Gå til innhold

Starte med aksjehandel?

Anbefalte innlegg

Det finnes en del folk i Norge som tjener penger på kjøp og salg av enkeltaksjer. Min erfaring er at de som klarer positiv avkastning over tid sitter på mye erfaring og har en analytisk tenkemåte. De er kalde og lar seg ikke stresse av hverken store tap eller store gevinster.

Som Herr Brun sier så er det veldig mange som ikke klarer det. Spesielt om man inkluderer timelønn og har jobb på Statoil som alternativ til å gjøre research. På den andre siden så nevner ikke Herr Brun kunnskapen man kan tilegne seg ved å lære mer om markedene. Passive indeksfond er som å kjøre tog i én retning, mens de interesserte trives med en spennende bil på svingete veier. Spesielt om man studerer økonomi så er enkeltaksjer en genial måte å se hvordan teori og prising virker i praksis.

Et annet fortrinn er kunnskap om samfunnet. Mediene kjører spalte på spalte med oljekrise, oppsigelser og panikk, mens utviklingen er ikke veldig overraskende for de som har fulgt med litt på aksjer og oljeprisen. Gjennom aksjer kan man også finne andre spennende selskaper som er på vei opp og kan være en potensiell arbeidsplass senere.

Risikoen når man starter med enkeltaksjer og små summer handler ofte om målsetning. Om du skal gå helt Jordan Belfort og gjøre 10.000 om til 100.000 på ett år, så taper du mest sannsynlig pengene. Men om målsetningen er å slå avkastningen på 2% du kan få i banken, da er det fint mulig selv uten å ta den største risikoen.

Jeg ville anbefalt å følge litt med og bli med i Aksje-NM. Unngå de aksjene som svinger mest og alle snakker om, seriøse folk hopper på useriøse selskaper kun fordi det satses lekepenger for å vinne konkurransen.

Etterhvert kan man prøve å handle på ordentlig. Netfonds har 9,- i kurtasje første 3 månedene, andre meglerhus har også gode introduksjonstilbud. Da kan man handle børsposter på 2000-3000,-, men burde holde seg over 5000,- når kurtasjen etterhvert øker.

Hva er det egentlig slags kunnskap man får av å spille på enkeltaksjer? Om man har (eller sikter på) en jobb innen finans så tenker jeg dette er ting man kan lære på mer effektive måter enn å tape penger i aksjemarkedet. Jeg er helt med på at det kan være interessant å trade, på samme måte som det er interessant med en spennende bil på svingete veier, men da er vi tilbake på hobbyanalogien: Du gjør det fordi det er gøy, ikke fordi du skal bli rik eller fordi du skal bruke det til noe ut over det å ha det gøy.

Jeg ser heller ikke hvilken samfunnskunnskap man tilegner seg på denne måten. Jeg ser på meg selv som en godt over gjennomsnittet oppdatert person, og jeg har altså aldri investert en eneste krone i enkeltaksjer. Hvordan har aksjemarkedet kunnet forberede deg på det som skjer nå i norsk økonomi på en måte du ikke får ut av å lese næringslivspressen? Som Paul Samuelson sa allerede på sekstitallet: "The stock market has forecast nine of the last five recessions." Det er igjen en usedvanlig dyr måte å holde seg oppdatert på, og et forferdelig uklart datasett å skulle tolke.

For øvrig: Jeg tror ikke det er så enkelt å slå bankavkastning ved å spille på enkeltaksjer, men uansett så er risikojustert avkastning helt på bærtur. Om du ønsker bedre avkastning enn i banken så investerer du i fond, det finnes ingen fornuftige økonomiske argumenter for å spille på enkeltaksjer. Det kan være underholdende, men det er ikke økonomisk gunstig og det er ikke spesielt effektivt for å lære (annet enn for en helt spesiell type karriere). Sats gjerne pengene dine i aksjemarkedet, men gjør det etter å ha erkjent hvorfor du gjør det: Fordi det er gøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...