Gå til innhold

Starte med aksjehandel?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest litt på internett om aksjemegling, valutahandel og investering  og begynner å få litt interesse for det og kunne kanskje prøve det ut selv. Men sitter igjen med sykt mange spørsmål. Bare for å nevne det, jeg har ikke noe store forventinger til dette, men ser ut som en inntresant emne.  Som dere forstår har jeg ingen erfaring og svært lite forståelse. Til nå leser jeg på internett om basiskunnsp, men egentlig hva er basiskunnskap i aksjemegling osv? Jeg har ingen stor kapital til å begynne med, men hvor mye burde man ha får å begynne? Kan man starte med 1000NOK eller burde man ha minst rund 10 000NOK eller mer? Men jeg har lust å få litt mer kunnskap før jeg begynne å investere noe i det hele tatt. Så hvordan burde jeg studere om dette emne, hva er fornuftig fremgangsmåte? Jeg kan se for meg at det er lurt å lese bøker, så hvile bøker burde jeg lese som nybegynner? I tillegg fines det noe lydbøker fordi jeg må innrømme jeg er ikke så glad i å lese? :D

Som jeg forstår det er flere typer aksjemegling som daily trading(hva andre typer finnes det? Shorting?) i tillegg har du valuta handel og investering ikke sant? Hvordan fungere dette? Hva er lurest til å starte med? Jeg leser rundt omkring på internett  og ofte nevner de handelsstrategi. Jeg forstår dette slik at det er en strategi/tekning for å kjøpe aksjer. Men jeg er veldig usikker om jeg har forstått det rett og hvordan finner en handelsstrategi(jeg forventer ikke en konkret svar, men utdypelse av hva er handelsstrategi). Det finnes vell ferdige strategier som man kan bruke i begynnelse?

Men før du kommer til handelsstrategi er jeg veldig usikker hvordan velger man de rette aksjer? Hva som gjør at andre aksjemeglere går få de aksjene? Hvilke informasjon er nyttig om selskapene? Hva annet burde jeg lese eller følge for å være oppdatert? I tillegg hvor skal man søker etter objektiv informasjon? (håper dere skjønte hva jeg mente her:) )

Å investere i aksjer har du stor risiko, så hvordan måler man risiko for aksjer?

Har et lite spørsmål om kurtasje. Jeg forstår det slik at det er et gebyr eller skatt av aksjemegler på internettsider som Nordnet. Som jeg forstår må man være forsiktig med dette når man begynner med aksjemegling. Hvordan unngår slike kurtasje avgifter(du kan vell ikke unngå de, men hvordan betaler jeg minst mulig kurtasje?)

Som jeg nevnte du har slike  typer aksjemegling som daily trading. Detter er vell at du kjøper aksjer og selger de i løpet av dagen. Men hva med investering i selskapene? Er det slik at viss jeg kjøper en viss mengde aksjer vil jeg få noe penger hver måned eller må jeg selge de først(eller er jeg inne på noe annet her)

Her var det mange spørsmål rundt dette emne og jeg forvente ikke at noen skal svare på alt, men kanskje  hjelpe meg med veiledning. I tillegg lurer jeg på om det er noe folk som driver med undervisning på privat? Isåfall hvor kunne jeg funne det :D ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banker som Skandiabanken tilbyr jo aksjehandel over nett, veldig enkelt og greit. Har du faktisk prøvd å undersøke selv hvor mye/lite du kan handle for?

Hva med å prøve deg litt frem med så små beløp som mulig? Begynn veldig forsiktig og se om du får teken på det. Så kan du sikkert lese deg opp på ulike ting underveis.

Lenke til kommentar

Banker som Skandiabanken tilbyr jo aksjehandel over nett, veldig enkelt og greit. Har du faktisk prøvd å undersøke selv hvor mye/lite du kan handle for?

Hva med å prøve deg litt frem med så små beløp som mulig? Begynn veldig forsiktig og se om du får teken på det. Så kan du sikkert lese deg opp på ulike ting underveis.

Har ikke noe banker veldig stor kurtasje? Det er i hvertfall jeg har lest.

Lenke til kommentar

Kjøp Stig Mikalsen sin bok Aksjer og Aksjehandel, hvordan lykkes på børsen.

Den er veldig fin for nybegynnere. Koster kr 344 hos ark.no

De fleste har 49 som minstekurtasje pr handel. Men mange har intro rabatt og netfonds som jeg bruker har 3 måneder med kr 9 som minste kurtasje. Da sier det seg selv at kr 1000 ikke rekker til noe som helst.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har sett litt på sykehusserier på tv og har tenkt å starte med litt kirurgi på si, har noen noen tips om bøker?

For det første bør du ikke handle for penger du kke har råd til å tape. For det andre bør du kjøpe mye nok til at ikke kurtasjen blir en uforholdsmessig stor del av kjøpesummen, minst 10 000 pr aksje. For det tredje bør du kjøpe tilstrekkelig antall aksjer til å oppnå en tilstrekkelig diversifisering, rundt 15-20 er passe. Så, du bør ha minst 150- 200 000 du har råd til å tape før du begynner å tenke på enkeltaksjer. Før det anbefaler jeg å holde deg til Aksje-NM.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Hei, jeg har sett litt på sykehusserier på tv og har tenkt å starte med litt kirurgi på si, har noen noen tips om bøker?

For det første bør du ikke handle for penger du kke har råd til å tape. For det andre bør du kjøpe mye nok til at ikke kurtasjen blir en uforholdsmessig stor del av kjøpesummen, minst 10 000 pr aksje. For det tredje bør du kjøpe tilstrekkelig antall aksjer til å oppnå en tilstrekkelig diversifisering, rundt 15-20 er passe. Så, du bør ha minst 150- 200 000 du har råd til å tape før du begynner å tenke på enkeltaksjer. Før det anbefaler jeg å holde deg til Aksje-NM.

Jeg leste på denne bloggen og her sier det at det er fint mulig å starte med  15 000NOK http://aksjebloggen.com/artikkelserier/. 

Lenke til kommentar

Jeg leste på denne bloggen og her sier det at det er fint mulig å starte med  15 000NOK http://aksjebloggen.com/artikkelserier/. 

Det er "fint mulig", men det er ren idioti.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er "fint mulig", men det er ren idioti.

Hvorfor? Hvordan kan man starte da? Du kan jo ikke si noe er idioti uten å begrunne det.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du "starte" med det? Det er idioti fordi det er en sikker måte å tape penger på. Du klarer ikke time markedene, og du klarer ikke over tid å velge aksjer som gjør det bedre enn snittet. Sannsynligvis gjør du det dårligere enn markedet, og når du tar med tid investert og kostnader kommer du til å gjøre det vesentlig dårligere enn markedet. Derfor: Invester pengene dine i billige, passivt forvaltede aksjefond og finn deg en annen hobby. Det er masse forskning som støtter opp under dette. Se f. eks. her:

http://www.forbes.com/sites/mitchelltuchman/2012/12/05/still-picking-stocks-time-for-a-new-hobby/#457365cb5680

http://www.marketwatch.com/story/5-charts-show-how-index-investing-is-beating-stock-picking-2015-06-24

http://www.forbes.com/sites/rexsinquefield/2013/09/05/40-years-later-index-funds-remain-the-best-wealth-management-choice-for-all-investors/#5f8350f47a61

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du "starte" med det? Det er idioti fordi det er en sikker måte å tape penger på. Du klarer ikke time markedene, og du klarer ikke over tid å velge aksjer som gjør det bedre enn snittet. Sannsynligvis gjør du det dårligere enn markedet, og når du tar med tid investert og kostnader kommer du til å gjøre det vesentlig dårligere enn markedet. Derfor: Invester pengene dine i billige, passivt forvaltede aksjefond og finn deg en annen hobby. Det er masse forskning som støtter opp under dette. Se f. eks. her:

http://www.forbes.com/sites/mitchelltuchman/2012/12/05/still-picking-stocks-time-for-a-new-hobby/#457365cb5680

http://www.marketwatch.com/story/5-charts-show-how-index-investing-is-beating-stock-picking-2015-06-24

http://www.forbes.com/sites/rexsinquefield/2013/09/05/40-years-later-index-funds-remain-the-best-wealth-management-choice-for-all-investors/#5f8350f47a61

Det var jo motiverande :D La meg få spørre deg noe. Hvor mye startet du med og hvordan? 

Lenke til kommentar

Som Herr Brun påpeker er det et sjansespill som tenderer til gambling. Hvis du vil "tjene" penger så setter du inn i fond. Hvis du ha en (dyr) hobby kan du starte med aksjetrading. Det er definitivt lærerikt å starte med aksjer da, men du må være forberedt på å tape penger. Det lureste er jo at du prøver deg på f.eks. aksjeligaen til E24, men det blir nok ikke samme interesse når man ikke spiller med egne penger.

Lenke til kommentar

Som de andre sier, ren idioti.

For det første, med så lave beløp så vil en eventuell profitt bli spist opp av kurtasjen du betaler for kjøp og salg. For det andre, så vil du sannsyneligvis gjøre det dårligere enn markedet dersom du satser på enkeltaksjer. Skal du drive med aksjehandel, bør du investere i minimum 10-15 aksjer. Dette er for å få diversifisert portoføljen og fjerne så mye av den usystematiske risken som mulig. Dersom du vil investere i markedet, kan du heller putte penger i fond. Da helst indexfond da all forskning viser at aktiv forvaltede fond gjør det dårligere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Herr Brun påpeker er det et sjansespill som tenderer til gambling. Hvis du vil "tjene" penger så setter du inn i fond. Hvis du ha en (dyr) hobby kan du starte med aksjetrading. Det er definitivt lærerikt å starte med aksjer da, men du må være forberedt på å tape penger. Det lureste er jo at du prøver deg på f.eks. aksjeligaen til E24, men det blir nok ikke samme interesse når man ikke spiller med egne penger.

Ja, jeg vet at det er sjansespill, og det er en grunn at jeg først vil lese meg opp på aksjemegling osv. Jeg har brukt noe lignende på pluss500, men det er mye jeg ikke forstår der da :D 

Lenke til kommentar

Det var jo motiverande :D La meg få spørre deg noe. Hvor mye startet du med og hvordan?

Jeg har aldri investert en krone i enkeltaksjer.
Lenke til kommentar

Det finnes en del folk i Norge som tjener penger på kjøp og salg av enkeltaksjer. Min erfaring er at de som klarer positiv avkastning over tid sitter på mye erfaring og har en analytisk tenkemåte. De er kalde og lar seg ikke stresse av hverken store tap eller store gevinster.

Som Herr Brun sier så er det veldig mange som ikke klarer det. Spesielt om man inkluderer timelønn og har jobb på Statoil som alternativ til å gjøre research. På den andre siden så nevner ikke Herr Brun kunnskapen man kan tilegne seg ved å lære mer om markedene. Passive indeksfond er som å kjøre tog i én retning, mens de interesserte trives med en spennende bil på svingete veier. Spesielt om man studerer økonomi så er enkeltaksjer en genial måte å se hvordan teori og prising virker i praksis.

Et annet fortrinn er kunnskap om samfunnet. Mediene kjører spalte på spalte med oljekrise, oppsigelser og panikk, mens utviklingen er ikke veldig overraskende for de som har fulgt med litt på aksjer og oljeprisen. Gjennom aksjer kan man også finne andre spennende selskaper som er på vei opp og kan være en potensiell arbeidsplass senere.

Risikoen når man starter med enkeltaksjer og små summer handler ofte om målsetning. Om du skal gå helt Jordan Belfort og gjøre 10.000 om til 100.000 på ett år, så taper du mest sannsynlig pengene. Men om målsetningen er å slå avkastningen på 2% du kan få i banken, da er det fint mulig selv uten å ta den største risikoen.

Jeg ville anbefalt å følge litt med og bli med i Aksje-NM. Unngå de aksjene som svinger mest og alle snakker om, seriøse folk hopper på useriøse selskaper kun fordi det satses lekepenger for å vinne konkurransen.

Etterhvert kan man prøve å handle på ordentlig. Netfonds har 9,- i kurtasje første 3 månedene, andre meglerhus har også gode introduksjonstilbud. Da kan man handle børsposter på 2000-3000,-, men burde holde seg over 5000,- når kurtasjen etterhvert øker.

Endret av PinneVed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes en del folk i Norge som tjener penger på kjøp og salg av enkeltaksjer. Min erfaring er at de som klarer positiv avkastning over tid sitter på mye erfaring og har en analytisk tenkemåte. De er kalde og lar seg ikke stresse av hverken store tap eller store gevinster.

Som Herr Brun sier så er det veldig mange som ikke klarer det. Spesielt om man inkluderer timelønn og har jobb på Statoil som alternativ til å gjøre research. På den andre siden så nevner ikke Herr Brun kunnskapen man kan tilegne seg ved å lære mer om markedene. Passive indeksfond er som å kjøre tog i én retning, mens de interesserte trives med en spennende bil på svingete veier. Spesielt om man studerer økonomi så er enkeltaksjer en genial måte å se hvordan teori og prising virker i praksis.

Et annet fortrinn er kunnskap om samfunnet. Mediene kjører spalte på spalte med oljekrise, oppsigelser og panikk, mens utviklingen er ikke veldig overraskende for de som har fulgt med litt på aksjer og oljeprisen. Gjennom aksjer kan man også finne andre spennende selskaper som er på vei opp og kan være en potensiell arbeidsplass senere.

Risikoen når man starter med enkeltaksjer og små summer handler ofte om målsetning. Om du skal gå helt Jordan Belfort og gjøre 10.000 om til 100.000 på ett år, så taper du mest sannsynlig pengene. Men om målsetningen er å slå avkastningen på 2% du kan få i banken, da er det fint mulig selv uten å ta den største risikoen.

Jeg ville anbefalt å følge litt med og bli med i Aksje-NM. Unngå de aksjene som svinger mest og alle snakker om, seriøse folk hopper på useriøse selskaper kun fordi det satses lekepenger for å vinne konkurransen.

Etterhvert kan man prøve å handle på ordentlig. Netfonds har 9,- i kurtasje første 3 månedene, andre meglerhus har også gode introduksjonstilbud. Da kan man handle børsposter på 2000-3000,-, men burde holde seg over 5000,- når kurtasjen etterhvert øker.

Ok, takk. Med Aksje-NM mener du dette: http://www.plus500.no/?gclid=CjwKEAjw8bO3BRDp0bP_vL-7_lASJACL_d6wdCU2ne8g-H50IHGVlKd3gBU7MFMVt2CEH37VB445XBoCQurw_wcB

Endret av Vettikke
Lenke til kommentar

Ja, det sto på en blogg, så da stemmer det helt sikkert.  :roll:

Seriøst, mann. Legg dette fra deg. Med mindre du planlegge å studere økonomi og gjøre en karriere innen økonomi - og selv om du gjør det, se på det som penger brukt på å lære om markedet, slik PinneVed skriver om.

Hvis du har ambisjoner om å bli rik på å handle aksjer ved å "lese bøker og blogger" kommer du til å gå på en smell.

Anonymous poster hash: c4348...d46

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...