Gå til innhold

Tips til bedre internett - Extender/ruter

Anbefalte innlegg

Hei! Ønsker bedre internett hjemme. Har egentlig i hele internettets tid slitt med internettet hjemme, har blitt bedre de siste årene men er fortsatt til dels veldig ustabilt og tregt. Kjenner ikke tallene, men skal ha blant den beste internettethastigheten du kan få fra Canal digital til vanlige hjem uten fiber. 

Har per nå en Jensen AL59300 V6 ruter. Har trodd at denne var bra, men kom plutselig over omtalene på elkjøp.no, og kom fram til at det var svært lite positivt å si om denne ruteren. Når jeg sitter i stua ved ruteren får jeg nedlastningsspeed på cirka 55 mbps. Om dette er bra eller ikke vet jeg ikke. 

Huset er oppført i mur så internett i kjeller og andre etasje har knapt fungert. Kjøpte meg en billig Netgear extender for litt siden, ga merkbar forskjell. Men likevel en nedlastningshastighet på kanskje 5-10 mbps på sitt beste i andre etasje. 

Kjøpte en ny en istad, http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/DLAC750/d-link-dap-1520-dual-band-wifi-nettverksutvider. Ga umiddelbart bedre hastighet og fikk rundt 20 mbps i samme rom som jeg kun fikk 5 med den forrige Netgear. 

Nå kommer spørsmålet, er dette grei hastighet? Har dere noen erfaringer med nevnte produkter? Med tanke på at hastigheten skal være bra i huset ønsker jeg å kjøpe ny ruter eller forlenger dersom noen har gode erfaringer å komme med, og det er sikkert at det vil bli bedre. Unødvendig å kjøpe en ruter til 1200 kr dersom hastigheten kun vil bli litt bedre. Bruker internettet såppas at det er viktig at det fungerer når det skal og ikke går tregt med nokså mange enheter. (Ipad, printer, PC, mobil osv). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et ord holder. 

JENSEN! 

Bind en stein til den og kast den på sjøen.. 

Extender er dårlige greier.. 

Anbefaler deg å kjøpe deg ny hovedrouter.. 

Siden huset ditt er av mur så ville jeg kjøpt flere og satt kabler mellom dem. 

Du kan evt gå for asus rt-ac68u eller bedre. 

Selv har jeg stort hus og for å få bra nok dekning i hele huset så har jeg 2 stk Asus rt-ac87u og en rt-ac66u. 

Da ligger jeg jevnt på rundt 300 mbit på speedtester i hele huset. 

Endret av ARJ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser den koster 1590. Hvis en Jensen til 500 er verdt å kaste på sjøen må det finnes en ekstremt bedre ruter til 900 fra annet merke?  :p

Men bare et hypotetisk spørsmål, hvor høy hastighet kan jeg få hvis jeg hadde kjøpt nevnte Asus ruter? Skjønner jo at det kommer an på mange faktorer, men snakker vi da en dobling i hastighet eller en liten økning?

Lenke til kommentar

en ting med wifi utstyr er å kjøpe skikkelig.. du får det du betaler for.. 

Med wifi så avhenger alt av interferens, men anbefaler deg å kjøre 2 nettverk 2.4ghz som er "normalen" og 5 ghz som er den nyeste teknologien. 

Jeg har selv en 1000 mbit nettlinje og jeg får 300 mbit på speedtester jevnt og stabilt på 5ghz. 

På 2.4 ghz så får jeg 50-80 mbit. 

Nettverket mitt er tweaket maksimalt, men får nok endel interferens på grunn av at jeg nesten bor i et bysentrum med mange andre aksesspunkt osv. 

Jeg ville ikke hatt dårligere enn rt-ac87u som jeg selv har 2 stk av, men det er kommet en ny modell av den som heter rt-ac88u, men den koster 4000.- så er litt investering. 

Litt flere funksjoner på AC87/AC88 også enn på 66/68u. 

Lenke til kommentar

Jeg har tre Asus routere, AC68, AC66 og N66. N66 blir ikke brukt trådløst. De to andre står i hver sin etasje. Får rundt 200mbit/s trådløst. Fungerer greit nok for min del. Har CD 500/50.

Til rundt 900, er dette et godt tilbud: https://www.komplett.no/product/818484/datautstyr/demovarer-billigkroken/nettverk/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router-demo

Det er demomodell, men det har ikke noe å si, siden du har alle garantier.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Jeg har en sånn netgear nighthawk liggende... Byttet ut den til fordel for asusen og har ikke angret på det..

Expert selger asus... Du får prisgaranti der så bare finne deg billigste på prisjakt...

Bruk uansett heller litt ekstra kroner på noe skikkelig.

Det har du bare igjen for.

Mindre slit...

Mye mer og bedre funksjoner på asusen enn på netgearen er min mening.

Lenke til kommentar

Jeg ville rett og slett forholdt meg til tipsene over og gått for Asus. Jeg har selv bare gode erfaringer med alt jeg har hatt av Asus nettverksprodukter.

Netgear er litt så som så. Noe fungerer flott og noe er helt ræva. Nighthawk saken du linker til har jeg imidlertid aldri prøvd selv, men jeg har hørt en del positivt om om den.

D-Link komme aldri innenfor dørene hos meg igjen. Har prøvd flere ganger, og sist gang endte en router i ei snøfonn i hagen for et par tre vintre siden. Akkurat som Jensen nettverksprodukter. Jeg vil bare ikke ha det flere ganger.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk fortsatt kjøper Jensen.

Når man skal kjøpe noe som er så viktig for internettopplevelsen som en router, så bør man absolutt ta et lite google søk FØR man kjøper den.  Da vil man kjapt finne ut at Jensen-produkter er fullstendig bortkasta penger for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...