Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

stikkontakt koblet mot lysbryter

Anbefalte innlegg

Jeg har en stikkontakt på bad som kun virker når lys er slått på. Hvor omfattende vil det være å koble om slik at kontakten virker uavhengig av lys?

...og hvorfor har elektriker som installerte dette valgt denne løsningen?

Endret av Bond007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet så er det eneste kravet på våtrom at det er 2polt brudd på belysning, og innkapsling som samsvarer med hvilken sone stikkontakter/brytere/lys står i. 

@Bond007: Anbefaler at du tar en telefon til et godt elektrikerfirma og hører med dem, eventuelt få et tilbud på omkobling slik at stikken ikke lenger er koblet opp mot bryteren. 

Endret av Mr. A
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har pusset opp 2 bad siste 5 åra. 

Begge gangene har 2 elektrikere fra 2 forskjellige elektrikerfirma lagt opp hovedbryter på samme måten. 

Og med litt googling.. 

NEK 400:2006 del 701 krever bruk av allpolig brudd på bad, altså en hovedbryter. 

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Begge gangene har 2 elektrikere fra 2 forskjellige elektrikerfirma lagt opp hovedbryter på samme måten. 

Og med litt googling.. 

NEK 400:2006 del 701 krever bruk av allpolig brudd på bad, altså en hovedbryter. 

post-49706-0-87117000-1458334756_thumb.png

Belysningsutstyr.

Dette er fordi man kan komme borti polene i en lyspæresokkel mens man skifter lyspære. Det er ikke samme fare med en stikkontakt da man som regel ikke klarer å presse fingre inn i hullene :)

Lenke til kommentar

Og med litt googling.. 

NEK400:2006 er vel rimelig utdatert. Er vel NEK400:2014 som er siste.

Snakket nettopp med elektriker. Er kun krav om innkapslingsgrad ip44 og allpolig brudd på alle brytere. Stikkontakter kan derfor kobler utenom bryter uten problem. 

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Allpolig brudd på belysning er krav ja. Skal visst også være allpolig brudd på alle brytere på våtrom. Det vil selvfølgelig ikke si at alle ting på badet skal ha bryter, men alt som har en bryter på seg skal ha allpolig brudd. 

Lenke til kommentar

NEK 400:2010- 701.537.1.01

"For fast tilkoblet elektrisk belysningsutstyr montert i rom med dusj og/eller badekar skal det finnes en betjeningsbryter som medfører allpolig frakobling av lyskilden, enten ved betjeningsbryteren selv eller av et annet koblingsorgan. Allpolig frakobling er ikke nødvendig deesom lyskilden er forsynt med SELV."
Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...