Gå til innhold

Viftekontroll


Jonanta

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ny her og ikke så flink med pc'er,

Jeg har akkurat arvet en ca. 10 år gammel Acer Aspire M5802/M3802  Har fått formattert harddisk og gjennopprettet Windows7. Maskinen virker veldig bra, men vifta går på fullt hele tiden og støyer ganske mye. Det er et core temperatur program installert så jeg kan ha kontroll på tempen. Tenker å bare kjøpe et potmeter og regulere vifta selv, eller f.eks. en slik viftestyring:

https://www.techbay.no/product.html/aerocool-viftestyring-touch-5-sort?category_id=28

Om denne bare er plug and play på min maskin og om denne er automatisk vet jeg ikke. Hva tror dere? Jeg har litt peiling på elektronikk og klarer å åpne en maskin for å sette in dingser samt tilpasse åpninger i chassiet, fikser også å lodde hvis det ikke er for smått. Jeg har ikke lyst til å bruke mer en noen hundringser på dette.

Hva annbefaler dere meg å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 kanals 2.5" viftekontrollere er ca 80 med frakt på ebay.

 

En enkel molex til viftekontakt med motstand til 7 eller 5 volt er 10-15kr max.

 

Zalman har og en som er stillbar til rundt 40,-

Takk for svar. Men 5 kanaler, jeg trenger vel bare en? Er disse viftekontrollerne automatiske eller må man overvåke temp og justere selv?

Lenke til kommentar

Det er en Foxconn PVA092G12P DC12Volt 0.39A. antakelig orginalvifta fra 2009, så da er maskinen litt nyere enn jeg trodde.

Vifta har en 4 pin kontakt. Merkelig med fire ledere, det er da ikke 3 fase :hm:

Kjørte maskinen litt med vifta frakoblet og denne core temp holdt seg uforandret...

post-404788-0-20832000-1458396832_thumb.jpg

post-404788-0-35957700-1458396916_thumb.jpg

post-404788-0-97020000-1458396985_thumb.jpg

post-404788-0-67330900-1458397044_thumb.jpg

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar

Nå har jeg lodda på et potmeter til gitar, som jeg hadde liggende. Men det er på 25 K.ohm 15A. så det er langt i fra optimalt, men jeg kan justere noe ned, vifta går da litt ujevnt og det gnistrer da av og til svakt i pot meteret.

Hvilket pot meter bør jeg heller annskaffe.

 

Jeg prøvde å skru helt ned så vifta stoppet og temperaturen steg. Var oppi 80 grader, da satte jeg på vifta igjen.

Kan jeg stole på dette Core temp 1.0 RC8 programmet?

Hva bør være normal arbeidstemp?

Hva er kritisk temp?

Det hjalp litt på støyen å fjere den trakta/rørbiten som satt på vifta (sees litt av på bildet over). Da suger den varmere luft men iflg temp programmet så har jeg mye å gå på.

post-404788-0-03604800-1458553159_thumb.jpg

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar

Vifta har en 4 pin kontakt. Merkelig med fire ledere, det er da ikke 3 fase :hm:

 

Det er 4 ledere fordi det er en PWM vifte (Pulse Width Modulation). Den ene lederen er 12v, den andre lederen er jord, den tredje lederen er RPM signalet til vifta og den siste lederen er PWM signalet. Det er litt rart at hovedkortet ikke klarer å justere denne viften på egenhånd - det skal den klare.

 

Har du loddet inn et potensiometer som gnistrer så ville jeg nok ikke brukt det. Enten kan du lodde inn en fast motstand for å justere ned hastigheten til vifta, men da kan du ikke kontrollere den. Alternativt må du kjøpe en kontroller.

Liker du å lodde så kan du jo bare kjøpe noe slikt

http://www.ebay.com/itm/New-4-Pin-12V-CPU-Cooler-Cooling-Fan-Speed-Controller-for-PC-Blue-/400937084490?hash=item5d59b6664a:g:RxMAAOSwCZ5Ve~eS

Og lodde deg innpå selv (ser ut som denne bare støtter 3pin vifter på headern? Du trenger bare 2 av lederene for å justere hastigheten.

Lenke til kommentar

 

Vifta har en 4 pin kontakt. Merkelig med fire ledere, det er da ikke 3 fase :hm:

 

Det er 4 ledere fordi det er en PWM vifte (Pulse Width Modulation). Den ene lederen er 12v, den andre lederen er jord, den tredje lederen er RPM signalet til vifta og den siste lederen er PWM signalet. Det er litt rart at hovedkortet ikke klarer å justere denne viften på egenhånd - det skal den klare.

 

Har du loddet inn et potensiometer som gnistrer så ville jeg nok ikke brukt det. Enten kan du lodde inn en fast motstand for å justere ned hastigheten til vifta, men da kan du ikke kontrollere den. Alternativt må du kjøpe en kontroller.

Liker du å lodde så kan du jo bare kjøpe noe slikt

http://www.ebay.com/itm/New-4-Pin-12V-CPU-Cooler-Cooling-Fan-Speed-Controller-for-PC-Blue-/400937084490?hash=item5d59b6664a:g:RxMAAOSwCZ5Ve~eS

Og lodde deg innpå selv (ser ut som denne bare støtter 3pin vifter på headern? Du trenger bare 2 av lederene for å justere hastigheten.

 

Ja det ser ut som det er noe galt med hovedkortet, men det får bare være da allt annet virker veldig bra. Takk for tips! Får se hvilken løsning jeg går for.

Her er forøvrig svaret jeg fikk fra "teknisk avdeling" på Elfa Distrelec:  Vi kan dessverre ikke rådgi deg om verdier osv, da må du nok høre med en elektriker eller noe slikt. :hm:

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestillte den Kyrre linket til på ebay, men det var noe kinaræl som ikke virket. Nå har også gitar podm. tatt kvelden (var vel ikke beregnet på så sterk strøm).

Så en grei løsning inntil videre var å koble vifta til en gammel 6Vmobil tlf lader. målte den riktignok til 9v da. Så nå er vifta mye stillere, går greit i gang og kjøler fortsatt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...