Gå til innhold

Juger kristendommen om påsken også?

Anbefalte innlegg

Vi vet at kristendommen og dens følgere juger om jula, som slettes ikke er fødsels dagen til jesus, men at jesus ble jugd inn i vinter blotet for å stoppe det...

Spørsmålet er om de juger om påsken også? For er det ikke merkelig at jesus sin død er på en bevegelig "helligdag"... De vet ikke når jesus døde med andre ord, annet enn at de kristne tror det er i påsken, den store våte (tortur) helligdommen til kristne...

Vi vet i dag at folk feiret vår (vernal equinox), altså vårjevn døgn, da natta og dagen er like lange og gitt at jula var en feiring de kristne ikke klarte å hanskes med uten å juge jesus inn der så skulle det ikke forundre meg om de har jugd jesus sin død inn i vårblotet...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyver du selv om når du ble født?

Noen år har 366 dager , andre år har 365 , i løpet av 2000 år betyr dette at 2000 / 4 = 500 dager / 365 = 1, 39 år i forhold til hvor mye feil man kan ta om man viste omtrent eksakt når Jesus var født i år 0.

I løpet av 2000 år har også religionen brukt Jesus som et symbol for å få tilhengerne av andre religioner til å tro på budskapet som kristendommen har å tilby , dette er også noe man kan se i andre religioner som den muslimske der forbudet mot svinekjøtt ble trolig lagt ut på grunn av de sykdommene man kunne få av å spise dette kjøttet , men skjult i "Guds" ord.

Men for å gjøre dette litt kort , trolig har kristendommen brukt Jesus for å påvirke tilhengere av andre religiøse til å konvertere til kristendommen og dermed til-røve seg mer makt. Det er nå i moderne tider at dette nå begynner å endre seg og at de som er tilhengere av noen religioner er langt mer oppegående og samfunnsorientert enn de troende for noen hundre år siden.

(Edit om du stusser på 4 tallet over er det pga når man legger til den ekstra dagen for å få kalenderen vår til å være omtrent riktig i forhold til når det er sommer / vinter osv).

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lyver du selv om når du ble født?

Vetta pokker jeg... Var ikke helt i vater den dagen, så det kan jeg faktisk ikke uttale meg om....  :) Har bare blitt innbildt fødsels dagen min, neggu om jeg vet om den stemmer...  :)

Lenke til kommentar

dermed til-røve seg mer makt.

Her jeg tror det ligger ogs¨å, både jesus sin fødselsdag og hans påståtte dødsdag... Her kristne jugd om noe skal en ikke se bort i fra at de juger om annet også... For kristne driter i om det er jug...

Lenke til kommentar

Er det så viktig å vite eksakt tidspunkt for Jesu død og oppstode? Det viktige er at han faktisk døydde og oppstod, og dette er godt dokumentert og vel bevitna. Så skal vi få tileigne oss bodskapen, påska sitt evangelium gjeld deg og meg, vi får ha håp i livet og døden, fordi Jesus overvann døden for oss. Deg være ære, herre over dødens makt. Evig skal døden være, Kristus underlagt. Takk Jesus for det !

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp det at påsken er en bevegelig helligdag gjør at vi kan si med mye større nøyaktighet når tid Jesus døde enn når han ble født. Forøvrig hadde det kanskje blitt litt rart å "feire" langfredag på en tirsdag for eksempel. Altså, om Jesus hang på korset på en fredag i år ~33 og det var den 22. mars. Så ville langfredag falt på en lørdag året etter, eller kanskje en søndag om de hadde "oppdaget" skuddåret. Vi måtte døpt langfredag om til "langdagen", siden den kunne inntruffet på hvilken som helst dag om vi skulle markert dagen nøyaktig hvert år. :p

Uansett så var det altså en jødisk høytid som Jesus skulle feire med sine disipler, og den var knyttet opp sånn ca. Mot når tid første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn inntraff. På grunn av lokale forhold og beretningene fra bibelen har man ved hjelp av astronomi kunnet regne ut nøyaktig på dagen og til og med klokkeslettet når tid Jesus ble korsfestet. Det er altså ingenting i veien for å markere disse hendelsene på en nøyaktig årsbasis om man ønsket det.

Jeg er overhodet ikke i tvil om at en eller flere Jesuser har levd og lidd døden for oppvigleri mot romerriket. Historien fra bibelen kan i høyeste grad være en korrekt gjenfortelling om hvordan, hvor, og når en slik person døde. Men vi kan også være 100% sikre på at den personen ikke var guds sønn. Så hvordan og når dette markeres blir sånn sett lite interessant egentlig..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo noen som farer rundt og holder foredrag om de djevelske trekkene ved våre såkalte kristne høytider, også påsken.

Når det er sagt, er israelittenes påske en gammel ting og den ble feiret i Jerusalem da Jesus var der. Jesu korsfestelse skulle skje midt i påsken, og dette visste Han antagelig.

Det å spise påskelam er en israelsk/jødisk tradisjon. Det er vel også greit å glede seg over påskeliljer og våren som kommer. Navnet påske kan knyttes til det jødiske ordet pesach eller passover.

De typiske trekkene nutildags ved påsken er påskekrim, både i tv og i bøker, sjokolade, snop, kyllinger, harer, egg...

Navnet Easter kan knyttes til gudinnen Ostara. Påskefargen gul har en hedensk bakgrunn.

Dette med påskekyllinger og påskeharer er hedenske elementer og har med fruktbarhetsdyrkelse å gjøre. Men totalt sett kan en vel si at påske har en litt større jødisk/kristen grunnvoll en hva jula har.

Enkelte mener at julefeiringa bør erstattes av en stille markering av chanukkah, som vel er den aktuelle jødiske høytida da.

Lenke til kommentar

Er det så viktig å vite eksakt tidspunkt for Jesu død og oppstode? Det viktige er at han faktisk døydde og oppstod, og dette er godt dokumentert og vel bevitna. Så skal vi få tileigne oss bodskapen, påska sitt evangelium gjeld deg og meg, vi får ha håp i livet og døden, fordi Jesus overvann døden for oss. Deg være ære, herre over dødens makt. Evig skal døden være, Kristus underlagt. Takk Jesus for det !

Sorry men ingenting med Jesus er veldokumentert.

De eneste stedene du finner han er i religiøse tekster mens i historien er han helt borte.

Ingen andre en tilhengerne skrev om han og det er i mine ører ikke noe god dokumentasjon å skrive om en persom 70 år etetr hans angivelige død.

Kunne du tenke deg hvor nøyaktig dokumenteringen av 2. verdinskrig skulle blitt om man ikke startet nedtegningen av den før nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, kristendommen lyver ikke om påsken. Hvis du er kjent med hvordan Bibelen fremstiller historien så er du selvsagt klar over relevansen pesach spiller her, og pesach feires - wait for it - mars/april (dato varierer).

Ærlig talt. Hvorfor denne fascinasjonen for pseudohistorie?

Lenke til kommentar

dermed til-røve seg mer makt.

Her jeg tror det ligger ogs¨å, både jesus sin fødselsdag og hans påståtte dødsdag... Her kristne jugd om noe skal en ikke se bort i fra at de juger om annet også... For kristne driter i om det er jug...

Nei, der tar du faktisk feil. De kristne som jeg kjenner er ganske så normale personer som prøver faktisk å lyve relativt lite , i alle fall når det gjelder troen sin. At troen er basert på faktafeil eller gamle løgner betyr jo ikke at de som er kristne lyver , men at de faktisk forteller en historie som ikke stemmer.

Kristne samfunn hvor medlemmene stiller godt opp mot hverandre og hjelper de andre som er kristne finnes flere plasser i Norge ( hint, krf fylker ) og personlig føler jeg noen ganger at selv om "boka" ikke stemmer så ønsker i det minste de troende å gjøre det beste ut av situasjonen og prøver å gjøre det beste for medmenneskene sine.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de fleste lyver bevist men blir mere en del av deres tilpassning av virkeligheten til deres egen tro.

Ulempen er at de kan i andre sammenhenger også tilpasse virkeligheten til det som passer dem best uten at de helt ser utfordringen med dette selv.

Lenke til kommentar

Jesus er kongen ;)

Koneg faktisk... Hvorfor konge? Hvorfor ikke kalle jesus med hans rette tittel, diktator? Det er jo hva han faktisk ville vært om de kristne mytene stemte om hans gjenkomst...

He he, noen skjønner tydeligvis ikke at det kun er i bibelen som historiene med jesus er "dokumentert"... Eller bryr seg ikke om hva som er sant eller ikke, det er også en mulighet har jeg merket meg... Mange kristne VET at kirkefedrene jugde jesus inn i jula, men de feirer jula og jesus like mye for det...

Nei, kristendommen lyver ikke om påsken. Hvis du er kjent med hvordan Bibelen fremstiller historien så er du selvsagt klar over relevansen pesach spiller her, og pesach feires - wait for it - mars/april (dato varierer).

Ærlig talt. Hvorfor denne fascinasjonen for pseudohistorie?

Jada, jeg vet at bibelen fremstiller den jødiske påsken ja og at den faller forskjellig for hvert år. Tanken min var rett og slett å droppe disse kristne døds mytene i påsken og heller feire livet, gleden over vår og nytt spirende liv enn død, tortur og trist begravelse som i de kristne mytene... De fleste her i landet harr allerede kuttet ut mytene om jesus og feirer den gamle hedenske påsken som kristendommen aldri klarte å utrydde, som tradisjoner med påske hare, egg og gulfarge... For meg er påsken mer kvikklunch og appelsin i solveggen enn tortur og tristhet og har vært det i veldig mange år også. Spørsmålet er vel hva vi gjør med de såkalte helligdagene. Omdøpe dem til noe bedre?

Psudohistore innbefatter jo i høyeste grad bibelske løgner også går jeg ut i fra, eller gjør du unntak der?

Lenke til kommentar

Nå har vi akkurat hatt denne diskusjonen, men la oss ta den igjen: Er det løgn dersom man sier noe man tror er sant, uten at det er sant? Hvis svaret på det spørsmålet er "nei", så er det noen i denne tråden som burde modifisere språket sitt en smule.

--

For å svare på trådens spørsmål: Nja.

Historien rundt påsken, hvor Jesus angivelig feiret den jødiske påsken (eller pesach, eller passover), levner ikke tvil om når dette angivelig skjedde. Det er med andre ord bibelsk belegg for å legge feiringa nettopp til påsken. I motsetning så er det ikke bibelsk belegg for å legge jula til slutten av desember.

Men så blir da spørsmålet hvorvidt de bibelske historiene rundt påsken er troverdige. De påståtte mirakuløse hendelsene (e.g. masseoppstandelser i Jerusalem) er overhodet ikke troverdige. Selv om man antar at det eksisterte en historisk Jesus som er gjenkjennelig fra evangeliene så er symbolikken rundt Jesu angivelige offer og påskelammet en stor tilfeldighet å svelge.

Så lyver de kristne om påsken? Ikke i noen meningsfull betydning av ordet. Men det er ikke gitt at de bibelske historiene som gir grunnlaget for påskefeiringa er pålitelige.

Si meg, hva er egentlig disse kildene som gjør at du påstår at dette er veldokumentert?

Jesus er kongen ;)

Jeg tror du forveksler Jesus med Elvis.

Jeg feirer påsken med å slappe av og gjøre ting som passer meg, så får kristendommen leve sitt eget liv.

Antakeligvis den sunneste innstillingen til alt dette.

Lenke til kommentar

Jada, jeg vet at bibelen fremstiller den jødiske påsken ja og at den faller forskjellig for hvert år. Tanken min var rett og slett å droppe disse kristne døds mytene i påsken og heller feire livet, gleden over vår og nytt spirende liv enn død, tortur og trist begravelse som i de kristne mytene... De fleste her i landet harr allerede kuttet ut mytene om jesus og feirer den gamle hedenske påsken som kristendommen aldri klarte å utrydde, som tradisjoner med påske hare, egg og gulfarge... For meg er påsken mer kvikklunch og appelsin i solveggen enn tortur og tristhet og har vært det i veldig mange år også. Spørsmålet er vel hva vi gjør med de såkalte helligdagene. Omdøpe dem til noe bedre?

Psudohistore innbefatter jo i høyeste grad bibelske løgner også går jeg ut i fra, eller gjør du unntak der?

Din kritikk mot julefeiringen er at vi ikke kan når Jesus angivelig ble født, men at kristne har plassert feiringen der de har for å utkonkurrere andre feiringer. Denne kritikken gjelder ikke for påskefeiringen fordi vi vet når det angivelig skjedde. Om det faktisk skjedde er ikke relevant. Vi vet alle at du ikke tror på Bibelens historie, så hvis du ikke ville annet enn å spørre om kristendommen er sann så er tråden 100 % meningsløs.

Påstanden din er at kristne ikke vet når Jesus døde. Det er to måter å angripe dette på:

1. Vet kristne når Jesus skal ha dødd i følge Bibelen?

2. Stemmer det som står i Bibelen?

Punkt 2 er idiotisk. Se følgende resonnement: Lyver kristne når de påstår at det i følge kristendommen er galt å drepe? Ja, fordi kildene er de ti bud, og det stemmer ikke at Gud ga to steintavler til Moses.

Så, vet kristne når Jesus skal ha dødd? Ja, det vet de. Din kritikk går ut på at påsken ikke har en fastsatt dato, og at dette betyr at de ikke vet når det egentlig skjedde. Det gir ikke mening, for som allerede påpekt er feiringen knyttet opp mot pesach, og pesach har ikke en fastsatt dato.

Videre, påskeharen er ikke et hedensk symbol. Den stammer fra senmiddelalderens Tyskland, der folk hadde vært kristne i nesten tusen år. Det er en tradisjon av og for kristne. Du tar feil, noe som betyr at du lyver. Per #5 kan vi derfor ikke se bort fra at du lyver om alt annet også. Hvorfor driter du i om du lyver?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opphavet for det er Beda den ærverdige, fra De temporum ratione i 725:

Modern English translation:

Eosturmonath has a name which is now translated "Paschal month", and which was once called after a goddess of theirs named Eostre, in whose honour feasts were celebrated in that month. Now they designate that Paschal season by her name, calling the joys of the new rite by the time-honoured name of the old observance.

Dette er, så vidt jeg vet, alt som finnes om Eostre. Det er også uklart, i følge mer moderne forskning, om Eostre faktisk var gudinnen som ble tilbedt, eller navnet på selve festivalen hvor de feiret en eller flere gudinner. Ikke at det spiller så stor rolle. Jeg ser ikke hvordan det kan hevdes at Eostre tilsvarer Frigg og Frøya når vi ikke vet noe som helst om Eostre (ikke engang om det i det hele tatt var en gudinne).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...