Gå til innhold

Prosjekt 15 pin til 26 pin...

erlber

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem. Jeg har fått en projektør ( :woot: ), men mangler kabler. Etter litt roting har jeg funnet ut hva som skal til i inngangen på siden av projektøren. Kabelen er utgått fra produsenten, men de sa at det skal være mulig å lage en.

slik ser porten ut:

Bilde av port

Hvordan ser en tilsvarende ut for en vanlig vga-kabel, og vil det være mulig å lage en slik kabel som går fra pc'n til projektøren?

Endret av erlber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til bildet, hvilke trenger jeg for å få signal inn på projektøren da?

Av disse (som er en VGA kabel)

1 Red Video

2 Green Video

3 Blue Video

4 Sense 2 (Monitor ID bit 2)

5 Self Test (TTL Ground)

6 Red Ground

7 Green Ground

8 Blue Ground

9 Key - reserved, no pin

10 Logic Ground (Sync Ground)

11 Sense 0 (Monitor ID bit 0)

12 Sense 1 (Monitor ID bit 1)

13 Horizontal Sync

14 Vertical Sync

15 Sense 3 - often not used

Det kan jo virke som om jeg kan utelate 4, 5, 9, 11, 12 og 15.

Lenke til kommentar

Tror du har funnet riktige pinner.

Du bør nok ikke bruke noe slikt som det bildet viser, er ikke helt sikker på hva det er men det ser ut som en breakoutbox.

Videosignaler er ikke helt som å koble en ringeklokke eller lignende. Signaler på høy frekvens oppfører seg helt annerledes enn lavfrekvent og likestrøm. Man må ta hensyn til impedans, hvis ikke videokabelen har 75 ohm impedans hele veien så får du reflekser som vil forstyrre bildet.

Lenke til kommentar

Foreslår å ta en ferdig kabel og klippe av ene enden, så har du i alle fall den ene siden OK.

Det vil være 3 (eller flere) coax kabler inni der, de avmantles slik at kortest mulig del av kabelen er uskjermet. Her må man være uhyre forsiktig, hvis du skjærer gjennom plasten og inn i kobberlederne så vil du lage en skade på kobberet som senere kan medføre brudd når kabel bøyes. Må dessuten passe nøye på at det ikke blir kortslutning, det kan være vanskelig å se de tynne trådene.

Det finnes forskjellige typer kontakter, noen har løse pinner som først loddes på kabel og så presses inn i sokkel. Ellers sitter alle pinnene på plass og kabelen må loddes fra midten og utover.

Det er meget viktig å ha rett type loddebolt, har du for stor spiss så blir det bare søl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...