Gå til innhold

Hello ypper til priskrig i sosiale medier


Anbefalte innlegg

Hello minner ganske mye om Pepcall, et selskap som påstår at de har lave priser. Når du sjekker f.eks. Utenlandsprisene deres så ser du endel priser som mest av alt minner om dårlig smak. I USA koster megabyten 40 kr, dvs 40x av hva Telenor-eide Talkmore forlanger. Dette er faen ikke seriøst.

 

Hvis du er så ofte i USA er det jo bare å ikke ha et Hello abonnement. Men for meg som er 99% i Norge så er Hello mye billigere enn de andre. Endret av johannascar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hello sier "Telenor og Telia bløffer landets mobilkunder". Men er det ikke Hello som bløffer og ikke gjør annet enn å skumme fløten ?

 

Både Telenor og Telia har behov for god inntjening. Det koster mye penger å bygge ut god dekning i Norge. Vi har en topografi som er helt ulik Danmark, store deler av Sverige og Finland.

 

Uten Telenor og Telia ville faktisk ikke Hello (og andre aktører) vært i stand til å tilby sine billige abonnement. Hello har ingen utgifter med drift og utbygging av mobilnett. Satt på spissen kan en nesten si at det virker som Hello har som formål å få mest mulig kunder for deretter å bli solgt til en større aktør. Ikke uvanlig for denne type bedrifter.

 

Når det skal sies så er jeg tilhenger av mer "data for pengene".

Lenke til kommentar

Jaja, er fullstendig klar over at djuice er telenor. Ingen av lavprisselskapene klarer å matche det abb jeg har nå, men hello er ganske nærme.

5gb data "fri bruk av sms, mms, ringeminutter" det vil si 1000 av hver som jeg aldri kommer i nærheten av.

239,- hos telenor. Fikk rabatt fordi jeg bandt meg frem til 2017, ikke en dårlig deal...

Lenke til kommentar

 

Nå i disse førpåsketider, så kan man jo få dannet seg et lite inntrykk av konkurransesituasjonen på smågodt/goddis. Er flere butikker som selger til kr 2,90. Det vil si de må ha gode avtaler med matvaredistributørene for å få til dette, for ellers blir det vel stortap?

 

Det blir nok stortap isolert sett på salg av smågodt, men mange av de som handler tar nok med seg litt andre varer samtidig når de er i butikken, eller kanskje tilogmed oppdager en ny butikk som de ikke har brukt noe særlig før. Dette tapet settes på markedsførings budsjettet.

 

På samme måte er det ikke utenkelig at Hello nå selger sitt billigste abbonement uten å tjene spesielt med penger, men de gjør dette for å 1. få oppmerksomhet, 2 lokke til seg nye kunder, 3 håpe at disse kundene har ett forbruk som gjør at de på sikt tjener bedre.

 

Jeg registrerer at Hello virker å være konkurransedyktig i EU, men når man kommer utenfor har de nok ikke alle avtaler på plass enda. ICE som har vært like aggressive som Hello hadde noe av samme problem når jeg sjekket dem.

 

Når det er sagt, all denne hastighets markedsføringen som de andre aktørene maser om nå er bare en stor bløff, i all den tid man betaler for MB. På tide å fjerne MB grensen og snu det til at man heller betaler for hastighet slik man gjør på kobber og fiber linjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære tek.no

 

tror det er mildt sagt relevant å påpeke av overskridelse av månedlig datakvote ifølge deres egen priskalkulator hos Hello er, sitat:

"Etter oppbrukt datakvote er pris per gigabyte 1490,-"

 

Hvis deres artikkel sier at Telenor og Telia "bløffer", så vil jeg kalle det Hello driver med om GB prisen over kvoten er ETT TUSEN FEM HUNDRE KRONER PER GIGABYTE direkte svindel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære tek.no

 

tror det er mildt sagt relevant å påpeke av overskridelse av månedlig datakvote ifølge deres egen priskalkulator hos Hello er, sitat:

"Etter oppbrukt datakvote er pris per gigabyte 1490,-"

 

Hvis deres artikkel sier at Telenor og Telia "bløffer", så vil jeg kalle det Hello driver med om GB prisen over kvoten er ETT TUSEN FEM HUNDRE KRONER PER GIGABYTE direkte svindel.

 

Makspris på overforbruk hos Hello er kr. 400,-.

For øvrig er ikke utenlandsprisene deres i verken EU eller andre deler av verden konkurransedyktige.

 

I Norge synes jeg Hello har veldig gode priser.

Lenke til kommentar

Jeg syns mobiltelefoni er såpass billig at her er lite å spare. De store forskjellene er vel kanskje på store data-pakker og utenlands bruk?

Selv har jeg Talkmore, er veldig fornøyd og bytter ikke for å spare en 50-100 lapp pr mnd.

Å ja, jeg vet at Talkmore er eid av Telenor.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke så mye om ringe og sms. Det er først og fremst datapakkene og datahastigheten som betyr noe. Jeg har hatt 6 GB fra Chess lenge nå men de har ikke endret noe annet enn at hastigheten har gått fra 125 Mbit/s til 35 Mbit/s. 4G dekningen er fortsatt for dårlig og datapakkene bør tredobles og prisen halveres og hastigheten bør være det 4G er laget for å gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå i disse førpåsketider, så kan man jo få dannet seg et lite inntrykk av konkurransesituasjonen på smågodt/goddis. Er flere butikker som selger til kr 2,90. Det vil si de må ha gode avtaler med matvaredistributørene for å få til dette, for ellers blir det vel stortap?

 

De butikkene jeg har merket meg som faktisk har et kr 2,90 tilbud er:

 

Kiwi, Rema1000 og Coop Extra. Beklager jeg har ikke trålet alle butikkjeder for tilbud. Tre butikker holder jo. Og det har blitt noen kg godteri for å si det sånn, så bukspyttkjertel mørbank og diabetes 2 står og banker på døren  ;)

 

Ellers har jeg da merket at enkelte ikke gidder å bli med på drakampen om godteripriser ved førjuls- og førpåskeinnspurtene. F.eks. Helgø Meny der hvor jeg bor i landet. F.eks. så har Coop Prix moderert seg, men de gidder ikke matche de andre på kr 2,90. Så jeg tror det koster kr 6,90 hos dem pr. hektogram.  :)

 

Men det er jo ikke så mange matvaredistributører som konkurrerer i dette landet, så prisslippet kommer nok mer eller mindre fra en og samme distributør her??

 

Der ser du, Norges gruppen sin liksom konkurranse fungerer. Du sier tre butikker har dette tilbudet. I Norge har vi 3 matvarekjeder som har 99% av markedet. Alle de 3 butikkene representerer kjedene. Helgø Meny/Meny er en del av Norgesgruppen. De fokuserer på en annen kundegruppe enn Kiwi. Akkurat som Coop Extra har en annen gruppe en Prix og Mega. Prix er coop sin billigste. Kiwi er Norgesgruppen sin billigste, Rema er bare rema uansett. Hvis Kiwi tar kunder fra Meny, så mister ikke Norgesgruppen kunder. Dessuten handler ikke folk på Meny pga billig smågodt.

 

Det er veldig få produsenter av godteri generelt, men det er ikke produsentene som har tilbud. De har ingen grunn til å ha tilbud nå. Folk kjøper jo massevis nå. Det er de enkelte butikkene som har tilbud. De taper store mengder penger på å selge for 30 kr selvfølgelig. Det er faktisk slik til Halloween, jul, grillsesong. Tilbudene de har er faktisk ekstremt gode, du kjøper produkter til under produksjonskostnad. Og butikkene taper på det. Butikker selger faktisk produkter som de går i minus med alltid, uavhengig av tilbud. Hvis du ser en FirstPrice, extra el. lignende kjøttstykke som er veldig billig, så kan det faktisk være de taper på å selge den, men tjener litt på Gilde versjonen. Eller så er gjerne opprinnelseslandet i Afrika og ikke Norge. Ofte er kjøttet av like høy kvalitet.

 

Rema 1000 begynte jo med dette, og en Rema butikk i Stavanger solgte jo 1 tonn den dagen. Si at alle kjøpte 1 kg i gjennomsnitt. Det er 1000 kunder som spesielt gikk der for å kjøpe smågodt. Det kan bety mye penger senere. Samtidig, det å drive dagligvarebutikk er ekstremt vanskelig. Marginene til vanlig er veldig små for produkter. Produkter som går ut på dato er ikke bra for økonomien, slike tilbud og varer de taper på gjør det vanskelig. Klesbutikker i motsetning kan selge varer på 50% salg og fortsatte tjene penger på salget. Hvis de selger ut det meste av klærne de tar inn, så tjener de godt med penger. Selv om kolleksjonen ikke selges ut er det helt greit, de tjener fortsatt godt.

 

Og selv om det er tilbud ol. når det kommer til mobil, så er ingenting i nærheten av de ekstreme tilbudene fra dagligvarekjedene. Til jul kan en jo regne med at ribbe koster 40 kr/kg liksom. 30 kr/kg er jo latterlig billig for smågodt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hello har det som alle med Telenor dekning har:

 

Dersom du har forbruk ut over inkludert datamengde, og velger å ikke kjøpe ekstra data, vil det koste kr 1,49 per MB. Maksgrense kr 400.

 

ICE tar ikke betalt for overforbruk og man kan fortsatt bruke data, men til MEGET lav hastighet.

 

Selvfølgelig kan man også hos ICE kjøpe ekstra datapakker.

Lenke til kommentar

 

Hello har det som alle med Telenor dekning har:

 

Dersom du har forbruk ut over inkludert datamengde, og velger å ikke kjøpe ekstra data, vil det koste kr 1,49 per MB. Maksgrense kr 400.

ICE tar ikke betalt for overforbruk og man kan fortsatt bruke data, men til MEGET lav hastighet.

 

Selvfølgelig kan man også hos ICE kjøpe ekstra datapakker.

 

 

Dessverre så lav hastighet at vel akkurat ikke funker med spotify/radio/musikk streaming

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å skifte til Hello, men så fikk jeg se utenlandsprisene. De er direkte smakløse. Jeg bruker ikke mye mobil i utlandet, men jeg får en vond smak i munnen av at de f.eks. skal ha 25,- per minutt hvis du ringer fra USA. Telenor tar vel rundt 7,-. En fire minutters samtale skal ikke koste 100,- Det er så hårreisende at det byr meg i mot å bruke et slikt selskap selv om det sikkert lønner seg for meg totalt sett.

 

Det er lett å mistenke at det er en bevisst strategi for å loppe penger av folk på områder mange ikke sjekker grundig nok før de skifter abonnement. Da blir det jo litt spesielt av Hello å anklage Telenor og Telia for å bløffe kundene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hello har det som alle med Telenor dekning har:

 

Dersom du har forbruk ut over inkludert datamengde, og velger å ikke kjøpe ekstra data, vil det koste kr 1,49 per MB. Maksgrense kr 400.

 

Ikke talkmore. Om du går over inkludert pakke der koster det maks 25,- kr per døgn

(med etter 9.5 GB koster det)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det kalles Sudoku-prising. Sett noen priser opp, andre ned, og sørg for at summen blir den samme. De er kjeltringer alle sammen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Telenor er verst i sin praksis med de 5-siffrede numrene. Går jo ikke an å ringe de 8-siffrede erstatningsnumrene hos Telenor og andre Telenor-eide mobiloperatører uten å høre en talende melding om at du ikke får lov til å bruke det 8-siffrede innenlands.

 

Montro hvor lenge denne melkingen får lov til å fortsette? Er det i det hele tatt lovlig?

Har Talkmore, fungerer fint å ringe 8 siffrede nr i stedet for 5 siffrede... f.eks til Canal Digital... tlfnr.com fungerer fint til slikt :)

 

 

 

HA, dette er litt frydefullt, å kunne kalle deg "løgner", alternativt om du bedre liker "uvitende"  :yes:

 

Fordi jeg har et Talkmore reserveabonnement. Dvs. jeg har et nummer til vask, og betaler gladelig de ca 60 kronene for å vedlikeholde det.

 

Jeg har nemlig testet de numrene som mia-tuk (Tom Bäcker) oppfordret til nå i natt.

 

Fikk da fungerer på nummer 1 som er IF forsikring. Og da tror du vel at du har rett. Nei - for det er to numre til i testen:

 

nummer 2 og nummer 3 fungerer ikke. Og gir denne oppfordringen om å ringe til de 5 siste siffrene i det 8-siffrede nummeret. Henholdsvis til Storebrand og Chili mobil sine sentralbord.

Her er numrene dere kan teste:

 

98002400 (If forsikring)

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

 

jamfør tidl. diskusjonstråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815

 

Og i folkeopplysningens ånd, så kan det være greit å lenke til følgende Side3-artikkel:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815&page=4&do=findComment&comment=21657422

 

Du er jo like mye løgner selv når du påstår at det IKKE går på noen nr, når du nå selv viser at det faktisk fungerer. 

Jeg har da ikke ring all verdens alternativer til 5 femsifrede nr, og personlig boikotter jeg å ringe 5 femsifrede nr. 

 

Jeg forteller bare min erfaring, og den er på de nummerene jeg har forsøkt, så har det fungert fin. 

 

Storebrand kan man ringe til: 22315050 Det fungerer fint

Canal Digital kan man ringe: 67106090, fungerer også fint her.

 

Så å komme med bastante påstander å kalle andre løgnere skal man være veldig forsiktig med. 

Det er så vidt jeg vet _samtlige_ nummer som starter med *915* som er blokkert av Telenor, Djuice og Talkmore (som alle har samme eier). De andre numrene fungerer.

Lenke til kommentar

Du er jo like mye løgner selv når du påstår at det IKKE går på noen nr, når du nå selv viser at det faktisk fungerer. 

Jeg har da ikke ring all verdens alternativer til 5 femsifrede nr, og personlig boikotter jeg å ringe 5 femsifrede nr. 

 

Jeg forteller bare min erfaring, og den er på de nummerene jeg har forsøkt, så har det fungert fin. 

 

Storebrand kan man ringe til: 22315050 Det fungerer fint

Canal Digital kan man ringe: 67106090, fungerer også fint her.

 

Så å komme med bastante påstander å kalle andre løgnere skal man være veldig forsiktig med. 

 

 

 

Har du prøvd å ringe de numrene jeg oppga i det hele tatt eller. Du kommer jo med alternative fastnumre, det blir jo ikke helt det samme. Sa "løgner" i slike ""-tegn fordi jeg ikke mener det skråsikkert, og kom med alternativ "uvitende" da. Sa jo "løgner" mest for å provosere da.

 

Du var jo selv ganske bestemt i hvordan du påstod at ting fungerer, så jeg var rimelig sikker på at Telenor (Talkmore) ikke var ferdig med å melke kundene. Så jeg behøvde ikke teste på ny, men gjorde det så jeg ikke farer med løgn selv. Fungerer på det ene nummeret, og siden jeg forteller at det fungerer på det ene av de tre numrene, så er jeg plutselig løgner, når jeg viser at det fungerer.

 

Poenget er jo at Talkmore (Telenor) blokker for bruk av flere 8-siffrede numre. Om det ikke er åpenlyst enda for deg, så får det bare være med det da.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...