Gå til innhold

Hello ypper til priskrig i sosiale medier


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Hadde likt å sett gjeldende utgifter hos teleoperatøren for SMS, ringeminutter og data. Telco i Australia har sagt det koster dem ca. 0.000664 kr per SMS (båndbredde/server/vedlikehold/strøm/avgifter, alt). Telenor tar 0,69 kr per SMS hos meg, det er en fortjeneste på 100,000%. Er dette noe vi kan akseptere?

Ja. Mobilpriser er markedspriser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra at Telenor har best nett?

Jeg driter i om jeg har en halv strek på Hardangervidda når jeg ALLTID har dårligere dekning med Telenor der jeg ferdes 99% av året!

Tregere går det også!

For ikke å glemme telefonselgerne deres som gir blanke i om du er reservert eller ei.

Telenor kan si hva de vil, men dere har faktisk ikke kapasitet til å ha så mange kunder dere har.

Og hvis dere tror dere har det på papiret så stemmer ikke dette dette i det virkelige liv.

Min sky og mine kontakter er gammeldags, hva skal man med det når man har flere titalls tjenester som fungerer mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor er verst i sin praksis med de 5-siffrede numrene. Går jo ikke an å ringe de 8-siffrede erstatningsnumrene hos Telenor og andre Telenor-eide mobiloperatører uten å høre en talende melding om at du ikke får lov til å bruke det 8-siffrede innenlands.

 

Montro hvor lenge denne melkingen får lov til å fortsette? Er det i det hele tatt lovlig?

 

Har Talkmore, fungerer fint å ringe 8 siffrede nr i stedet for 5 siffrede... f.eks til Canal Digital... tlfnr.com fungerer fint til slikt :)

Lenke til kommentar

 

Tek.no burde føre ein løpande oversikt over kva selskap som går under Telenor og Telia, og konkurransetilsynet burde våkne her.

Er det så vanskelig, da? De som har Telenor-dekning skryter av det på førstesida.

Hvilken dekning da?

I skrivende stund legger jeg også merke til at Telenor har forandret ordlyden i reklamene sine fra at ''dem er raskest'' til at dem ''skal være''...

Lenke til kommentar

Med høye priser for ingenting bruker jeg 4g med god samvittighet. Fri fart og data.:). Og for de som mener 10mbs er nok på mobilen,når du er blitt vant med fri fart og data og bruker mobilen som hotspot så er ikke det nok. Prisen jeg betaler for dette ,alt fra 10-100kr mnd. Bruker ikke wifi når 4g har høyere fart enn vanlig hjemmenet. Er rimelig fornøyd når jeg kan oppnå fart på 90mbs på netcom sitt net.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tek.no burde føre ein løpande oversikt over kva selskap som går under Telenor og Telia, og konkurransetilsynet burde våkne her.

Er det så vanskelig, da? De som har Telenor-dekning skryter av det på førstesida.

Må ein være eigd av Telenor/Telia for å kunne bruke/leige nettet deira? I så fall var det ikkje så komplisert som eg trudde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du må ikke være eid av Telenor. Så vidt jeg husker er det bare Talkmore og Djuice som er eid av Telenor, Chilimobil Hello og de andre har andre eiere, Men, som sagt, alle tilbyderne opplyser om hvilket nett de bruker. Uansett får du ikke "dårligere" dekning enn Telia, som har blitt veldig bra i det siste.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som faktisk ikke vet at de store aktørene eier stort sett alt av leverandører og at "priskrigen" ikke er ekte?

 

Sikkert endel, men det er nok også godt kjent blant mange. Men har ikke uansett konkurransetilsynet sovet litt i timen her?

 

AtW

 

Konkurransetilsynet sover i nesten alle timer. Det virker som de ikke har ressurser til å etterforske de store haiene og derfor bare går etter de lavthengende fruktene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hello minner ganske mye om Pepcall, et selskap som påstår at de har lave priser. Når du sjekker f.eks. Utenlandsprisene deres så ser du endel priser som mest av alt minner om dårlig smak. I USA koster megabyten 40 kr, dvs 40x av hva Telenor-eide Talkmore forlanger. Dette er faen ikke seriøst.

Lenke til kommentar

Er det noen som faktisk ikke vet at de store aktørene eier stort sett alt av leverandører og at "priskrigen" ikke er ekte?

På dette forumet, sannsynligvis veldig få. I Norges befolkning generelt? Det er nok få som vet det.

 

Selv Elkjøp og Lefdal klarer å skape inntrykk av konkurranse. Norges-gruppen sine butikker får til dette. Du har matvaremarkedet i Norge som er dominert av store norske bedrifter, som Orkla foods. Det er mye liksom-konkurranse som folk ikke er klar over.

 

 

Og angående konkurransetilsynet. En ting er hva de kan gjøre ol. Noe annet er jo hva folk vil at de skal gjøre. Se f.eks over til USA, der har de jo nesten ikke-eksisterende konkurransetilsyn. De har et annet syn på hvordan økonomien fungerer, og mener slike ting som dette fikser seg selv (ja, helt klart... og på dette tidspunktet fikser selskapene med penger at ingenting gjøres mot dem). Se f.eks til Kina. De har langt større statsintervensjon i økonomien, og gjør inngrep folk ikke ville drømt om å gjøre her. Som å stenge ned aksjehandel ol. tiltak for å hindre børskrakk. De har jo vært aktive mot coop og ICA/RIMI, ville ikke akkurat si de er små. I markeder som telemarkedet så ville det krevd en del intervensjon for å skape en konkurrent til Telia/Telenor. Og Telenor er jo tross alt ikke et privat selskap uten tilknytning til staten. Jeg tror ikke staten har så mye imot at Telenor er store.

 

Så det er et perspektiv man må se på og. Hva er gjeldende politikk, hvor langt er staten villig til å gå og hvor mye vil de bestemme i det private markedet. Det er det delte meninger om. Jeg prøver ikke å forsvare dette. Jeg er selv for mye statsintervensjon, da private selskaper lett kan gjøre slik som dette. Slik som Wall Mart osv. USA er jo et glimrende eksempel på at fri kapitalisme ikke fungerer. Samtidig vet vi jo og at ren statsstyring i form av kommunisme heller ikke fungerer. Hva som er best er vanskelig å si, og avhengig av land. Hva konkurransetilsynet i Norge gjør vil jo og være avhengig av dette. Selvfølgelig kan de gjøre jobben sin bedre eller dårligere uavhengig av politikk, men noe så stort som Telenor/Telia tror jeg ikke kommer av manglende kompetanse fra Konkurransetilsynet sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med høye priser for ingenting bruker jeg 4g med god samvittighet. Fri fart og data.:). Og for de som mener 10mbs er nok på mobilen,når du er blitt vant med fri fart og data og bruker mobilen som hotspot så er ikke det nok. Prisen jeg betaler for dette ,alt fra 10-100kr mnd. Bruker ikke wifi når 4g har høyere fart enn vanlig hjemmenet. Er rimelig fornøyd når jeg kan oppnå fart på 90mbs på netcom sitt net.

 

Har sett du har skrevet det her flere ganger før. Villig til å utdype litt? Det er ikke så troverdig uten kilder.

Lenke til kommentar

 

Telenor er verst i sin praksis med de 5-siffrede numrene. Går jo ikke an å ringe de 8-siffrede erstatningsnumrene hos Telenor og andre Telenor-eide mobiloperatører uten å høre en talende melding om at du ikke får lov til å bruke det 8-siffrede innenlands.

 

Montro hvor lenge denne melkingen får lov til å fortsette? Er det i det hele tatt lovlig?

Har Talkmore, fungerer fint å ringe 8 siffrede nr i stedet for 5 siffrede... f.eks til Canal Digital... tlfnr.com fungerer fint til slikt :)

 

 

 

Å ja, når endret så Talkmore sin praksis her? For Talkmore har vært like jævlige som Telenor før. Og hvordan vet jeg at det du forteller er en sannhet. For alt jeg vet så er du en Telenor-venn. No offense.  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå i disse førpåsketider, så kan man jo få dannet seg et lite inntrykk av konkurransesituasjonen på smågodt/goddis. Er flere butikker som selger til kr 2,90. Det vil si de må ha gode avtaler med matvaredistributørene for å få til dette, for ellers blir det vel stortap?

 

De butikkene jeg har merket meg som faktisk har et kr 2,90 tilbud er:

 

Kiwi, Rema1000 og Coop Extra. Beklager jeg har ikke trålet alle butikkjeder for tilbud. Tre butikker holder jo. Og det har blitt noen kg godteri for å si det sånn, så bukspyttkjertel mørbank og diabetes 2 står og banker på døren  ;)

 

Ellers har jeg da merket at enkelte ikke gidder å bli med på drakampen om godteripriser ved førjuls- og førpåskeinnspurtene. F.eks. Helgø Meny der hvor jeg bor i landet. F.eks. så har Coop Prix moderert seg, men de gidder ikke matche de andre på kr 2,90. Så jeg tror det koster kr 6,90 hos dem pr. hektogram.  :)

 

Men det er jo ikke så mange matvaredistributører som konkurrerer i dette landet, så prisslippet kommer nok mer eller mindre fra en og samme distributør her??

Lenke til kommentar

Jeg er muligens veldig konservativ av meg og lar prinsipp være prinsipp men jeg sitter fortsatt igjen med en dårlig smak i munnen av Canal Digital/Discovery saken.

Alltså, Telenor eier CD.

Dette glemmes ikke de første 10 årene!

 

Så, nei takk til Telenor eller andre som bruker TN's nett

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Telenor er verst i sin praksis med de 5-siffrede numrene. Går jo ikke an å ringe de 8-siffrede erstatningsnumrene hos Telenor og andre Telenor-eide mobiloperatører uten å høre en talende melding om at du ikke får lov til å bruke det 8-siffrede innenlands.

 

Montro hvor lenge denne melkingen får lov til å fortsette? Er det i det hele tatt lovlig?

Har Talkmore, fungerer fint å ringe 8 siffrede nr i stedet for 5 siffrede... f.eks til Canal Digital... tlfnr.com fungerer fint til slikt :)

 

 

 

 

Fordi jeg har et Talkmore reserveabonnement. Dvs. jeg har et nummer til vask, og betaler gladelig de ca 60 kronene for å vedlikeholde det.

 

Jeg har nemlig testet de numrene som mia-tuk (Tom Bäcker) oppfordret til nå i natt.

 

Fikk da fungerer på nummer 1 som er IF forsikring. Og da tror du vel at du har rett. Nei - for det er to numre til i testen:

 

nummer 2 og nummer 3 fungerer ikke. Og gir denne oppfordringen om å ringe til de 5 siste siffrene i det 8-siffrede nummeret. Henholdsvis til Storebrand og Chili mobil sine sentralbord.

Her er numrene dere kan teste:

 

98002400 (If forsikring)

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

 

jamfør tidl. diskusjonstråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815

 

Og i folkeopplysningens ånd, så kan det være greit å lenke til følgende Side3-artikkel:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815&page=4&do=findComment&comment=21657422

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Telenor er verst i sin praksis med de 5-siffrede numrene. Går jo ikke an å ringe de 8-siffrede erstatningsnumrene hos Telenor og andre Telenor-eide mobiloperatører uten å høre en talende melding om at du ikke får lov til å bruke det 8-siffrede innenlands.

 

Montro hvor lenge denne melkingen får lov til å fortsette? Er det i det hele tatt lovlig?

 

Staten eier Telenor så melking ligger i dets natur

Lenke til kommentar

Telenor er et børsnotert selskap i våre dager, at statens pensjonskasse oljefondet er investert i Telenor er ikke umulig. At Staten har eierandeler over 50 % er jo tydelig her:

 

https://www.telenor.com/investors/major-shareholdings/

 

Rart at det kalles Government of Norway (dårlig oversettelse?). For regjeringen eier vel neppe over 50 % i telenor. De mener sikkert oljefondet?

 

Telenor er til dagens aksjekurs verdsatt til omtrent kr 204,3 milliarder norske kroner.

 

I det øyeblikk det statlige eierskapet selger seg litt ut, så står andre i børsmarkedet klar til å kjøpe de andeler som tas gevinst for hos statlig eier. Det er på sin plass da å nevne at Telenor allerede også eies av en rekke private selskaper, samt enkelte private småsparere i inn og utland. F.eks.:

 

 

Lazard Asset Management

Templeton Investment Counsel
Deutsche Asset & Wealth Management Investment GmbH
BlackRock Institutional Trust Company
Thornburg Investment Management
SAFE Investment Company Limited
The Vanguard Group
Alecta pensionsförsäkring
DNB Asset Management AS
KLP Forsikring
Allianz Global Investors GmbH
Storebrand Kapitalforvaltning AS
State Street Global Advisors
Handelsbanken Kapitalförvaltning AS
Legal & General Investment Management Ltd.
Danske Capital (Norway)
Nordea Funds Oy
Numeric Investors LLC
Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Telenor er verst i sin praksis med de 5-siffrede numrene. Går jo ikke an å ringe de 8-siffrede erstatningsnumrene hos Telenor og andre Telenor-eide mobiloperatører uten å høre en talende melding om at du ikke får lov til å bruke det 8-siffrede innenlands.

 

Montro hvor lenge denne melkingen får lov til å fortsette? Er det i det hele tatt lovlig?

Har Talkmore, fungerer fint å ringe 8 siffrede nr i stedet for 5 siffrede... f.eks til Canal Digital... tlfnr.com fungerer fint til slikt :)

 

 

 

HA, dette er litt frydefullt, å kunne kalle deg "løgner", alternativt om du bedre liker "uvitende"  :yes:

 

Fordi jeg har et Talkmore reserveabonnement. Dvs. jeg har et nummer til vask, og betaler gladelig de ca 60 kronene for å vedlikeholde det.

 

Jeg har nemlig testet de numrene som mia-tuk (Tom Bäcker) oppfordret til nå i natt.

 

Fikk da fungerer på nummer 1 som er IF forsikring. Og da tror du vel at du har rett. Nei - for det er to numre til i testen:

 

nummer 2 og nummer 3 fungerer ikke. Og gir denne oppfordringen om å ringe til de 5 siste siffrene i det 8-siffrede nummeret. Henholdsvis til Storebrand og Chili mobil sine sentralbord.

Her er numrene dere kan teste:

 

98002400 (If forsikring)

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

 

jamfør tidl. diskusjonstråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815

 

Og i folkeopplysningens ånd, så kan det være greit å lenke til følgende Side3-artikkel:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815&page=4&do=findComment&comment=21657422

 

Du er jo like mye løgner selv når du påstår at det IKKE går på noen nr, når du nå selv viser at det faktisk fungerer. 

Jeg har da ikke ring all verdens alternativer til 5 femsifrede nr, og personlig boikotter jeg å ringe 5 femsifrede nr. 

 

Jeg forteller bare min erfaring, og den er på de nummerene jeg har forsøkt, så har det fungert fin. 

 

Storebrand kan man ringe til: 22315050 Det fungerer fint

Canal Digital kan man ringe: 67106090, fungerer også fint her.

 

Så å komme med bastante påstander å kalle andre løgnere skal man være veldig forsiktig med. 

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...