Gå til innhold

Ny bærbar maskin - arbeidsstasjon

Anbefalte innlegg

Min gamle Multicom-maskin gikk nylig i svart, og jeg er nå på jakt etter en ny.

Har tittet litt på denne, som under sidene til Multicom står under kategorien "Kraftig laptop - arbeidsstasjon", men i de fleste tester/artikler fremstår som en ren gaming-PC.

Da er mitt spørsmål: Hvordan vil den fungere til ikke-gaming-bruk?

Jeg spiller lite/ingenting (Football Manager en sjelden gang), men driver eget frilans-medieselskap og driver med MYE bilder og tekst og litt video. Kjører som regel mye programmer samtidig, så har behov for god ytelse.

Vil en slik PC funke til mitt bruk, eller er det overkill? Hva kan i tilfelle være alternativene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som et godt valg. i7 med 4 kjerner trengs hvis du skal kjøre mye samtidig. Når det kommer til overkill så vil jeg si at det stort sett alltid er best med det innenfor rimelighetens grenser. Det er veldig kjipt å kjøpe noe man tror holder så blir man skuffet, bedre å strekke lommeboka litt for å slippe den smellen. Kjør på, skal mye til for å slå Multicom på pris/ ytelse :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Min gamle Multicom-maskin gikk nylig i svart, og jeg er nå på jakt etter en ny.

Har tittet litt på denne, som under sidene til Multicom står under kategorien "Kraftig laptop - arbeidsstasjon", men i de fleste tester/artikler fremstår som en ren gaming-PC.

Da er mitt spørsmål: Hvordan vil den fungere til ikke-gaming-bruk?

Jeg spiller lite/ingenting (Football Manager en sjelden gang), men driver eget frilans-medieselskap og driver med MYE bilder og tekst og litt video. Kjører som regel mye programmer samtidig, så har behov for god ytelse.

Vil en slik PC funke til mitt bruk, eller er det overkill? Hva kan i tilfelle være alternativene?

For ditt bruk er alt veldig bra på denne maskinen ... bortsett fra skjermkortet, som du ikke trenger, og som er et voldsomt overkill til den bruken du skisserer. Et veldig kostbart overkill.

Prosessoren, i7-6820HK, er bare marginalt kraftigere enn i7-6700HQ. Hvis det er prosessorkraft som behøves, så har Multicom andre laptoper med prosessorer beregnet på stasjonære pc'er, som i7-6700K, som vil innebære et realt steg opp i ytelse. Men det spørs om du trenger det.  i7-6700HQ og i7-6820HK er kraftige prosessorer det også, de kraftigste du for tiden får av mer normale bærbarprosessorer. Jeg ville ha gått for en av disse, pluss plenty RAM, en SSD + snurredisk for lagring, og så et mer moderat skjermkort. GTX 950M, 960M eller 965M.

Men hvis det er prosessorkraften som tiltaler deg, så ville jeg faktisk heller ha gått for den du finner rett nedenfor den du lenket til hos Multicom, Kunshan P751. Den har stasjonær-prosessor, men ikke 4K skjerm. Du får 4K i den samme maskinen også, men da øker prisen med 4500, både pga 4K men mest pga et enda kraftigere skjermkort.

Hvis jeg var deg ville jeg da ha kontaktet Multicom og forhørt deg om  muligheten for å få P751 med 4K skjerm men med "kun" GTX 970M (som fremdeles er et veldig kraftig skjermkort, og mer enn du trenger). Poenget blir å prøve å kutte kostnaden med et skjermkort du ikke har noen bruk for.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Med denne vil du ikke merke forskjell... tror jeg ihvertfall:

http://www.multicom.no/multicom-xishan-w650r-156-full-hd/cat-p/c100560/p10632738

Litt tregere prosessor, merkbart tregere skjermkort men går like vel bra til litt spilling og ikke 4K skjerm som du absolutt ikke trenger på en 15 tommer PC.

Du sparer så mye at det lønner seg heller å spare de pengene å kjøpe en ny PC igjen om 2-3-4-5 år eller enda lenger tid om ikke behovet melder seg før den tid.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Den her er nesten samme som den Nasciboy nevner over, bare litt eldre prosessor og mindre ram - de yter i prinsippet likt. 1500,- rimeligere....

Jeg mener i hvert fall at en prosessor opp til 15% raskere ikke er ubetydelig.

16 GB RAM mot 8 GB RAM er vel også en stor forskjell men minne i PC-en jeg linket til er også betydelig raskere.

PC-en jeg linket til har IPS, den andre oppgir det ikke men ut fra informasjon jeg finner etter en googlesøk så er det en TN skjerm som da har betydelig dårligere innsynsvinkel.

Ingen tvil i mitt sinn at 1500 kr ekstra er verdt det...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Den her er nesten samme som den Nasciboy nevner over, bare litt eldre prosessor og mindre ram - de yter i prinsippet likt. 1500,- rimeligere....

16 GB RAM mot 8 GB RAM er vel også en stor forskjell men minne i PC-en jeg linket til er også betydelig raskere.

PC-en jeg linket til har IPS, den andre oppgir det ikke men ut fra informasjon jeg finner etter en googlesøk så er det en TN skjerm som da har betydelig dårligere innsynsvinkel.

JX modellene har en TN skjerm ja - som i tillegg er en svært dårlig TN skjerm, betaler lett mer for å få en god skjerm.

Lenke til kommentar

JX modellene har en TN skjerm ja - som i tillegg er en svært dårlig TN skjerm, betaler lett mer for å få en god skjerm.

Jepp, tenkte meg det...

Tilbudet jeg linket til var så bra at jeg like godt bestilte en til meg selv... veldig gode spesifikasjoner selv for normal pris og med helgetilbudspris og bonus så lander jeg på under 9000 kr.

Kongekjøp!! :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

På multicom.no ligger det to versjoner av W650R:

http://www.multicom.no/multicom-xishan-w650r-156-full-hd/cat-p/c100560/p10631877

http://www.multicom.no/multicom-xishan-w650r-156-full-hd/cat-p/c100560/p10632738

Eneste forskjellen, er så vidt jeg kan se, SSD-disken - der den ene er såkalt PCIe. Hva er dette, og hvilken forskjell utgjør det?

Grunnen til at jeg spør er at den ene ikke lengre er på lager og forventet levering er først i mai, mens den andre er på lager.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...