Gå til innhold

Det ser livsfarlig ut, men «platooning» gjør at lastebiler tar langt mindre plass på veien


Anbefalte innlegg

 

Bare en liten korreksjon ift beregning av kjørt distanse ved 10ms delay.

Dersom du ligger i 100km/t vil du ikke tilbakelegge "nesten 5m" på 10ms.

1m/s = 3,6km/t

10ms = 0,01s

100km/t tilsvarer ca 30m/s

Distanse = 0,01x30 = 0,3m

 

ville normalt ikke brydd meg med å kommentere dette, men siden det er et blad for ingeniører er det litt flaut med Regnefeil.

Korriger meg gjerne om jeg har

 

Det står ingenting om hvor langt de kjører på 10ms men det skulle være ca 2,78 meter på 1/10 sekund. Jeg ville sagt at det er mye nærmere 3 meter enn 5.

Eh... Dersom 100 km/t = 30 m/s (antar dette er korrekt), så vil man kunne dele 30 på 100 10ms blokker. Altså 30/100 = 0.3 = 30 cm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Blir nok suksess når disse skal bremse opp for en elg som løper inn i veibanen :-)

Jeg ser ikke helt problemet. Se innlegget mitt et par hakk lengre opp her. Kan forsåvidt legge til at slike systemer med rekasjonstider som er titalls ganger raskere enn mennesker, for ikke å si hundretalls i en vanlig avslappet situasjon, et titalls ganger flere øyne osv, vil styrke trafikksikkerheten kraftig selv om de kjører troppvis.

 

Tror ikke disse trenger bremse for elgen =) 30T vs 500 kg er rått parti.

Hvorfor ikke? Selv om elgen kommer ut som karbonadedeig på andre siden så betyr det ikke at den ikke kan gjøre skader for ganske mye penger.

 

 

Det er riktig det. Greit å ha ett system som tar vare på fotgjengere.

 

For elgens del så er det bare å gjøre som de gjør i Australia. Stor kufanger foran, og ikke bry seg om bremsen når de står i veien.

Kufangeren hindrer skade på lastebilen. De bruker gjerne noen kilometer for å stoppe helt, husker ikke her og nå hvor langt med 8 hengere, men mener å huske at veikroene ofte startet skiltingen at de var der opptil 4km/miles før for at de skulle ha tid til å stoppe.

Man vil vel helds bruke motorbremsen for å stoppe.

 

Det går vel med en liter diesel bare for å dra i gang et 50 tonn's vogntog til marsjfart, og en del bremser og dekk om det var en bråstopp.

Vil tro dekkslitasjen er betydlig på roadtrains når dei lægste gira blir tatt i bruk opp en bakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...