Gå til innhold

Det ser livsfarlig ut, men «platooning» gjør at lastebiler tar langt mindre plass på veien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare en liten korreksjon ift beregning av kjørt distanse ved 10ms delay.

Dersom du ligger i 100km/t vil du ikke tilbakelegge "nesten 5m" på 10ms.

1m/s = 3,6km/t

10ms = 0,01s

100km/t tilsvarer ca 30m/s

Distanse = 0,01x30 = 0,3m

 

ville normalt ikke brydd meg med å kommentere dette, men siden det er et blad for ingeniører er det litt flaut med Regnefeil.

Korriger meg gjerne om jeg har

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske bra greier, men saker som denne får meg til å lure på hvor lenge det tar før vi får se "EMP-terrorisme" :p

 

Når det kommer førerløse biler slipper terrorister å bli selvmordsbombere når de fyller biler med sprengstoff og kjører den inn i en militærpost o.l.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som skjer hvis den første bilen frontkolliderer med ett eller annet.

Men egentlig burde jeg vel ikke lure på det...

I USA kjører man i enkelte stater med tre eller fire hengere bak.

I Russland kobler man gjerne på så mange hengere som det overhodet er mulig å trekke.

selvfølgelig ikke i tettbygd strøk.

Så en Youtube-vide der jeg til slutt mistet tallet på antall hengere.

Lenke til kommentar

Bare en liten korreksjon ift beregning av kjørt distanse ved 10ms delay.

Dersom du ligger i 100km/t vil du ikke tilbakelegge "nesten 5m" på 10ms.

1m/s = 3,6km/t

10ms = 0,01s

100km/t tilsvarer ca 30m/s

Distanse = 0,01x30 = 0,3m

 

ville normalt ikke brydd meg med å kommentere dette, men siden det er et blad for ingeniører er det litt flaut med Regnefeil.

Korriger meg gjerne om jeg har

 

Det står ingenting om hvor langt de kjører på 10ms men det skulle være ca 2,78 meter på 1/10 sekund. Jeg ville sagt at det er mye nærmere 3 meter enn 5.

Endret av eiriknb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en liten korreksjon ift beregning av kjørt distanse ved 10ms delay.

Dersom du ligger i 100km/t vil du ikke tilbakelegge "nesten 5m" på 10ms.

1m/s = 3,6km/t

10ms = 0,01s

100km/t tilsvarer ca 30m/s

Distanse = 0,01x30 = 0,3m

 

ville normalt ikke brydd meg med å kommentere dette, men siden det er et blad for ingeniører er det litt flaut med Regnefeil.

Korriger meg gjerne om jeg har

 

Hei, har har det gått litt fort i svingene. Vi har regnet på det og kommet frem til det samme som deg. Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Blir nok suksess når disse skal bremse opp for en elg som løper inn i veibanen :-)

Teknologi er vidunderlig, spesielt selvkjørende biler og spesielt her i TU. Titanic kan jo ikke synke, det er noe alle ingeniører vet.

 

Elg er ingen stort problem, det som er mer relevant er hva som skjer i en kjedekollisjon.

Toppen av ironi on den første sjåføren kjører ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig å kjøre 24 eller flere containere tett i tett, med én sjåfør og ett førerhus. Elektrisk, med 0 eksos, i opptil 160 km/t, i noen få tilfeller faktisk opptil 300 km/t – og uten fare for skrens pga. blankslitte sommerdekk på norske vinterveier. Nemlig med det såkalte godstog.

Pål Jensen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Blir nok suksess når disse skal bremse opp for en elg som løper inn i veibanen :-)

Teknologi er vidunderlig, spesielt selvkjørende biler og spesielt her i TU. Titanic kan jo ikke synke, det er noe alle ingeniører vet.

 

Elg er ingen stort problem, det som er mer relevant er hva som skjer i en kjedekollisjon.

Toppen av ironi on den første sjåføren kjører ut.

Systemet har nok sikkert noen innebygde rutiner for plutselige avvik ... Spørsmålet er hvor gode de er ... Hva skjer for eksempel ved en plutselig unnamanøver, vil det bli gitt beskjed om full stans, eller kun en tilsvarende unnamanøver ...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som skjer hvis den første bilen frontkolliderer med ett eller annet.

Systemet bygger på lynrask elektronisk kommunikasjon mellom bilene. Det betyr også lynrask respons i tilfelle noe skjer. Altså ingen doven sjåfør på autopilot. Hele rekka vil reagere med bråbremsing, synkront i løpet av millisekunder og i tilfelle friksjonen varierer bakover i rekka så kan de som bremser raskest slakke litt på bremsingen så den ikke får den bakenforliggende i seg så fremt det er rom for det foran. Med umenneskelig mange øyne og reaksjonstid skal det gå mye bedre enn med menneskelige sjåfører.

 

3-sekundersregelen er i all hovedsak en løsning på et rent menneskelig problem og bare i liten grad ment som kompensasjon for tekniske/fysiske forskjeller i oppbremsingen.

 

 

Men egentlig burde jeg vel ikke lure på det...

I USA kjører man i enkelte stater med tre eller fire hengere bak.

I Russland kobler man gjerne på så mange hengere som det overhodet er mulig å trekke.

selvfølgelig ikke i tettbygd strøk.

Så en Youtube-vide der jeg til slutt mistet tallet på antall hengere.

Jeg har også sett sånne videoer og de vogntogene minner veldig om tog, bare at de har dekk og grusvei i stedet for jernbane. Disse brukes typisk til svært avsidesliggende gruvedrift og kjører som regel på veier som er lukket for allmenn ferdsel.

Lenke til kommentar

Blir nok suksess når disse skal bremse opp for en elg som løper inn i veibanen :-)

Teknologi er vidunderlig, spesielt selvkjørende biler og spesielt her i TU. Titanic kan jo ikke synke, det er noe alle ingeniører vet.

 

Tror ikke disse trenger bremse for elgen =) 30T vs 500 kg er rått parti.

Lenke til kommentar

Blir nok suksess når disse skal bremse opp for en elg som løper inn i veibanen :-)

Teknologi er vidunderlig, spesielt selvkjørende biler og spesielt her i TU. Titanic kan jo ikke synke, det er noe alle ingeniører vet.

 

Ingeniører er vel  hakket mer klar over enn snittet at nesten alle systemer bygges med en gitt antakelse om at en viss mengde ulykker og dødsfall skjer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir nok suksess når disse skal bremse opp for en elg som løper inn i veibanen :-)

Jeg ser ikke helt problemet. Se innlegget mitt et par hakk lengre opp her. Kan forsåvidt legge til at slike systemer med rekasjonstider som er titalls ganger raskere enn mennesker, for ikke å si hundretalls i en vanlig avslappet situasjon, et titalls ganger flere øyne osv, vil styrke trafikksikkerheten kraftig selv om de kjører troppvis.

 

Tror ikke disse trenger bremse for elgen =) 30T vs 500 kg er rått parti.

Hvorfor ikke? Selv om elgen kommer ut som karbonadedeig på andre siden så betyr det ikke at den ikke kan gjøre skader for ganske mye penger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Bruk tog på langstrekk og elektriske lastebiler i bytrafikken. Innfør fortolling på godsstasjoner, og så kan vi endelig legge ned hele Schengen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men egentlig burde jeg vel ikke lure på det...

I USA kjører man i enkelte stater med tre eller fire hengere bak.

I Russland kobler man gjerne på så mange hengere som det overhodet er mulig å trekke.

selvfølgelig ikke i tettbygd strøk.

Så en Youtube-vide der jeg til slutt mistet tallet på antall hengere.

Jeg har også sett sånne videoer og de vogntogene minner veldig om tog, bare at de har dekk og grusvei i stedet for jernbane. Disse brukes typisk til svært avsidesliggende gruvedrift og kjører som regel på veier som er lukket for allmenn ferdsel.

 

Ikke i Australia. Der er Roadtrains ikke sjeldne. Antallet hengere kan variere, men det vanligste er fire-fem semier koblet sammen.

Lenke til kommentar

 

Blir nok suksess når disse skal bremse opp for en elg som løper inn i veibanen :-)

Jeg ser ikke helt problemet. Se innlegget mitt et par hakk lengre opp her. Kan forsåvidt legge til at slike systemer med rekasjonstider som er titalls ganger raskere enn mennesker, for ikke å si hundretalls i en vanlig avslappet situasjon, et titalls ganger flere øyne osv, vil styrke trafikksikkerheten kraftig selv om de kjører troppvis.

 

Tror ikke disse trenger bremse for elgen =) 30T vs 500 kg er rått parti.

Hvorfor ikke? Selv om elgen kommer ut som karbonadedeig på andre siden så betyr det ikke at den ikke kan gjøre skader for ganske mye penger.

 

 

Det er riktig det. Greit å ha ett system som tar vare på fotgjengere.

 

For elgens del så er det bare å gjøre som de gjør i Australia. Stor kufanger foran, og ikke bry seg om bremsen når de står i veien.

Kufangeren hindrer skade på lastebilen. De bruker gjerne noen kilometer for å stoppe helt, husker ikke her og nå hvor langt med 8 hengere, men mener å huske at veikroene ofte startet skiltingen at de var der opptil 4km/miles før for at de skulle ha tid til å stoppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...