xibriz Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) Jeg driver å regner ut BYA (bebygd areal) og har skjønt at den skal inneholde parkeringsplass. Men er det slik at det er noen standardstørrelse på parkeringsplass? Eller er det det grusede arealet som jeg har utenfor garasjen å dermed mulighet til å parkere biler på? Jeg har f.eks. 70m^2 forran garasjen. Dersom jeg parkerer der vil det bli plass til ca. 6 biler i 2 rader + 2 biler i garasjen. Men det er jo bare 2-3 av disse som da kan kjøre av sted.... Det er i forbindelse med å finne utnyttelsesgraden av tomten.. jeg kommer uansett under det kommunen mener er maks. Endret 18. mars 2016 av xibriz Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Men er det slik at det er noen standardstørrelse på parkeringsplass? Står ikke dette i reguleringsplanen? Det står vel også i reguleringsplanen hvor mange parkeringsplasser det skal være pr.boenhet? Garasjeplassene er sannsynligvis godkjent som parkeringsplass. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2016 (endret) Det skal avsettes plass på tomta til 1 garasje per boenhet. Det skal avsettes et areal på minst 4,5 x 6 meter for første garasjeplass og 3 x 6 meter for øvrige plasser. ... Det skal i tillegg til garasjeplass, avsettes plass på tomta til biloppstillingsplass for besøkende (gjesteparkering) med 0,25 plasser per boenhet. Det skal avsettes et areal på minst 2,5 x 5 meter for hver biloppstillingsplass. Antallet biloppstillings plasser rundes alltid oppover til nærmeste hele plass. Krav til antall biloppstillingsplasser reduseres, eller bortfaller, i den grad kravet oppfylles med garasjeplass. ... Hvis jeg skjønner dette riktig er garasjen godkjent som parkering for meg, pluss at jeg trenger 1 gjesteparkeringsplass. Så da regner jeg BYA som hele bygningsmassen min + 12,5m^2 for gjesteparkering? Eller, siden jeg har dobbeltgarasje så holder det kanskje med kun bygningsmassen? Endret 19. mars 2016 av xibriz Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 (endret) Eller, siden jeg har dobbeltgarasje så holder det kanskje med kun bygningsmassen? Det kommer vel an på hva kommunen mener med "i den grad" kravet oppfylles med garasjeplass. Ditt første forslag høres riktig ut hvis garasjeplassen likevel ikke oppfyller graden det er snakk om. Endret 19. mars 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 20. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2016 Eller, siden jeg har dobbeltgarasje så holder det kanskje med kun bygningsmassen? Det kommer vel an på hva kommunen mener med "i den grad" kravet oppfylles med garasjeplass. Ditt første forslag høres riktig ut hvis garasjeplassen likevel ikke oppfyller graden det er snakk om. Takk for hjelpen. Da går jeg for bygningsmassen + 12,5m^2. Det høres mer korrekt ut enn det jeg først trodde, som var 70m^2 til parkering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå