Redaksjonen. Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Men Tesla vet ikke hvorfor.Konklusjonen er klar: Kortslutning førte til Tesla-brannen Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Fremtidens bilmekanikere må være sertifiserte elektrikere. 6 Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Godt eksempel på et bra bilmerke som bryr seg om kundene og sender ut en software oppdatering for å være på den sikre siden 1 Lenke til kommentar
n.v.t. Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Det virker underlig på meg at programvare skal kunne diagnostisere potensiell kortslutning, men hvis det er det de sier er det sikkert sant. 1 Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Fremtidens bilmekanikere må være sertifiserte elektrikere. Det hadde ikke skadet nå heller. Vi hadde en Subary Justy hvor det kom røyk ut av ventilasjonsapparatet. Dessuten lyste bremselysene selv om bilen var parkert og låst. Måtte koble fra batteriet for å slå av bremselysene. Bilen ble levert på verksted dagen etter. Verkstedet kunne raskt bekrefte at det var røykutviklning. Men det tok litt tid før de fant ut hvorfor. Det var den tredje(!) mekanikeren som fant ut at det var kortslutning i ledningene til bremselysene! Jeg er ikke elektriker, og kan heller ikke spesielt mye om biler, men gitt disse symptomene, virker det jo naturlig å sjekke opplegget til bremselys først? 1 Lenke til kommentar
UJ809KJU Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Potensiell kortslutning kan være så mangt, og lar seg normalt ikke oppdage av noe dataprogram. Det som kan oppdages, er svekket isolasjonsevne, ved at man måler motstand mellom fasene og jord. Denne motstanden synker hvis det kommer fukt, skitt eller korrosjon nær de strømførende delene. Når motstanden blir tilstrekkelig liten blir lekkstrømmen så stor at det blir varmgang og hurtig nedbryting av isolasjonen, hvoretter kortslutningen er et faktum. Men, et dataprogram vil neppe kunne oppdage deler som løsner eller varmgang på grunn av dårlige forbindelser. Tesla burde forklart litt nærmere hva dette dataprogrammet er ment å gjøre. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Godt eksempel på et bra bilmerke som bryr seg om kundene og sender ut en software oppdatering for å være på den sikre siden Hvorfor? Er vel snarere kundene som er betatestere. Hvis man stadig må oppdatere noe kunne det vel ikke være helt bra i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Godt eksempel på et bra bilmerke som bryr seg om kundene og sender ut en software oppdatering for å være på den sikre siden Hvorfor? Er vel snarere kundene som er betatestere. Hvis man stadig må oppdatere noe kunne det vel ikke være helt bra i utgangspunktet. Nå driver jo andre merker med akkurat det samme, eneste forskjell er at det er lettere å pushe ut for Tesla. Så sånn sett så er vi alle beta testere uavhengig av merke Lenke til kommentar
UJ809KJU Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Fremtidens bilmekanikere må være sertifiserte elektrikere. Dagens og fremtidens bilverksteder trenger å ha en stab med personer som kan feilsøke og reparere feil i bilens datamaskiner. Spesielt gjelder dette bilene's software. Når det gjelder el-biler og hybridbiler, så er det behov for ordning med utdanning og sertifisering av de som skal jobbe med de elektriske delene av bilen. En vanlig sertifisert elektriker har ikke nødvendig kompetanse når det gjelder elektriske anlegg i biler. Beklageligvis har jeg dårlig erfaring med merkeverksted når det kommer til å ordene software-feil. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Fremtidens bilmekanikere må være sertifiserte elektrikere. Dagens og fremtidens bilverksteder trenger å ha en stab med personer som kan feilsøke og reparere feil i bilens datamaskiner. Spesielt gjelder dette bilene's software. Når det gjelder el-biler og hybridbiler, så er det behov for ordning med utdanning og sertifisering av de som skal jobbe med de elektriske delene av bilen. En vanlig sertifisert elektriker har ikke nødvendig kompetanse når det gjelder elektriske anlegg i biler. Beklageligvis har jeg dårlig erfaring med merkeverksted når det kommer til å ordene software-feil. Å ordne softwarefeil kan vel strengt takk ikke gjøres på annen måte enn å få oppdatert/rettet software fra bilfabrikken. Men for en bilmekaniker å finne ut at det er softwarefeil, er ganske imponerende. Mer vanlig enn softwarefeil er vel feil ved sensorene som gir input til bilens software. Hele feltet er krevende, men med god utdanning og dyp forståelse kommer en langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå