Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SHDSL VS SDSL

Anbefalte innlegg

Hei,

da har jeg selvføgelig fulgt rådet ditt og dobbelsjekket på whatis.com. Her er resultatet av sammenligning av sdsl / hdsl / adsl:

Rekkevidde fra sentralen for sdsl / hdsl maks 12.000 fot (4000m).

Rekkevidde fra sentralen for adsl 9.000 - 18.000 fot (3000 - 6000m) avhengig av hastighet.

Full duplex innebæer i og for seg bare at man KAN sende og motta data samtidig gjennom samme signal-bæreren.

Det er stemmer for xDSL teknologi generellt, men da må også alt annet nettverksutstyr være egnet og konfigurert for det. Det ligger ikke noe automatik i at nettverkskortet i pc'en er satt til full duplex. Det forhandles gjerne automatisk med resterende utstyr (switch / hub / router). MEN man kan selvføgelig tvinge dette frem manuellt.

SDSL Symmetric DSL 1.544 Mbps duplex (U.S. and Canada); 2.048 Mbps (Europe) on a single duplex line downstream and upstream 12,000 feet on 24 gauge wire Same as for HDSL but requiring only one line of twisted-pair

ADSL Asymmetric Digital Subscriber Line 1.544 to 6.1 Mbps downstream;

16 to 640 Kbps upstream 1.544 Mbps at 18,000 feet;

2.048 Mbps at 16,000 feet;

6.312 Mpbs at 12,000 feet;

8.448 Mbps at 9,000 feet Used for Internet and Web access, motion video, video on demand, remote LAN access

HDSL High bit-rate Digital Subscriber Line 1.544 Mbps duplex on two twisted-pair lines;

2.048 Mbps duplex on three twisted-pair lines 12,000 feet on 24 gauge wire T1/E1 service between server and phone company or within a company;

WAN, LAN, server access

Siden det er så flittig quotet fra dslreports.com her (hvem så har tatt fra hvem vet jeg ikke), kan vi jo også ta med dette;

7. What is the typical loop reach of SHDSL?

SHDSL provides excellent reach capabilities. Symmetric rates of 2.3 Mbps can be achieved out to >10kft (3 km) scaling down to 192 kbps at >20 kft (6 km) on a single AWG26 cable pair. The optional 4-wire mode can be used to extend the reach for specific target rates such as 2.3 Mbps at >16kft (5 km).

http://www.dslforum.org/aboutdsl/shdsl_faq.html

Merk dere også at SHDSL loop reachen er på 26 AWG kopperpar, kontra ADSL eksempelet som benytter 24 AWG.

Endret av Rim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

26 AWG er mindre enn 24 AWG og det er bedre med tykkere kobber.

For de av dere som har adgang til kapaks og kan se kobber størrelse på linjer så ser de at de oppgir de i millimeter.

http://www.reade.com/Conversion/wire_gauge.html

26 = 0,4038 mm

24 = 0,5106 mm

Og Telenor Networks sin Jara spesifikasjon har 0,4mm som relevant linje tykkelse med støy pga at dette gir de dårligste forholdene.

Se avsnitt 4.2.2 og krav ADSL 105 og ADSL 106

http://www.jara.no/produktomraader/bredbaa...on_for_ADSL.pdf

Lenke til kommentar
Jahavel. Så du mener seriøst at ingen av DSL-teknologiene er full duplex og at ADSL har lengre rekkevidde enn SHDSL?

ADSL har lenger rekkevidde enn SHDSL.

Jeg har Catch SHDSL 1.5Mbit, og jeg bor ~6.5 km fra sentralen. ADSL er ikke tilgjengelig pga. for lang avstand til sentral. Jeg får ca 1450kbit på Itavisen, og jeg har full duplex. Dvs, det funker meget tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...