Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SHDSL VS SDSL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om du mener "full duplex" eller "synchron". SHDSL og SDSL er to varianter i xDSL familien (finnes faktiskt ganske mange varianter).

 

Forskjellen til ADSL (asynchronous digital subscriber line) er at den har en kortere rekkevidde fra telefonsentralen til sluttbrukeren og at den har samme hastighet for trafikk i begge rettninger (opp / ned).

 

xDSL er ikke "full duplex". "Full duplex" betyr at man kan sende og motta datatrafikk samtidig.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på om du mener "full duplex" eller "synchron". SHDSL og SDSL er to varianter i xDSL familien (finnes faktiskt ganske mange varianter).

 

Forskjellen til ADSL (asynchronous digital subscriber line) er at den har en kortere rekkevidde fra telefonsentralen til sluttbrukeren og at den har samme hastighet for trafikk i begge rettninger (opp / ned).

 

xDSL er ikke "full duplex". "Full duplex" betyr at man kan sende og motta datatrafikk samtidig.

Jahavel. Så du mener seriøst at ingen av DSL-teknologiene er full duplex og at ADSL har lengre rekkevidde enn SHDSL?

Lenke til kommentar

sdsl er duplex, det er også adsl.

 

Simplex, som er det motsatte av duplex, kan kun sende ELLER motta.

 

For mer info om xDSL, søk på whatis.com

 

Edit : Halv duplex er slik som "gamle nettverk" pleide å være, de kunne ikke sende samtidig som de mottok, og motsatt,

Endret av SunMaster
Lenke til kommentar

Hei,

da har jeg selvføgelig fulgt rådet ditt og dobbelsjekket på whatis.com. Her er resultatet av sammenligning av sdsl / hdsl / adsl:

 

Rekkevidde fra sentralen for sdsl / hdsl maks 12.000 fot (4000m).

Rekkevidde fra sentralen for adsl 9.000 - 18.000 fot (3000 - 6000m) avhengig av hastighet.

Full duplex innebæer i og for seg bare at man KAN sende og motta data samtidig gjennom samme signal-bæreren.

 

Det er stemmer for xDSL teknologi generellt, men da må også alt annet nettverksutstyr være egnet og konfigurert for det. Det ligger ikke noe automatik i at nettverkskortet i pc'en er satt til full duplex. Det forhandles gjerne automatisk med resterende utstyr (switch / hub / router). MEN man kan selvføgelig tvinge dette frem manuellt.

 

SDSL Symmetric DSL 1.544 Mbps duplex (U.S. and Canada); 2.048 Mbps (Europe) on a single duplex line downstream and upstream 12,000 feet on 24 gauge wire Same as for HDSL but requiring only one line of twisted-pair

ADSL Asymmetric Digital Subscriber Line 1.544 to 6.1 Mbps downstream;

16 to 640 Kbps upstream 1.544 Mbps at 18,000 feet;

2.048 Mbps at 16,000 feet;

6.312 Mpbs at 12,000 feet;

8.448 Mbps at 9,000 feet Used for Internet and Web access, motion video, video on demand, remote LAN access

HDSL High bit-rate Digital Subscriber Line 1.544 Mbps duplex on two twisted-pair lines;

2.048 Mbps duplex on three twisted-pair lines 12,000 feet on 24 gauge wire T1/E1 service between server and phone company or within a company;

WAN, LAN, server access

Lenke til kommentar
Det er stemmer for xDSL teknologi generellt, men da må også alt annet nettverksutstyr være egnet og konfigurert for det. Det ligger ikke noe automatik i at nettverkskortet i pc'en er satt til full duplex. Det forhandles gjerne automatisk med resterende utstyr (switch / hub / router). MEN man kan selvføgelig tvinge dette frem manuellt.

 

Tregeste fungerende nettverksstandard (ser bort fra eksotisk utstyr folk skulle ha på loftet) er 10Mb, halv duplex. I ett vanlig hjemmenettverk med en 2-3 PCer må du opp i noe slikt som 7-8Mb/sek samlet trafikk (inn og ut) før collisions/nettverksmetning gjør at du ikke får utnyttet båndbredden fullt ut, altså langt over en typisk xdsl link.

 

I praksis er det ingen som bruker halv duplex lenger. Ikke selges huber lengre heller, og en full duplex 100Mb switch til hjemmebruk selges for 300+ kroner.

 

adsl linken din er full duplex uansett hva du har konfigurert nettverkskorta dine til, så i praksis er alt dette helt hypotetisk :)

Lenke til kommentar

ShDSL har bedre rekkevidde enn SDSL, men har dårligere rekkevidde enn ADSL.

 

Telenor ADSL er full duplex (i følge dem selv). Dette er diskutert mange ganger før.

Da jeg spurte NGT om de hadde halv eller full duplex for ca. 2 år siden sa dem at de hadde halv duplex. Vet ikke om det er noen forandringer på det området nå.

:yes:

Lenke til kommentar
SunMaster: Det er den ikke. Jeg får en vannvittig performancehit når jeg har andre som laster fra meg. Når upload kommer opp på 12-14 k sliter jeg med å dra ned ting med mer enn 20 k ned, mot normalt 80 k. Dette skyldes ikke nettverkskortet, heller telenor som kjører half duplex.

Dette har ikke noe med full/halv duplex å gjøre, men med noe som heter overhead. Du finner masse info om dette på en av de mange sider som omhandler xDSL.

Lenke til kommentar
SunMaster: Det er den ikke. Jeg får en vannvittig performancehit når jeg har andre som laster fra meg. Når upload kommer opp på 12-14 k sliter jeg med å dra ned ting med mer enn 20 k ned, mot normalt 80 k. Dette skyldes ikke nettverkskortet, heller telenor som kjører half duplex.

Dette har ikke noe med full/halv duplex å gjøre, men med noe som heter overhead. Du finner masse info om dette på en av de mange sider som omhandler xDSL.

Vil ikke helt begi meg utpå noe jeg ikke har helt peil på, men jeg mener det er slik at når en makser ut uploaden sin, så vil det ikke være nok kapasitet på linja di igjen til at maskinen din kan gi beskjed om at "pakken (data) er mottatt".

 

Det er nemlig slik at du må gi beskjed om at du fikk pakken før serveren sender neste pakke til deg, og har du makset ut kapasiteten på uploadlinja di, så vil disse bekreftelsene komme tregere fram, og færre pakker vil bli sent til din maskin.

 

EDIT: Halv Duplex er forresten en walkie-talkie, kan enten sende eller motta, ikke begge to på en gang.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
SunMaster: Det er den ikke. Jeg får en vannvittig performancehit når jeg har andre som laster fra meg. Når upload kommer opp på 12-14 k sliter jeg med å dra ned ting med mer enn 20 k ned, mot normalt 80 k. Dette skyldes ikke nettverkskortet, heller telenor som kjører half duplex.

 

Det stemmer, og grunnen er at TCP protokollen sende såkalte ack's for å fortelle avsender at pakken er mottatt ok, eller at den ikke er det og at den må sendes på ny. Dette betyr at du trenger en viss båndbredd ut for å kunne laste ned med f.eks 80k/sec. Begrens upload til f.eks 60-70% of max upload og du bør kunne laste ned relativt uhindret. Dette har absolutt ingenting med duplex å gjøre, men med det faktum at båndbredden din ut er mindre enn inn og måten TCP fungerer på.

 

Edit : Whoops, så ikke at to andre også hadde gitt deg to gode svar.

Endret av SunMaster
Lenke til kommentar
Tja. Du kan jo f.eks. ta en titt på det bitcowboy skriver litt lenger oppe i tråden, eller du kan ta kontakt med en av kongerikets mande xDSL-leverandører og høre hva de har å si ;)

Det er en vesentlig forskjell på SHDSL og SDSL.

 

Jeg sitter her med testrapporterpå SHDSL hvor det er link med god støymargin på 22k fot. Dersom du leser noen white papers på en del SHDSL utstyr vil du se at dette ikke er unikt. Se f.eks. her: http://microboss.com.au/broadband/dsl_variations.pdf

 

Det er så irriterende at så mange med meninger istedet for kunnskap skal uttale seg så bastant om dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...