Redaksjonen. Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Tenk på batteriet som et glass med øl.Slik fant Nissan ut hvordan de kunne lade Leaf litt mer Lenke til kommentar
Dan-Hermann Thue Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vil tro at dersom man alltid vil fullade batteriet vil det slites raskere ut over tid og du vil ha dårligere batterihelse. Tror det er lurt av Nissan å ha denne etappevise fyllingen slik at man vanligvis naturlig ikke stresser batteriet for mye. litium batterier liker seg best på 40 - 60 % fyllingsgrad og ikke særlig godt på 100 eller 0 %.. 1 Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vil tro at dersom man alltid vil fullade batteriet vil det slites raskere ut over tid og du vil ha dårligere batterihelse. Tror det er lurt av Nissan å ha denne etappevise fyllingen slik at man vanligvis naturlig ikke stresser batteriet for mye. litium batterier liker seg best på 40 - 60 % fyllingsgrad og ikke særlig godt på 100 eller 0 %.. "lurt av Nissan å ha denne ettappevise fyllingen" Poenget er det at om du bare lar bilen lade kommer den aldri opp i samme strømmengde da batteriet sier det er fullt. Men om man venter litt er det ikke "fullt" lenger og mer strøm kan tilføres. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Poenget til Thue er at lading over et visst nivå sliter på batteriet. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Går det ann å få Webasto til Tesla? Hvor lenge holder en slik koken om man f.eks har en liten femlitertank med diesel? Er det en ting forbrenning kan så er det å skape varme. Virker sløsete med batterikapasiteten å bruke strøm på å lage varme. Er vel noe varmepumpegreier der så man får 3x mer varme enn rene motstandstråder for samme antall watt, men alikevel. Måtte vel vært noe tredjepartsgreier som ettermonteres siden det å brenne en bitteliten skvett brennstoff gjør at bilen teknisk sett ikke lenger er en nullutslippsbil. Og det vil jo ikke Tesla. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Jeg ser på li-ion-batterier som en fjær. Lading strammer fjæren og forbruk er at fjæren trekker seg sammen. Å ha en fjær på full stramming over lang tid vil føre til materialtretthet slik at den mister spensten sin og yter dårligere og dårligere. Men om den får jobbe innenfor sitt komforområde og bare strammes 100% i korte perioder vil den vare og vare uten å miste kapasitet. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Går det ann å få Webasto til Tesla? Hvor lenge holder en slik koken om man f.eks har en liten femlitertank med diesel? Er det en ting forbrenning kan så er det å skape varme. Virker sløsete med batterikapasiteten å bruke strøm på å lage varme. Er vel noe varmepumpegreier der så man får 3x mer varme enn rene motstandstråder for samme antall watt, men alikevel. Måtte vel vært noe tredjepartsgreier som ettermonteres siden det å brenne en bitteliten skvett brennstoff gjør at bilen teknisk sett ikke lenger er en nullutslippsbil. Og det vil jo ikke Tesla. Har tenkt samme tanken. Idiotisk å bruke batteri for å varme bilen. En liter diesel ville gitt 10kwh med varme som ellers måtte taes fra batteriet. Bilen ville fått en rekkevidde som tilsvarer 10 kwh batteri en kilo øket vekt pluss brenner og varmeveksler. Brenneren kunne hatt nermest 100prosent virkningsgrad. CO2 utslippet ville blitt lavere for verden da all energi hadde blitt utnyttet. Jeg kjøper ikke elbil uten en slik varmer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Går det ann å få Webasto til Tesla? Hvor lenge holder en slik koken om man f.eks har en liten femlitertank med diesel? Er det en ting forbrenning kan så er det å skape varme. Virker sløsete med batterikapasiteten å bruke strøm på å lage varme. Er vel noe varmepumpegreier der så man får 3x mer varme enn rene motstandstråder for samme antall watt, men alikevel. Måtte vel vært noe tredjepartsgreier som ettermonteres siden det å brenne en bitteliten skvett brennstoff gjør at bilen teknisk sett ikke lenger er en nullutslippsbil. Og det vil jo ikke Tesla. Hva skal en med webasto? Tesla har to varmeelement, ett til batteri og ett til kupe. Spillvarme fra batteri brukes til oppvarming når dette ønskes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå