Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 begynner å gå tom for rene klær og trenger en vaskemaskin.når kan jeg be om omlevering/ eller heving av kjøp? jeg ba om avhjelp 1 februar,, og det tok vel ca en uke før noen kom å hentet den her, siden har den vært borte. slange (lekk) og feil på hovedkort. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg mener det nå har gått over rimelig tid for avhjelp, og du kan i utgangspunktet kreve å få hevet kjøpet. Forbrukerrådet har tidligere uttalt at over 5-6 uker er utenfor rimelig tid. Du har ventet over 6 uker nå. Men har du bedt om lånemaskin? Hvis du har bedt om det, og ikke fått det, så kan så lite som 1 uke og 1 dag regnes som over rimelig tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 jeg har bedt om lånemaskin, og det skal man jo få uten ekstra kostnader.vaskemaskinen er kjøpt over nettbutikk, og nærmeste fysiske butikk fra kjeden er ca 2 timers kjøring unna fra der vi bor, og vi har heller ikke mulighet til å hente.fikk bare beskjed om at dersom vi skulle ha måtte vi dra til nærmeste butikk for å høre der. ergo har vi ikke fått lånemaskin. Lenke til kommentar
darket Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 6 uker er ikke rimelig, det er urimelig. Så jeg ville kontaktet selger så fort som mulig, fremlegg krav om heving av kjøpet. Dette burde gå ganske smidig. Kan du legge frem krav allerede idag, så gjør du det. Gi update Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 jo, men mener det er en slags fasit på hvor mange uker som defineres som rimelig eller urimelig. Lenke til kommentar
darket Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) les deg opp på vedtak, men det beste du kan gjøre er å fremlegge heving så fort du kan. se for eksempel dette vedtaket, evnt så kan du også referere til vedtak i en klage til selger. Det pleier å være ganske god taktikk generelt sett. http://www.forbrukertvistutvalget.no/innsyn.aspx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2015000877&scripturi=/innsyn.aspx&skin=ftu&Mid1=11& Endret 17. mars 2016 av darket Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 da skal jeg sende inn forespørsel nå da.vil ikke heve kjøp, men ha omlevering, da frakt alene er på over 500 for vaskemaskiner. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 jo, men mener det er en slags fasit på hvor mange uker som defineres som rimelig eller urimelig. Det er det ikke, men 6 uker er definitivt over. Vaskemaskiner er hyllevare, og slange og hovedkort bør de klare å bytte på et par dager hvis delene er på lager. Hvis ikke må de klare å skaffe delene med noe annet enn flaskepost. Klarer de ikke det, må de gi deg ny. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 er dette en ok mail å sende?31 januar 2016 sendte jeg forespørsel til dere om avhjelp i forbindelse med en vaskemaskin som det var feil på.Ordernummer: Varekode: saksnummer: Jeg ber herved om omlevering til en tilsvarende vaskemaskin som har like mange kg vaskekapasitet og ellers har samme funksjoner som overnevnte maskin.Min forespørsel om omlevering er basert på at tiden brukt for å få maskinen avhjelp går utenfor definisjon av rimelig tid..Reperatør tok inn vaskemaskinen, og sendte den tilbake med beskjed om at den nå virket, og lekk slange var problemet. den virket ikke, og ble derfor hentet igjen. feil på hovedkortet sier reperatøren da, og siden har vi ikke hørt noe. så nå er det 6 uker siden vi ba om avhjelp, og fremdeles får vi ikke vaska klærne våre. Jeg har også bedt om lånemaskin, slik at vi kan få vasket klær. Lånegjenstander har kunden krav på dersom det er forventet at reparasjonen tar mer enn en uke, og det skal ikke medføre ekstra kostnader eller ulemper for kunden etter forbrukerkjøpsloven §30. Svaret jeg fikk var at jeg kunne dra til nærmeste elkjøp butikk å høre med de der. Jeg handlet vaskemaskin over nettbutikk, og det er da den avdelingen jeg forholder meg til. Nærmeste butikk er også ca to timer unna hvor jeg bor, og ikke har vi mulighet til å transportere en maskin heller. Dette gikk da både utover kostnader/ og ulemper for meg som kunde- lånemaskin har vi altså ikke fått. §30 i forbrukerkjøpsloven sier at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren". Videre er "rimelig tid" definert av elektronikkbransjen selv http://www.elektronikkbransjen.no/Rammebetingelser/Juridisk/Spoersmaal-og-svar/Reklamasjon-og-heving (se svaret til spm. nr 2) definisjon av rimelig tid for elektronikkbransjen er satt til 3-4 uker, noe dere allerede langt har overskredet.Tid medgått til avhjelp løper fra jeg har meldt fra om mangelen og bedt om avhjelp. Da jeg heller ikke har fått lånegjenstand har elkjøp ikke anledning til å be om lengre tid til å utbedre feil på vaskemaskinen. Elkjøp har dermed ikke klart å gjennomføre avhjelp innen rimelig tid, og jeg har krav på omlevering av kjøpet.Elkjøp har heller ingen anleding til å be om lengre tid på å utbedre denne feilen. av § 26.Forbrukerens krav ved manglerDersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukerena) holde kjøpesummen tilbake etter § 28b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30c) kreve prisavslag etter § 31d) kreve heving etter § 32e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukeren kan "velge" omlevering, og må "kreve" heving. Det er forbrukeren som velger mellom misligholdsbeføyelsene, ikke selger.Jeg velger omlevering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) svar fra elkjøp- de anser at rimelig tid ikke er oversteget.Jeg anser ikke at dette er to forskjellige henvendelser, men 1, da maskinen ble lever tilbake med samme feil som den ble levert inn med, og var like ubrukelig da reparatør mente seg ferdig med den. (videre ble avhjelp forespurt 31 januar, ble bestilt opp av elkjøp 5 februar) logikken til elkjøp der synes jeg er rar, da kan de jo vri seg unna avhjelpstid med at service ikke er påbegynt og at avhjelpstid derfor da ikke løper.hva blir neste steg i dette? jeg har ikke gitt dem rom for å vente lenger på mer avhjelpstid (se min forrige post) videre synes jeg jo også det er rart at de anser 4 timers kjøring 2 timer tur/retur som rimelig for låneprodukt som skal tilbys kunden uten ekstra kostnader eller ulemper. for det medfører både kostnader og ulemper i mine øyne. takk så mye for din henvendelse. Det er leit å høre at ditt produkt enda ikke har blitt reparert. Når det er sagt ønsker vi å informere om at avhjelpsforsøk i dette tilfellet har tatt sted innenfor hva som kan anses som rimelig tid. Denne tiden løper fra det tidspunktet produktets service igangsettes og avslutter når produktet anses som ferdig behandlet. Ettersom denne ble undersøkt for en andre gang vil tiden løpe fra dette tidspunktet, da altså ikke fra 5. februar, som er tidspunktet din service ble bestilt opp. For å få en oppklaring i hvordan din service-sak nå ligger an har vi sendt en purring til verkstedet for å få en statusoppdatering. Dersom service blir estimert til mer enn 7 virkedager har du krav på et låneprodukt mens ditt produkt blir utbedret. Dette tilbudet har vært tilgjengelig fra maskinen ble tatt inn til service og er fortsatt tilgjengelig dersom det skulle ønskes, så du er derfor hjertelig velkommen innom nærmeste varehus for organisering av dette og underskrivning på lånepapirer. Når det er sagt anser vi ikke to timer reisevei som en urimelig avstand for å komme inn til nærmeste varehus. Dersom frakt av låneprodukt kan bli en utfordring er dette noe betjeningen i varehuset kan finne løsninger for. Så snart vi mottar en statusoppdatering fra varehuset vil du høre fra oss igjen. Med vennlig hilsen Endret 18. mars 2016 av Slettet-imMmrOha Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Du sa ingenting om at du hadde fått maskinen tilbake. Har dere maskinen, eller ikke? Hvis de har trodde at maskinen var fikset kan se selvsagt ikke skaffe lånemaskin. Tiden løper nok fra dere klagde igjen, ikke første gang. Tiden må løpe ca fra tidspunktet da de hadde mulighet til å starte service på maskinen. Ellers kan de bare la være å starte service, og la saken stå i 10 år... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) nei, vi har ikke maskinen- reperatøren har den.1. vi bestilte avhjelp 31 jan2. service ble oppbestilt av elkjøp 5 februar3. denne datoen husker jeg ikke helt sikkert- men 2-3 dager etter oppbestilt service ble maskina hentet4. reparatør bytter slange og sier dette var feil, samt at de har kjørt to testprogrammer og maskina funker.5. vi henter maskin hjem 18 feb (dagen etter at den var fikset), men den vil ikke engang starte programmene- hvordan reperatør har kjørt to testprogrammer er for meg uforståelig med denne feilen.6. vi kjører maskina tilbake 2-3 dager etterpå og får beskjed om at det er hovedkort det er feil på (igjen, hvordan fikk de testet den da?) maskinen er hos reparatør fremdeles.7. jeg anser jo ikke punkt 4 som ferdig service når maskinen er levert defekt tilbake til oss i punkt 5? helt til slutt. Elkjøp ringte akkurat opp, og det kan se ut som det løser seg med omlevering likevel. Endret 18. mars 2016 av Slettet-imMmrOha Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Du sa ingenting om at du hadde fått maskinen tilbake. Har dere maskinen, eller ikke? Hvis de har trodde at maskinen var fikset kan se selvsagt ikke skaffe lånemaskin. Tiden løper nok fra dere klagde igjen, ikke første gang. Tiden må løpe ca fra tidspunktet da de hadde mulighet til å starte service på maskinen. Ellers kan de bare la være å starte service, og la saken stå i 10 år... De hadde mulighet til å starte service på maskinen første gangen. Om de ikke faktisk klarer å avhjelpe mangelen, så er det deres risiko. hvis ikke kunne de jo bare levert tilbake en maskin som ikke fungerte og på den måten unngått heving. Dette følger da klart av ordlyden: Avhjelp "skal skje innen rimelig tid". Avhjelp har ikke skjedd før mangelen faktisk er rettet. At man har forsøkt å rette uten at dette har ført fram kan muligens gjøre at "rimelig tid" strekkes noe, men det løper ingen ny frist om kjøper får tilbake en vare som fortsatt har samme mangel. Fra forarbeidene: (ot.prp.nr.44 (2001-2002) s. 186) Fristen må regnes fra det tidspunktet kjøperen krever retting eller omlevering, eventuelt fra det tidspunktet kjøperen aksepterer selgerens tilbud om retting eller omlevering. Her har man krevd retting, og retting har ikke skjedd. Da løper fortsatt fristen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Her har man krevd retting, og retting har ikke skjedd. Da løper fortsatt fristen.På en måte er jeg enig, men det er litt lite informasjon her. Er feilen faktisk rettet, og dette er en ny feil, eller har de levert den tilbake med samme feilen? Er det samme feilen bør tiden løpe fra første henvendelse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Ja. Hvis det er en ny mangel, eller samme mangel faktisk har dukket opp på nytt, så er jeg enig. Om mangelen var der da den først ble levert inn, men ikke ble rettet, så løper fortsatt samme fristen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Litt OT, men synes det høres ut som et dårlig opplegg. Hadde selv feil med maskin en gang i reklamasjonstiden. Ringte direkte til verkstedet og de sendte en mann etter 2-3 dager. Han fikset feilen på stedet. Var kun hovedkortet som var ødelagt, men ser ingen grunn til at man må frakte maskinen til et verksted bare for å få skiftet en slange i tillegg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) Her har man krevd retting, og retting har ikke skjedd. Da løper fortsatt fristen.På en måte er jeg enig, men det er litt lite informasjon her. Er feilen faktisk rettet, og dette er en ny feil, eller har de levert den tilbake med samme feilen? Er det samme feilen bør tiden løpe fra første henvendelse. feilen er ikke rettet (da vi fikk maskinen tilbake fikk vi jo ikke maskinen til å starte da døra ikke ville låse seg). vi sendte maskinen inn med feil om at den ikke kjørte programmene, stopper midt i programmene og låsemekanismen til dør slår seg av samt at den ikke vil tømme seg for vann. jeg mener feilkode var 8e, som ble presisert ovenfor elkjøp og service. med slike fancy digitale vaskemaskiner så får man jo feilkodene opp;) feilkode 8e kunne dette være alt fra vannpumpe, varmeelement til hovedkort virket det som. jeg husker ikke helt, men søkte det opp og leste om det. Reperatør mente feilkoden kom av lekk slange. slangen ble byttet, og reperatør sa de kjørte maskinen to ganger hos dem og at den fungerte. vi hentet maskinen og den ville ikke starte program overhodet. låsemekanismen i døra fungerte ikke, og derfor ville ikke programmene starte. hvordan de har testet den da skjønner ikke jeg. det er umulig å kjøre testprogrammer når låsemekanismen i døren ikke fungerer. jeg tror egentlig de bare har trodd at det kun var slangen det var feil på, bytta den, og tenkt at der var jobben gjort (men det er jo kun spekulasjoner). da de fikk maskinen tilbake fikk vi med en gang beskjed om at det var hovedkortet det var feil på. Elkjøp skal ringe tilbake på mandag for å bekrefte eller avkrefte om jeg nå får omlevering. oppdaterer videre da. Om det nå faktisk ordner seg vil jeg jo si at jeg er fornøyd med elkjøps kundeservice. Endret 18. mars 2016 av Slettet-imMmrOha Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Litt OT, men synes det høres ut som et dårlig opplegg. Hadde selv feil med maskin en gang i reklamasjonstiden. Ringte direkte til verkstedet og de sendte en mann etter 2-3 dager. Han fikset feilen på stedet. Var kun hovedkortet som var ødelagt, men ser ingen grunn til at man må frakte maskinen til et verksted bare for å få skiftet en slange i tillegg. service her har ikke så mange maskiner fra dette merket (samsung) som har vært til reparasjon tidligere. derfor måtte slange bestilles. de tok den vel med seg for å slippe å kjøre tilbake hit tenker jeg. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Elkjøp skal ringe tilbake på mandag for å bekrefte eller avkrefte om jeg nå får omlevering. oppdaterer videre da. Om det nå faktisk ordner seg vil jeg jo si at jeg er fornøyd med elkjøps kundeservice. Du er fornøyd etter 1,5mnd uten vaskemaskin? Da er du mer tålmodig enn meg. Jeg hadde krevd (og jeg hadde hatt krav på) enten låneprodukt innen ei uke, alternativt dekket renseriregninger pluss frakt til renseriet og/eller heving og dekningskjøp etter noen få uker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Elkjøp skal ringe tilbake på mandag for å bekrefte eller avkrefte om jeg nå får omlevering. oppdaterer videre da. Om det nå faktisk ordner seg vil jeg jo si at jeg er fornøyd med elkjøps kundeservice. Du er fornøyd etter 1,5mnd uten vaskemaskin? Da er du mer tålmodig enn meg. Jeg hadde krevd (og jeg hadde hatt krav på) enten låneprodukt innen ei uke, alternativt dekket renseriregninger pluss frakt til renseriet og/eller heving og dekningskjøp etter noen få uker. nja, dersom de begynner å krangle på omlevering blir jeg nok ikke like fornøyd. og hadde vi hatt barn ville nok saken stilt seg annerledes med tanke på opphopning av skittenklær. men vi er nå bare to voksne i denne husstanden, så vi har overlevd. vi får se på mandag, hvor fornøyd jeg er;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå