Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilbatteri "levetid?"


Karry

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg skrudde av bilen min nu i 12-tiden i dag, å glemte å skru av lysene.

Så bilen har stått av med lysene på i 3-4 timer nu.

 

Hvor mye er det igjen på batteriet da? 

En kompis sa at for at batteriet skal lade så må jeg drive å kjøre rundt, kan ikke la den bakke/la den stå av for at den skal lade.

 

Men jeg skal kjøre i 4 timer i morgen, "lang tur" å da lader den vel sikkert endel?
Eller burde jeg dra ut å kjøre nu for å være sikker på at den får litt ladding? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du klarer å starte uten problem, kan du kjøre 10 min, og deretter kjøre 4 timer i morgen. går nok bra det.

Om det skulle bli mange kuldegrader, så er det nok en fordel å ha litt mer strøm på batteriet.

Smarteste er å ha en smartlader på i natt, feks en fra clas til 299 kr på tilbud.. Sette den på i natt, så er det bortimot fult i morgen. Og da bevarer du batteriet lenger.

Lenke til kommentar

Okei, jeg fikk beskjed om at det kanskje ikke var så lurt å starte den nu i dag så den har start strøm til i morgen.

 

Jeg holder til oppe i Vardø i Finnmark, er 5-6 minus + en "mini storm" her oppe akkurat nu. 
Bor på internat på skolen jeg går på så har ikke tilgang til noe batteri lader eller til clas olsen etc :) + jeg er en fattig student som skal hjem i påsken, altså den lang turen i morgen!

 

Men litt om bilen så dere vet litt:
Det er en 5 seters Mitsubishi Carisma fra 2000, byttet batteriet også her tilbake for en 5-6 mnders tid siden, glemte lyset på da også å da var den helt utladet... 

Lenke til kommentar

Hvis du er glad i batteriet lader du det opp umiddelbart! Blybatterier tar stor skade av å være utlada. Og en liten batterilader koster mindre enn enda et nytt batteri. 4 timers kjøring er ikke nok for å lade det helt opp. Leste et sted at ved å kjøre Oslo-Bergen er man omtrent oppe i 80% kapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er glad i batteriet lader du det opp umiddelbart! Blybatterier tar stor skade av å være utlada. Og en liten batterilader koster mindre enn enda et nytt batteri. 4 timers kjøring er ikke nok for å lade det helt opp. Leste et sted at ved å kjøre Oslo-Bergen er man omtrent oppe i 80% kapasitet.

 

Det tror jeg så gjerne. Hvis bilen skal lade batteriet hurtigere, så belastes bilmotoren mer og dermed går CO2-utslippene ut og bilavgiftene opp. Så bilene i dag blir ikke bygget for å raskt lade opp batteriet, og sånn sett lønner det seg ikke å "lade batteriet ved å kjøre en tur". (Har jeg lest.)

 

En batterilader er jo ellers ikke noe man bruker ofte, så det er sikkert mange som har en liggende på lur. Trådstarer kan jo spørre rundt på internatet om noen har en lader å låne bort, eller på en bensinstasjon, eller en butikk, eller noe sånt. Det burde være en app for sånt. (Kanskje det allerede fins?)

Lenke til kommentar

Problemet er at batterier er selv-regulerende. De trekker mye strøm når de er tomme for så å gradvis trekke mindre og mindre jo fullere de blir. Når de kommer til rundt 80% går det veldig seint. Hvis du ser på en lader med amperemeter så ser du nettopp dette. Man kan i teorien pøse på med mer spenning (noen biler og ladere gjør dette) men dette kan også slite på batteriet samt danne knallgass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva gjør jeg om jeg ikke får tak i noe bil lader?
Det er sånn at vi har ikke lov å være på internatet her i feriene, så må enten levne bilen her da eller bare kjøre i morgen å satse på at det går fint?

Lenke til kommentar

Så hva gjør jeg om jeg ikke får tak i noe bil lader?

Det er sånn at vi har ikke lov å være på internatet her i feriene, så må enten levne bilen her da eller bare kjøre i morgen å satse på at det går fint?

 

Prøv å starte bilen i dag. Går det, så tar du en kvarters tur før du parkerer den igjen.

Og så sjekker du at lysene ikke står på.

I morgen er du klar til å kjøre 4 timer.

 

Hvis bilen ikke starter i dag, så er det lite sannsynlig at den vil starte i morgen, og hvis du ikke får tak i en lader, så må du få hjelp av noen med startkabler i morgen.

Lenke til kommentar

Hvis du er glad i batteriet lader du det opp umiddelbart! Blybatterier tar stor skade av å være utlada. Og en liten batterilader koster mindre enn enda et nytt batteri. 4 timers kjøring er ikke nok for å lade det helt opp. Leste et sted at ved å kjøre Oslo-Bergen er man omtrent oppe i 80% kapasitet.

Da jeg glemte å skru av kupelyset på bilen min over ei helg og batteriet var så flatt at det hverken var lys noen steder eller noe fungerte og etter 2 timer landeveiskjøring var batteriet helt fullt.

Satte på lader etter å ha kommet hjem men det gikk ikke mange mA på før det var fullada, så 4 timer langtur gjør nok susen det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...