Gå til innhold

Nord Koreansk Idoti, blir forbannet.

Anbefalte innlegg

Ja det er sjelden jeg blir virkelig irritert av  hendelser som foregår, fordi det aller meste har en bakenforliggende årsak som gir 'en slags' mening.
Samme hvor uakseptalt det er, om det er ABB eller IS så kan vi se symptomer som gir en forklaring på det som skjer. Uten at jeg dermed mener å forsvare det.

Men når Nord Kora fakker og dømmer en 21 år gammel student, som gjorde seg skyldig i å tjurappe en liten plakat på et hotell, som han ville ha med som suvenir - til 15 års hardt straffearbeid: 

http://www.nrk.no/urix/grat-da-han-ble-domt-til-15-ars-straffarbeid-i-nord-korea-1.12855856

Ja da mener jeg man trår over en terskel altså som ikke ligner grisen. Wtf? Han er en ung studend, nesten bare barnet. Har de ikke barn og ungdommer i Nord Korea?? Er de komplett idioter..?

En nasjon av  mennesker, ja selv en nasjon som NK kan ikke gjøre noe så borti hampen idiotisk som dette, og likevel late som om de skal være noenlunde friske mennesker(!) med vettet littegrann i behold hvertfall. Selv ikke en drittunge kunne funnet på noe så idiotisk om de tok fra han leken hans.

Nå er det på tide å gå sammen og få gjort noe med den åndsvake gjengen der nede :mad:   

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De? Er vel en familie som hever seg over de andre?

Ingen Kim, ingen kos...

Neida. Det er så klart helt hull i hodet. Men jeg forstår jeg hvordan det kan argumenteres for. Fengsel har sikkert 90-95% av innsatte som ikke har hatt fengsel som en stor motivasjon for å la være. Eneste gangen straffesystem med fengsel funker preventivt er vel når du tar det til det så ekstreme at det blir latterlig?

Men Nord-Korea er det mange som har prøvd å stoppe. Er vel bare rå militærmakt igjen og da står man ovenfor et annet problem som er at ved "velmente" okkupasjoner som dette står omtrent uten unntak sivile igjen som taperne men ofte mye værre leveforhold en under folk som f.eks. Saddam og da er det veldig vanskelig å forsvare for meg i hvert fall. Kjenner jeg får lyst til å gjøre noe for å ha gjort noe i blant skal jeg innrømme.

Lenke til kommentar

Det som er idiotisk, er å tro at en kan reise verden rundt og oppføre seg som hjemme, da går det så bra så. Dessverre, slik er det ikke nødvendigvis. En må faktisk ta bryet med å sette seg litt inn i lokale skikker, lover og rettspraksis. Hvis man ikke gidder det, bør man holde seg hjemme. 
La oss håpe at dette tilfellet kan tjene til skrekk og advarsel, slik at færre turister heretter på død og liv skal oppsøke de mest eksotiske avkrokene i verden og trampe rundt i lokale stentøysbutikker.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ja det er sjelden jeg blir virkelig irritert av  hendelser som foregår, fordi det aller meste har en bakenforliggende årsak som gir 'en slags' mening.

Samme hvor uakseptalt det er, om det er ABB eller IS så kan vi se symptomer som gir en forklaring på det som skjer. Uten at jeg dermed mener å forsvare det.

Det gir mening på samme måte som de andre du nevner. De har en gitt straff for en gitt forbrytelse og han får straffen etter å ha blitt dømt.

Vi ser at mange andre land har mange strenge straffer på ting vi ser på som en naturlig del av samfunnet, som for eksempel homofili eller religionsbytte. Å få en så streng straff for tyveri gir mer mening enn mange av dødsstraffene og de lange fengselsstraffene + piskeslag våre gode allierte oljesjeiker i midtøsten gir :)

Av strenge fengselsstraffer for småting så er det de som blir avgitt i nordkorea som gir mest mening. Straffarbeid er også samfunnsnyttig og skulle vært brukt i større skala i vestlige land. Tenk hvor fint vi kunne gjenvunnet søppla vår hvis det var en standard oppgave i fengsler.

Lenke til kommentar

Nei. Syns det blir forskjell, fordi det var en filleting. En liten plakat. Greit at det blir gitt en reaksjon, en litt kraftig mulkt eller noe.
Men rettsak og 15 års straffearbeid for det der? Nei det får være måte på barnslig dumskap.

Lenke til kommentar

Hvorfor lager du ikke en tråd om homsene som blir drept av staten i Saudi-Arabia da? Det gir mindre mening. Du får respektere et annets lands lover når det kommer til tyveri. Han burde ha visst straffereaksjonene på dette lovbruddet og latt vær. Om man skal klage på noe så bør man klage på mannens dummhet :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Respektere" my ass. Nå snakker vi om denne saken i Nord Korea. Saudi Arabia og annet kan du ta for seg evntuelt.

Tyveri ja og sforstå det er strengt ok. Men jeg kan også forstå, at det ikke faller inn for noen at en så liten filleting kan utgjøre noe sånt.
Det fins ikke unnskyldning, og det er absolutt på sin plass å klage og fordømme noe slikt. Irriterende bare det at noen her finner det opportunt å i det hele tatt forsvare det. 

Edit: Beklager litt surt svar. men jeg ble berørt av denne saken. De fleste unge gjøre noe dumt, man river ikke hodet av dem for det. 

Endret av Delvis
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har egentlig litt vanskelig for å ha sympati med denne gjøken. Hvorfor dra til et drittsted som det der frivillig? Om man oppsøker trøbbel så får man det. Minner litt om idioter som skal "klappe bjørner" og som ender opp med å få revet av hodet...

Lenke til kommentar

I Nord-Korea kan en hel familie havne i konsentrasjonsleir dersom en person sier noe galt. Til og med barn blir henrettet der, foran alle de andre fangene.

Det er et eksempel på fanatisme og masse-psykose. Det er ikke rom for individet, alle må oppføre seg likt. Om noen ikke blir lurt av den massive propagandaen må de spille skuespill for å overleve.

Usikker på hvor mange i befolkningen som ser galskapen, om de frelst av kim jung-un eller bare "faker" vil de ikke innrømme det.

Ellers noteres det at hver gang noen kritiserer x, så spør andre "hvorfor kritiserer du ikke y?".

Man må liksom kritisere alt på en gang, ellers kan man ikke kritisere noe som helst virker det som.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Syns det blir forskjell, fordi det var en filleting. 

Javel, det synes du (og det synes vel egentlig jeg også). Men det spiller absolutt ingen rolle hva du og jeg måtte mene om den saken. Hva mener Nord-Korea, det er de som bestemmer!

Vanskelig å se noe poeng her. Javel, så "det syns vel egentlig du også" nå. Likevel synes du det er et 'poeng' (eller en slags viktighet..!?) å presisere at "Nord  Korea bestemmer, og derfor spiller det ingen rolle hva vi mener"?  

Så sier jeg i såfall det samme til deg: 'Det spiller absolutt ingen rolle hva du måtte mene om mitt synspunkt på dette, for det er det jeg som  bestemmer!'

??

Lenke til kommentar

Har egentlig litt vanskelig for å ha sympati med denne gjøken. Hvorfor dra til et drittsted som det der frivillig? Om man oppsøker trøbbel så får man det. Minner litt om idioter som skal "klappe bjørner" og som ender opp med å få revet av hodet...

Nei. Det kan ikke sammenlignes. Mennesker er velkommne på reise til Nord Korea, og de gjør i utgangspunktet INGENTING galt eller klandreverdig om de benytter den muligheten.

Det kan være ulike bakgrunner for besøk dit. Denne var med i et reisefølge som student. Detaljer utover det kjenner jeg ikke til.

Jeg ser hva du sier, men mner det blir å snu tingene fulltstendig på hodet: det er-og-blir Nord Koreas myndigheter som er å klandre for dette. Å unnskylde med ditt eller datt er-og-blir .. beklager å si det, sludder og vås.

Greit.om man faktisk har uredelige hensikter med besøket, eller gjør noe av en viss betydning så er jeg naturligvis enig.

Men igjen: Hvem tenker at man vil risikere å få (reelt sett )en dødsdom for å rappe nattbordpynten på et skarve hotellrom?? hallo.

En for si hva man vil, men det der går rett og slett ikke an. Og det mener jeg er meget viktig å understreke. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar

Nei. Syns det blir forskjell, fordi det var en filleting. 

Javel, det synes du (og det synes vel egentlig jeg også). Men det spiller absolutt ingen rolle hva du og jeg måtte mene om den saken. Hva mener Nord-Korea, det er de som bestemmer!

Vanskelig å se noe poeng her.

Å beklage seg over forholdene i fjerne land er nøyaktig like virkningsfullt som å klage over været. Vi forsøker å spå været og tar hensyn til det – kler oss etter det, men å syte over været og forsøke å tale det til rette, synes jeg det er vanskelig å se noe poeng i. 

Lenke til kommentar

Nei. Det kan ikke sammenlignes. Mennesker er velkommne på reise til Nord Korea, og de gjør i utgangspunktet INGENTING galt eller klandreverdig om de benytter den muligheten.

Det kan være ulike bakgrunner for besøk dit. Denne var med i et reisefølge som student. Detaljer utover det kjenner jeg ikke til.

Jeg ser hva du sier, men mner det blir å snu tingene fulltstendig på hodet: det er-og-blir Nord Koreas myndigheter som er å klandre for dette. Å unnskylde med ditt eller datt er-og-blir .. beklager å si det, sludder og vås.

Greit.om man faktisk har uredelige hensikter med besøket, eller gjør noe av en viss betydning så er jeg naturligvis enig.

Men igjen: Hvem tenker at man vil risikere å få (reelt sett )en dødsdom for å rappe nattbordpynten på et skarve hotellrom?? hallo.

En for si hva man vil, men det der går rett og slett ikke an. Og det mener jeg er meget viktig å understreke. Forstå det den som kan.

Selvfølgelig er en slik dom fullstendig forkastelig og umenneskelig. Likefullt er det ingen som blir *tvunget* til å dra til Nord Korea. Det er ingen som helst hemmelighet at det er et skikkelig "møkkaland" med absolutt null respekt for mennesker. Kan gjerne kalle det ekstrem dumhet fra studentens side, men det ble tydeligvis den siste dumheten i en rekke av dumheter fra den personen. Folk som forsøker å klappe bjørner vet at den er livsfarlig, men likefullt tror de at akkurat *de* skal bli behandlet annerledes. Lignende eksempel er han norske idioten som frivillig dro ned til Syria på egenhånd og endte opp med å bli tatt av dage av Daesh.

Og jo, det er tydelig at det faktisk går an..

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Ellers noteres det at hver gang noen kritiserer x, så spør andre "hvorfor kritiserer du ikke y?".

Fordi Y stort sett alltid er allierte land vi samarbeider med. Vi kritiserer bare "fiendene" våre uten å gå inn i oss selv for å prøve å få fokus på og rette våre egne problemer som er sirkus like ille.

Se på USA, det er mange fler som lider veldig der pga ekstremstraffer. Det er faktisk et "ubetydelig" antall som blir rompepult i Nord-Korea i forhold til steder der vi faktisk har mulighet til å gjøre noe med problemene.

Ikke det at man alltid skal sammenlikne og dra inn Y hver gang man snakker om X, men i saker om fengselsstraffer og å ødelegge liv så er det en skjevhet mellom X og Y som trengs å tas opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...