Gå til innhold

Mens vi venter på Ubuntu 16.04

Anbefalte innlegg

Kjører (K)ubuntu her som desktop. Alle har sine fordeler og ulemper. Men eg synes Ubuntu har lenge vore best som desktop. Men på serversiden så er mykje blanding mellom Ubuntu, Debian, FreeBSD og noko CentOS.

FreeBSD er f.eks overlegen Linux når du overcomitter minne, f.eks med Varnish.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeBSD nichedistro? For det første så er det ikkje Linux, og for det andre så er det OS'et som du finner fleire switcher, blant anna Junos fra Juniper er 100% FreeBSD på kernelsiden. FreeBSD blir flittig brukt av Microsoft, Google, Facebook osv til mange formål. Ironisk nok så lærer også fleire mykje meir om Linux ved å lære seg FreeBSD :-)

FreeBSD anbefales om du har tenkt å lære deg om å drifte servere på POSIX-systemer, det er veldig godt strukturert og dokumentert. 20 år gamle eksempler vil ofte i stor grad fungere enda. Men det anbefales ikkje til skrivebordsbruk. Til og med PC-BSD blir fort knotete.

Nichedistro er Linux Mint og den gjengen ;-)

Lenke til kommentar

Nichedistroer som den diskutert over er en av gledene noen finner i linuxverdenen og det er fint og flott, men å anbefale den til folk som har lite eller ingen peiling kunne jeg aldri funnet på.

du tenkte sikkert på solydk da

joa greit poeng, men jeg vil nå påstå at linux mint har da altid vært bra støtta.. og debian edition som solydk er basert på, skulle da fungere greit (tror jeg). debian guider er og der ute, forskjellen er ikke stor.

så for litt viderekommende i linux, som vil ha et enkelt oppsett med minimalt vedlikehold, er solydk flott... 

for absolutte nybegynnere er nok ubuntu best.

Lenke til kommentar

FreeBSD nichedistro? For det første så er det ikkje Linux, og for det andre så er det OS'et som du finner fleire switcher, blant anna Junos fra Juniper er 100% FreeBSD på kernelsiden. FreeBSD blir flittig brukt av Microsoft, Google, Facebook osv til mange formål. Ironisk nok så lærer også fleire mykje meir om Linux ved å lære seg FreeBSD :-)

FreeBSD anbefales om du har tenkt å lære deg om å drifte servere på POSIX-systemer, det er veldig godt strukturert og dokumentert. 20 år gamle eksempler vil ofte i stor grad fungere enda. Men det anbefales ikkje til skrivebordsbruk. Til og med PC-BSD blir fort knotete.

Nichedistro er Linux Mint og den gjengen ;-)

creds for å driste deg ut på freeBSD, men det var nok ikke det han mente da det ikke engang er linux :)

Lenke til kommentar

så for litt viderekommende i linux, som vil ha et enkelt oppsett med minimalt vedlikehold, er solydk flott...  

Jeg klarer fremdeles ikke å se fordelen med SolydK fremfor Debian Testing. Viderekomne Linux-brukere klarer lett å installere og vedlikeholde Debian Testing. Da beholder de samtidig Debian-feelingen. Så hvis viderekomne kan bruke Debian Testing og nybegynnere bør gå for Ubuntu, så ser jeg ikke helt hvor SolydK passer inn.

Jeg kjøper heller ikke argumentet med at SolydK er bunnsolid bare fordi den kaller seg Solyd. Det er like banalt som at Fremskrittspartiet er de som sørger for mest fremskritt. Hvis den bruker Debian Testing repo, så regner jeg med at den er ca. like solid som Debian Testing.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer fremdeles ikke å se fordelen med SolydK fremfor Debian Testing. Viderekomne Linux-brukere klarer lett å installere og vedlikeholde Debian Testing. Da beholder de samtidig Debian-feelingen. Så hvis viderekomne kan bruke Debian Testing og nybegynnere bør gå for Ubuntu, så ser jeg ikke helt hvor SolydK passer inn.

Jeg kjøper heller ikke argumentet med at SolydK er bunnsolid bare fordi den kaller seg Solyd. Det er like banalt som at Fremskrittspartiet er de som sørger for mest fremskritt. Hvis den bruker Debian Testing repo, så regner jeg med at den er ca. like solid som Debian Testing.

det er ikke solid bare fordi det kaller seg solyd, men fordi det ER solid.. se tester, så skjønner du utifra reviews at det faktisk lever opp til navnet.. solid.

jeg er ivertfall den som gjerne vil slippe å sitte en full dag for å få debian oppe og gå sånn som jeg vil ha det. i solydk har det du trenger, ferdig oppsatt med engang du rebooter, softwaresenteret som linux mint er kjent for istedet for å rote i synaptic etc. for jeg er av den meningen at det ER en god måte å sette opp et operativsystem på, og solydk gjør det veldig bra, akkuratt som linux mint, som er en videreforedling av ubuntu og debian.

så hør her: dette går ganske enkelt på smak og behag, men jeg liker faktisk måten linux mint gjør ting på, det debian ikke har og som du uansett vil savne og etterinstallere, har solydk gjort ferdig for deg, dermed sparer du tid.

så enkelt er det. akkuratt det samme med linux mint, var jeg god nok i linux og programering kunne jeg sikkert kodet mitt eget softwaresenter i python AKKURATT sånn jeg vil ha det, men hva er vitsen når linux mint har gjort det for deg, nesten akkuratt sånn du ville gjort det selv.

jeg er IKKE den typen som installerer arch linux hvor jeg sitter og gnomer i terminalen i ukesvis og håndplukker hver pakke, jeg vil bare ha et system som ser pent ut, er solid og virker godt og få det installert kjapt. at det er rolling release gjør det ekstra interessant, for er du heldig trenger du bare stresse med installering 1 gang i pc'ens livstid

end of debate!

Endret av marius77
Lenke til kommentar

det er ikke solid bare fordi det kaller seg solyd, men fordi det ER solid.. se tester, så skjønner du utifra reviews at det faktisk lever opp til navnet.. solid.

Men er den _mer_ solid enn Debian (evnt. Debian Testing)?

Etter det jeg kan se er det kun _én_ kar dedikert til testing i SolydXK-teamet. Så de har ingen mulighet til å verifisere alle pakker som blir sluppet i Debian-systemet. Distroen er såpass liten at det er vanskelig å finne gode og nye reviews der ute, og jeg akter ikke å se gjennom lange Youtube-videoer laget av random cowboys. En ordentlig test skal ta for seg noe målbart. Å måle stabilitet er ekstremt vanskelig, og må inkludere en haug av statistikk.

jeg er ivertfall den som gjerne vil slippe å sitte en full dag for å få debian oppe og gå sånn som jeg vil ha det. i solydk har det du trenger, ferdig oppsatt med engang du rebooter, softwaresenteret som linux mint er kjent for istedet for å rote i synaptic etc. for jeg er av den meningen at det ER en god måte å sette opp et operativsystem på, og solydk gjør det veldig bra, akkuratt som linux mint, som er en videreforedling av ubuntu og debian.

At det tar en hel dag å få opp Debian er selvsagt bare tull og vås. Det er ikke uten grunn at Debian er blant de aller mest brukte distroene der ute. Å sette opp en Debian-installasjon er kjapt og greit. Alt bortsett fra contrib/non-free programvare blir satt opp for deg under installasjonen. Installasjon er uansett bare noe som gjøres én gang pr. maskin.

Foretrukket grafisk grensesnitt for pakkebehandleren er naturligvis noe som varierer fra person til person. Selv er jeg mye mer glad i Synaptics enn noe annet grafisk grensesnitt jeg har prøvd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men er den _mer_ solid enn Debian (evnt. Debian Testing)?

Etter det jeg kan se er det kun _én_ kar dedikert til testing i SolydXK-teamet. Så de har ingen mulighet til å verifisere alle pakker som blir sluppet i Debian-systemet. Distroen er såpass liten at det er vanskelig å finne gode og nye reviews der ute, og jeg akter ikke å se gjennom lange Youtube-videoer laget av random cowboys. En ordentlig test skal ta for seg noe målbart. Å måle stabilitet er ekstremt vanskelig, og må inkludere en haug av statistikk.

At det tar en hel dag å få opp Debian er selvsagt bare tull og vås. Det er ikke uten grunn at Debian er blant de aller mest brukte distroene der ute. Å sette opp en Debian-installasjon er kjapt og greit. Alt bortsett fra contrib/non-free programvare blir satt opp for deg under installasjonen. Installasjon er uansett bare noe som gjøres én gang pr. maskin.

Foretrukket grafisk grensesnitt for pakkebehandleren er naturligvis noe som varierer fra person til person. Selv er jeg mye mer glad i Synaptics enn noe annet grafisk grensesnitt jeg har prøvd.

det spørs akkuratt hva du mangler i debian.

du kan jo installere solydk og debian i virtualbox og ta tiden på hvor lang tid du vil bruke på å få det til å se likt ut.

solydk er jo ikke noe annet enn en mer debianorientert vri på ubuntu med fokus på stabilitet og xfce og kde som desktop heller enn unity, pluss at den kommer som rolling release, ubuntu startet på samme måte men med annet fokus.

det du sier er jo at folk egentlig ikke har noe behov for ubuntu eller solydk, og at det holder med 1 linuxdistro for alle, nemlig debian. det er jeg uenig i. det som kanskje kunne blitt standardisert er pakkesystemet og installering av programvare, ellers setter jeg pris på alle mulige distroer som er skreddersydd folks behov.

hvor ville linux vært uten ubuntu eller linux mint? ikke der det er i dag ivertfall. innovasjoner som det gjør at folk foretrekker linux som desktop over windows selv om det er uvant. fantes kun debian, tror jeg ikke en brøkdel så mange engang ville brukt linux som desktop os, selv om debian er hovedkilden til virkelig fri linuxutvikling og nøkkelen til alt.

redhat, suse osv er kommersialisert linux, det er ikke debian, så alt som vokser ut av debian-treet er helt fritt. så mens jeg er enig i at debian er viktig og den platformen man kanskje helst bør støtte økonomisk hvis man vil donere, med hjelp osv, så er ikke debian den perfekte desktopen for meg. linux mint og solydk med sin ekstra arbeidsinnsats derimot, nærmer seg det. mens debian er som et hus med vegger, tak og stikkontakter, gjør ubuntu, linux mint og solydk linux til et koselig ferdigpyntet hjem der det bare er å flytte inn.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

solydk er jo ikke noe annet enn en mer debianorientert vri på ubuntu med fokus på stabilitet og xfce og kde som desktop heller enn unity, pluss at den kommer som rolling release, ubuntu startet på samme måte men med annet fokus.

Beskrivelsen "debianorientert vri på Ubuntu" gir ikke mening. Prøver den å være Debian, eller prøver den å være Ubuntu? Er den basert på Debian eller Ubuntu?

Ubuntu startet som en brun fork av Debian som gjorde installasjon av tredjepartsgreier enklere, og med 6-måneders releases. Ubuntu har aldri vært rolling release.

det du sier er jo at folk egentlig ikke har noe behov for ubuntu eller solydk, og at det holder med 1 linuxdistro for alle, nemlig debian. det er jeg uenig i. det som kanskje kunne blitt standardisert er pakkesystemet og installering av programvare, ellers setter jeg pris på alle mulige distroer som er skreddersydd folks behov.

Jeg har aldri antydet at Debian er nok for alle. Min generelle anbefaling er alltid slik:

Nybegynner: Ubuntu/Kubuntu

Stabil for erfarne brukere: CentOS, Debian Stable

Rolling for erfarne brukere: Fedora, Debian Testing

Hvis den grafiske pakkebehandleren i Mint er så flott at alle burde bruke den, så mener jeg at ressursene burde vært lagt ned i å få den inn i Debian-repos i stedet for å lage helt nye distroer som bidrar minimalt upstream. Hvis jeg forstår deg rett, så vil en Debian med Mint-pakkebehandleren bli omtrent som SolydK. Da snakker vi ordentlig community-arbeid.

Jeg la nettopp inn SolydK, og må si at jeg fremdeles ikke er overbevist. Det er tydelig at utviklerene legger inn mange personlige preferanser i distroen, og dette gjør at den distanserer seg en del fra den opprinnelige softwaren. F.eks har de satt opp KDE med dobbelklikk, selv om KDE har vært single-click så lenge jeg kan huske. Ikonene er også en salig miks av custom og KDE-ikoner. Jeg lastet ned SolydK, og denne er på ingen som helst måte rolling release. Repoene er hardkodet til å hente fra Debian Jessie (Debian 8), som har vært stable siden april 2015. Når jeg kikker på mengden pakker som ligger i http://repository.solydxk.com/pool/ blir det enda mer tydelig at dette er en Debian Stable med litt kosmetisk flikking på toppen.

Det er greit nok å ha distroer som er skreddersydd for enkeltpersoner, men da må man samtidig ha nok gangsyn til å ikke anbefale disse til hvemsomhelt. Det kan godt være et en skreddersydd distro passer deg bra, men mengden arbeid de store distroene legger ned i å blidgjøre folk flest skal ikke undervurderes. Det legges ned uhorvelig mye arbeid fra f.eks KDE for at vanilla KDE skal være så bra som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beskrivelsen "debianorientert vri på Ubuntu" gir ikke mening. Prøver den å være Debian, eller prøver den å være Ubuntu? Er den basert på Debian eller Ubuntu?

Ubuntu startet som en brun fork av Debian som gjorde installasjon av tredjepartsgreier enklere, og med 6-måneders releases. Ubuntu har aldri vært rolling release.

Jeg har aldri antydet at Debian er nok for alle. Min generelle anbefaling er alltid slik:

Nybegynner: Ubuntu/Kubuntu

Stabil for erfarne brukere: CentOS, Debian Stable

Rolling for erfarne brukere: Fedora, Debian Testing

Hvis den grafiske pakkebehandleren i Mint er så flott at alle burde bruke den, så mener jeg at ressursene burde vært lagt ned i å få den inn i Debian-repos i stedet for å lage helt nye distroer som bidrar minimalt upstream. Hvis jeg forstår deg rett, så vil en Debian med Mint-pakkebehandleren bli omtrent som SolydK. Da snakker vi ordentlig community-arbeid.

Jeg la nettopp inn SolydK, og må si at jeg fremdeles ikke er overbevist. Det er tydelig at utviklerene legger inn mange personlige preferanser i distroen, og dette gjør at den distanserer seg en del fra den opprinnelige softwaren. F.eks har de satt opp KDE med dobbelklikk, selv om KDE har vært single-click så lenge jeg kan huske. Ikonene er også en salig miks av custom og KDE-ikoner. Jeg lastet ned SolydK, og denne er på ingen som helst måte rolling release. Repoene er hardkodet til å hente fra Debian Jessie (Debian 8), som har vært stable siden april 2015. Når jeg kikker på mengden pakker som ligger i http://repository.solydxk.com/pool/ blir det enda mer tydelig at dette er en Debian Stable med litt kosmetisk flikking på toppen.

Det er greit nok å ha distroer som er skreddersydd for enkeltpersoner, men da må man samtidig ha nok gangsyn til å ikke anbefale disse til hvemsomhelt. Det kan godt være et en skreddersydd distro passer deg bra, men mengden arbeid de store distroene legger ned i å blidgjøre folk flest skal ikke undervurderes. Det legges ned uhorvelig mye arbeid fra f.eks KDE for at vanilla KDE skal være så bra som mulig.

jeg kjører ubuntu selv, har som sagt bare testet solydk.. solydk prøver ikke å være verken ubuntu eller debian men den er basert på debian, det den prøver å være solydk, derfor eget navn. prøvde utviklerne av solydk å være debian, ville de kalt nok seg.... debian.

hva du anbefaler er ikke nødvendigvis det eneste svaret, det er mange som liker solydk og ser du reviews får de bra resyme fra testere. mitt poeng var at debian er litt røft i kantene for en gjennomsnittsbruker og at de er bedre tjent med å se på en debianbasert distro (e.l) som er pyntet litt på, f.eks linux mint eller ubuntu eller solydk. det var egentlig hele poenget mitt, jeg saliggjorde ikke solydk og jeg saliggjør heller ikke debian eller ubuntu, eller en annen distro. jeg poengterte at det er mange valg der ute som passer folks individuelle behov, og for min del er ikke debian den distroen jeg går til når jeg skal installere noe nytt.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Ubuntu er definitivt ingen "Debian som er pyntet litt på". De har egne repos, egen testing, egen release-syklus, og utvikler enormt mye selv. Spesielt hele Unity- og Mir-prosjektet. I dag er det mer riktig å si at Ubuntu er .deb-basert enn at den er Debian-basert.

....og igjen, noe jeg vet veldig godt. Det er ikke noe poeng i å spesifiere ting jeg er fult klar over. Men ubuntu lå tett opp til debian i starten, og det er debian basert. Når jeg også skrev "(e.l)" så betyr det: eller liknende. Eller liknende kan være en distro som er løst basert på debian, eller det kan være basert på redhat.

Lenke til kommentar

Ikke noen negative erfaringer, men jeg synes det er litt upraktisk at det tilsynelatende er litt vrient å dele en del av filsystemet med hosten i forhold til LXC og Docker.

Dette er et stort problem idag, og det hjelper ikkje på med at "alle" anbefaler volume-containers. Om Node A har en PostgreSQL container og går ned, så får du ikkje flytta den over til Node B. Har du replikering på, så kan du manuelt gjøre Node B til master i dette tilfellet. Men poenget er at orkestreringen ikke fungerer som det skal. Container systemer krever eit eller anna shared storage. Det er godt mogleg at Ceph er ein god løysning her, man kjem også langt med NFS. Problemet er at "ingen" gjer det. I mine augo, så burde heile volume-containers biten kastes vekk til fordel for iSCSI/NFS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...