Gå til innhold

Mens vi venter på Ubuntu 16.04

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det egentlig noen som helst grunn til å vente lengre nå? Det er frys-periode, og bugfikser som kommer til den siste uka blir vel uansett identiske med det som er inkludert i release-versjonen om en uke? Eller?

Skal sette opp en server, og det passer bedre å gjøre denne helga enn neste. Alternativet blir da å legge inn 14.04 LTS og oppgradere denne senere, og det er vel mye mer tøysete enn å oppgradere fra frozen BETA2 av 16.04 LTS. 

Lenke til kommentar

Annen ting som er verdt å merke seg er at Ubuntu 16.04 kommer med ZFS, og Canonical backer det.

Ubuntu kan få problemer med sitt valg av ZFS ettersom ZFS sin lisens CDDL ikke er kompatibel med GPL.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=FSF-April-ZFS-Linux

Er ikke Btrfs laget for "nas" bruk mest da? Synology satser jo på det.

Jeg bruker XFS på min server / NAS. Ville aldri brukt BtrFS til server. Kunne vurdert ZFS over XFS, dersom de kunne fått løst problemet med CDDL og GPL.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Øh? Ja?

Når det er snakk om serverbruk så velger jeg heller Debian fremfor Ubuntu. Debian 8 er fremdeles nytt nok til nye servere. Så da du var i en situasjon der du lurte på å gå for Ubuntu-beta eller vente noen uker på release, så ville jeg heller gått for en allerede solid Debian. Stort sett alle distroer er fremdeles litt knirkete ved release, så for en viktig maskin kan det godt lønne seg å vente til 16.04.1. Altså enda en grunn for å gå for Debian.
Lenke til kommentar

Altså enda en grunn for å gå for Debian.

Fint, det, men jeg tror jeg skal reformulere spørsmålet for å unngå misforståelser:

Dersom man enten 1) installerer betaen og deretter oppdaterer ettersom oppdateringer foreligger, eller 2) avventer release, vil man da etter release, og installasjon av tilgjengelige oppdateringer, på noe vis egentlig sitte igjen med ulike resultat, annet enn evt. backup av erstattede konfigurasjonsfiler?

Lenke til kommentar

Når det er sagt så tror jeg sannelig den begynner å dukke opp på noen mirrors.

Konsensus ser ut til at c94d54942a2954cf852884d656224186 er den endelige md5 hashen (for desktop). Det blir vel bekreftet hvert øyeblikk når ubuntu.com blir oppdatert.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke opptatert før helgen men er meget spent på hvordan den nye kjernen påvirker systemet er ikke helt sikker men mener på at skylake prossesorer skal få bedre støtte i kjernen. Ubuntu 15.10 har også noe smårusk på mitt system som jeg håper forsvinner i 16.04.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...