TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Som med kvinnekampen fra 60-70-tallet så tror jeg første steg er at det må settes fokus på og snakkes om. Erin Pizzey var med å starte det første krisesenteret for kvinner i England. Hu ble etterhvert skviset ut av dette arbeidet da hu også ville åpne krisesentre for menn. I dag jobber hun for menns rettigheter. Vel, det er jo ganske enkelt å skape diskusjon rundt temaer hvis saken er brennbar/sexy/salgbar nok og man timer det bra. Jeg foreslår mannsdagen ^^ Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Tøfft! Enda en dato en bør/kan feire med kake. Kake er godt. Synes ikke vi menn skal gå i tog, det gjør en på kvinnedagen. Dessuten er det kjedelig. Gå på fotballkamp ? I beg to differ! Man går i tog på 8. mars, 1. mai, 17. mai, når det er generalstreik, under jordbruksoppgjøret, når man vil protestere mot okkupasjon... the list goes on. Om dere absolutt skal feire dagen på fotballkamp må jeg dessverre melde avbud :b 1 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg blir overrasket over at så mange tydeligvis har problem med dette. Får lyst til å forklare det med sutring men IOM at så mange kjenner det på kroppen selv er det sikkert noe i det. Har aldri tenkt sånn selv og kjenner ikke meg igjen i noen situasjoner der jeg er undertrykket på noen som helst måte for at jeg er mann. Er dette mot samfunnet generelt eller mer konkrete steder/tilfeller? Finnes de tilfeller i par krangler der mannen får skylden automatisk og kvinnen slipper unna, det er problemet er at hvis en mann har et problem kan de ikke gå ut med det fordi samfunnet rett og slett sier "Deal with it". Det er der saken ligger. Det er ikke problemet at kvinner har fått for mye, det er det at menn kanskje har blitt glemt igjen i utviklingen av sosialt normer og vi sitter enda igjen at en mann må kunne klare seg sjøl. Den kan jeg nok kjenne meg igjen i selv om det kanskje ikke bare er kjønnet som gjør at jeg blir forhåndsdømt Trur jeg kan identifisere meg med den andre siden og. Jeg reagerer ikke på at kvinner har 1.rett til barn f.eks. Hvorfor? Fordi det er praktisk og jeg trur helt seriøs at det er flere tilfeller der det er riktig en motsatt. Med det mener jeg ikke at menn er noe dårligere til å ta vare på barn en damer. Jeg føler selv at jeg er flink med barn. Men i snitt vil jeg nok velge kvinner. Faren trur jeg er når det blir "opplest og vedtatt" at det er slik. Det sender signaler som jeg trur kan oppfattes som at menn ikke er skikket til det noe som "alle" ser er tøv. Lista er desverre ikke lang fra sånne småting til stigmatisering og der trur jeg de fleste av oss har ansvar i forskjellig grad. Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Som med kvinnekampen fra 60-70-tallet så tror jeg første steg er at det må settes fokus på og snakkes om. Erin Pizzey var med å starte det første krisesenteret for kvinner i England. Hu ble etterhvert skviset ut av dette arbeidet da hu også ville åpne krisesentre for menn. I dag jobber hun for menns rettigheter. Vel, det er jo ganske enkelt å skape diskusjon rundt temaer hvis saken er brennbar/sexy/salgbar nok og man timer det bra. Jeg foreslår mannsdagen ^^ Lurer litt på om en burde slutte med å kalle det feminisme og gå for noe som inkluderer begge. Spesielt med tanke på "3rd wave feminaziene" har ødelagt en god del av det ryktet. Vet ikke helt jeg, men jeg personlig sliter litt med å se hvor menns rettigheter kommer ut ifra feminismen. Kan være at det som kommer ikke er så mye i fokus, eller så blir det gjemt bak at andre prøver å sabotere det. Så informasjon ang. dette vil være interessant. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Lurer litt på om en burde slutte med å kalle det feminisme og gå for noe som inkluderer begge. Spesielt med tanke på "3rd wave feminaziene" har ødelagt en god del av det ryktet. Vet ikke helt jeg, men jeg personlig sliter litt med å se hvor menns rettigheter kommer ut ifra feminismen. Kan være at det som kommer ikke er så mye i fokus, eller så blir det gjemt bak at andre prøver å sabotere det. Så informasjon ang. dette vil være interessant. Tro meg, det er ikke lett å "stå fram" som feminist for tida. Jeg kunne like gjerne sagt at jeg dreper kattunger for fun. Men jeg tror ikke løsningen er å bytte navn på ideologien. Det er viktigere å drive opplysningsarbeid, sånn at folk skjønner hva det egentlig handler om: Likestilling og like muligheter for alle, enkelt og greit. Det er jo ikke sånn at feminister (som forøvrig kan være både menn og kvinner) jobber for å gi kvinner bedre og flere rettigheter enn menn. Jeg vil ha med alle opp og fram! Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Tro meg, det er ikke lett å "stå fram" som feminist for tida. Jeg kunne like gjerne sagt at jeg dreper kattunger for fun. Men jeg tror ikke løsningen er å bytte navn på ideologien. Det er viktigere å drive opplysningsarbeid, sånn at folk skjønner hva det egentlig handler om: Likestilling og like muligheter for alle, enkelt og greit. Det er jo ikke sånn at feminister (som forøvrig kan være både menn og kvinner) jobber for å gi kvinner bedre og flere rettigheter enn menn. Jeg vil ha med alle opp og fram! Jeg har som vane å si "Equalist" eller noe i den dur, men det er jo teknisk sett det samme uten "bagasjen". Informasjon og avlive myter ang. menn, kvinner og samfunn, det er vanskelig å få noe realt ut i diskusjonen der du har på en side de som skriker "kvinnehatere" og den andre som skriker "feminazi". Så personlig så trur jeg er mer nøytralt navn er kanskje hakket lettere å jobbe med når det kommer til "bagasjen" men på en annen side må en bygge opp navnet på nytt og kan lett bli overkjørt av alle sider. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg har som vane å si "Equalist" eller noe i den dur, men det er jo teknisk sett det samme uten "bagasjen". Informasjon og avlive myter ang. menn, kvinner og samfunn, det er vanskelig å få noe realt ut i diskusjonen der du har på en side de som skriker "kvinnehatere" og den andre som skriker "feminazi". Så personlig så trur jeg er mer nøytralt navn er kanskje hakket lettere å jobbe med når det kommer til "bagasjen" men på en annen side må en bygge opp navnet på nytt og kan lett bli overkjørt av alle sider. Du har absolutt et poeng, altså. Jeg må diskutere dette her hver eneste dag, jeg. Alt jeg vil er at folk skal roe seg ned litt og ikke gå så innmari over styr, som for eksempel Kvinnefronten gjør. Men anywho, mulig vi sporer av litt nå :b Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Vel, det er jo ganske enkelt å skape diskusjon rundt temaer hvis saken er brennbar/sexy/salgbar nok og man timer det bra. Jeg foreslår mannsdagen ^^(Min utheving.) Jeg tror det er nettopp her problemet ligger. Det har rett og slett ikke vært "in" å ta opp menns problemer på samme måte som kvinners. Derfor synes jeg det er bra at AP tør å sette fokus på det. Forhåpentligvis vil det komme seg etterhvert. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Tøfft! Enda en dato en bør/kan feire med kake. Kake er godt. Synes ikke vi menn skal gå i tog, det gjør en på kvinnedagen. Dessuten er det kjedelig. Gå på fotballkamp ? I beg to differ! Man går i tog på 8. mars, 1. mai, 17. mai, når det er generalstreik, under jordbruksoppgjøret, når man vil protestere mot okkupasjon... the list goes on. Om dere absolutt skal feire dagen på fotballkamp må jeg dessverre melde avbud :b Herregud så sexistiske dere er Vi liker ikke ALLE å gå på fotballkamp, drikke øl og spise potetgull i sofaen vet du, bare 90% av oss! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg hater fotball like intenst som Odd Børretzen hater måker. Øl og potetgull derimot... 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Vet du, jeg ser vanligvis ikke på fotball, men for noen år siden jobbet jeg på NRK som simultantekster, og av en eller annen merkelig grunn fikk de for seg at de skulle tekste noen tippeliga-kamper som forsøksordning. Utrolig lett å skjønner hvorfor folk liker Fotball etter bare noen få uker. Taktikk, managere, spillere med og uten dagsform... Joda, jeg skjønner det godt. Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Det er ikke snakk om bare norske menn men heller hvite vestlige menn. Fint at AP prøver men det er nok ingen vei tilbake nå. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Vel, det er jo ganske enkelt å skape diskusjon rundt temaer hvis saken er brennbar/sexy/salgbar nok og man timer det bra. Jeg foreslår mannsdagen ^^(Min utheving.) Jeg tror det er nettopp her problemet ligger. Det har rett og slett ikke vært "in" å ta opp menns problemer på samme måte som kvinners. Derfor synes jeg det er bra at AP tør å sette fokus på det. Forhåpentligvis vil det komme seg etterhvert. Nei, du sier noe der. Der er vi tilbake til det gamle kjønnsrollemønsteret igjen. Dagens Næringsliv er et utmerket eksempel på dette: Menn skal tenke karriere, status og Birken, kvinner skal tenke familie, hjem og helse. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg mener å huske det finnes ETT krisesenter for menn i Norge, men ta det med en klype salt siden jeg tar det fra hukommelsen. Alle kommuner/regioner har krisesenter for både menn og kvinner, men dei har litt forskjellig klientell. Krisesenterne for menn består stort sett av menn som ikkje kan bu heime, ofte på grunn av rusproblematikk eller generelt dårleg buevne. Den einaste likheita er at begge typer krisesenter har inngangskontroll slik at bebuerane kan låse seg inn uten å risikere å bli plaga av andre. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Og bare så det er sagt: hvis dere vil bruke mannsdagen til å gå i tog blir jeg gledelig med. Finnes det en mannsdag !? Åhå, this is gonna rock your world! Ja, det gjør det. Det er dog ikke en offentlig og internasjonalt anerkjent dag, som kvinnedagen, men i Norge pleier den å bli markert 19. november. Men hei, der har dere jo noe å gå tog for: Anerkjenn mannsdagen! 19. nov - What???? Mannsdagen er 7. mars!!! Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Wiki: International Men's Day (IMD) is an annual international event celebrated on 19 November. 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 18. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2016 Tro meg, det er ikke lett å "stå fram" som feminist for tida. Jeg kunne like gjerne sagt at jeg dreper kattunger for fun. Men jeg tror ikke løsningen er å bytte navn på ideologien. Det er viktigere å drive opplysningsarbeid, sånn at folk skjønner hva det egentlig handler om: Likestilling og like muligheter for alle, enkelt og greit. Det er jo ikke sånn at feminister (som forøvrig kan være både menn og kvinner) jobber for å gi kvinner bedre og flere rettigheter enn menn. Jeg vil ha med alle opp og fram! Mitt inntrykk er at det er trendy å kalle seg feminist. Det er et sånt ord mange bruker om seg selv, men få tenker over hva betyr. Jeg tror at om man virkelig mener alvor med likestilling, og ikke bare særstilling for kvinner, så bruker man ikke ordet "feminist" om seg selv. Jeg f.eks. er like mye for menns rettigheter som kvinners, men jeg kaller meg ikke "maskulinist" av den grunn. Opplysningsarbeid om hva det går ut på er vel og bra. Men man kommer ikke unna at navnet ekskluderer, og at ingen er enig hva feminisme egentlig går ut på. I hvert fall ikke i detalj. Feminisme er langt fra noen homogen og ensartet bevegelse. Og, som jeg skriver i starten av denne tråden, så tror jeg mange såkalte kvinnesaksforkjempere nok har vanskelig for å se for seg mannen i noen som helst form for offerrolle. De vil helst ikke snakke om det. De vil helst at fokuset skal være på kvinne. Og mene at kvinnekampen skal være kvinnens greie. Gjerne mot menn. Jeg tror det er en interessekonflikt som gjør at kampen for menns rettigheter har vanskelig for å bli tatt opp i feminismen. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Nuvel. Så fordi jeg kaller meg feminist er jeg ikke genuint opptatt av likestilling? Men jeg er enig med deg i at det ikke lenger er noe samlet mål og mening bak moderne feminisme. Og det er, in my opinion, et stort problem. Jeg kan jo ikke sitte her og forsvare Kari Jaquesson bare fordi hun også kaller seg feminist, når vi befinner oss i hver vår ende av ideologien. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 18. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2016 Nuvel. Så fordi jeg kaller meg feminist er jeg ikke genuint opptatt av likestilling? Det har jeg ikke sagt. Men for meg er det å kalle seg "feminist" omtrent like umusikalsk som "maskulinist" hvis likestilling er målet. 2 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Det har jeg ikke sagt. Men for meg er det å kalle seg "feminist" omtrent like umusikalsk som "maskulinist" hvis likestilling er målet. Jeg ser poenget ditt, men navnet stammer jo fra en tid da kvinners rettigheter var veldig langt unna menn sine, og kampen var da å bringe fram kvinnene opp til samme nivå for å oppnå likestilling. Det har aldri handlet om å ta noen ting fra menn, men heller å promotere kvinnesaken for å utjevne forskjellene. Og der har vi kommet langt, i hvert fall i den vestlige del av verden. Men nå handler vel ikke denne tråden om feminisme versus maskulinisme. Det var vel akkkurat det jeg hadde håpet at den ikke skulle gjøre, for jeg er jo helt ombord med dere. I come in peace, liksom. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå