fivebigcities Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Har Arbeiderpartiet begynt å tenke utenfor boksen? Det spørs hvordan dette blir tatt i mot. Både av kvinnesakskvinner, som nok vil minne om at vi ikke må glemme kvinnene og kvinnekampen, og av norske menn. Norske kvinner tok til gatene på 70-tallet like mye som en motreaksjon på det konservative som hadde vært (og enda fantes) som for kvinnesak og slåss for kvinners rettigheter.Vil norske menn ta til gatene for sine rettigheter, som f.eks. lik rett til samvær med barn? Eller gå til kamp mot den lenge pågåtte feminiseringen av skolen som favoriserer jentene, men gjør guttene om til tapere, slik at vi får en skolehverdag som bedre passer gutters betingelser og premisser?Jeg har min tvil. Norske menn har ingen politiske miljøer i ryggen som tar dette på alvor slik 70-tallskvinnene hadde. Og det å kjempe for norske menns rettigheter er heller ingen motreaksjon på noe. Det er bare skjevheter som må gjøres noe med.Alle kredd til Arbeiderpartiet for å prøve. Men jeg har mine tvil om at noe slikt vil bære frukter. Resten av norsk venstreside vil bare ikke ha noe av det. De sliter nok med å plassere mannen i noen offerrolle. Og vil vel aller helst at vi skal begynne å snakke om kvinner igjen. Sak: Ap slår alarm om den norske mannen. 4 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Inb4 antifeminist-rant. Dette synes jeg var et godt og balansert innlegg om et veldig interessant tema. Jeg håper tråden kan holde seg til den stilen, og ikke skli ut i den klassiske mann mot kvinne-praten. Jeg er feminist, og selvsagt støtter jeg menn i kampen for rettferdighet. Jeg ser også at menn har urimelige utfordringer i dagens samfunn, i tillegg til hva du selv nevner. Hvordan er det for eksempel man behandler mannlige voldtektsofre? Og bare så det er sagt: hvis dere vil bruke mannsdagen til å gå i tog blir jeg gledelig med. 7 Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Det er faktisk et par spørsmål som er ganske så "tabu" når det kommer til menns rettigheter: - Hva hvis en mann ikke vil ha et barn, men hun får det likevel? - Hva gjør man med mannlige voldsofre i hjemmet? - Kjønns prioriteter i arbeidsmarkedet, dette går ut på begge kjønn så hvordan fordeler vi dette rettferdig? - Gutter/Menn i utdanning som blir nedprioritert? Og jeg føler at det ikke er til kvinnenes fordel å behandle dem som ofre, men faktisk behandle dem som likeverdige uten at det skal ta bekostning av menn. 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg syntes folk som er opptatt av menns rettigheter bruker mistenkelig mye tid på å snakke om hvor urettferdige kvinners rettigheter er... 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Noen ting jeg misliker: Ulik lønn for likt arbeid. Samme lønn for ulikt arbeid. Kvotering. Enter det går på kjønn, hårfarge eller trosretning. Forøvrig;Godta at forskjell i kjønn gir individer med ulike egenskaper. Gjør det beste for begge med respekt og rettferdighet. Og bare så det er sagt: hvis dere vil bruke mannsdagen til å gå i tog blir jeg gledelig med. Finnes det en mannsdag !? - Hva hvis en mann ikke vil ha et barn, men hun får det likevel? ...eller om han ønsker barnet og hun tar livet av det. Endret 17. mars 2016 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Og bare så det er sagt: hvis dere vil bruke mannsdagen til å gå i tog blir jeg gledelig med. Finnes det en mannsdag !? Åhå, this is gonna rock your world! Ja, det gjør det. Det er dog ikke en offentlig og internasjonalt anerkjent dag, som kvinnedagen, men i Norge pleier den å bli markert 19. november. Men hei, der har dere jo noe å gå tog for: Anerkjenn mannsdagen! 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) - Hva gjør man med mannlige voldsofre i hjemmet?Jeg mener å huske det finnes ETT krisesenter for menn i Norge, men ta det med en klype salt siden jeg tar det fra hukommelsen. Her er forresten litt statistikk ang. vold i hjemmet. Dette er ikke norske tall da, men kan ikke se for meg det er SÅ stor differanse. http://www.dvmen.org/dv-37.htm Edit: Ser ut som det har kommet flere krisesentre for menn de siste årene, så jeg var litt utdatert. Endret 17. mars 2016 av L4r5 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Ja, det gjør det. Det er dog ikke en offentlig og internasjonalt anerkjent dag, som kvinnedagen, men i Norge pleier den å bli markert 19. november. Men hei, der har dere jo noe å gå tog for: Anerkjenn mannsdagen!Den er til dels internasjonalt annerkjent, men ikke i like stor grad som Kvinnedagen. Her finner du en liste over land som annerkjenner den. https://en.wikipedia.org/wiki/International_Men's_Day Edit: feil lenke Endret 17. mars 2016 av L4r5 Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 - Hva gjør man med mannlige voldsofre i hjemmet?Jeg mener å huske det finnes ETT krisesenter for menn i Norge, men ta det med en klype salt siden jeg tar det fra hukommelsen.Her er forresten litt statistikk ang. vold i hjemmet. Dette er ikke norske tall da, men kan ikke se for meg det er SÅ stor differanse. http://www.dvmen.org/dv-37.htm Man kan anta at det er mye mørketall dessverre, er ikke mange som kommer ut og det er enda færre som tar det særriøst. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Man kan anta at det er mye mørketall dessverre, er ikke mange som kommer ut og det er enda færre som tar det særriøst.Sant det. Har selv vært offer for vold i hjemmet, men folk tar dessverre ikke slikt så seriøst når det er mannen som er offeret. Menn er forventet å takle det. Jeg har forresten oppdatert infoen om krisesentre etter et kjapt google-søk. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg blir overrasket over at så mange tydeligvis har problem med dette. Får lyst til å forklare det med sutring men IOM at så mange kjenner det på kroppen selv er det sikkert noe i det. Har aldri tenkt sånn selv og kjenner ikke meg igjen i noen situasjoner der jeg er undertrykket på noen som helst måte for at jeg er mann. Er dette mot samfunnet generelt eller mer konkrete steder/tilfeller? Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg blir overrasket over at så mange tydeligvis har problem med dette. Får lyst til å forklare det med sutring men IOM at så mange kjenner det på kroppen selv er det sikkert noe i det. Har aldri tenkt sånn selv og kjenner ikke meg igjen i noen situasjoner der jeg er undertrykket på noen som helst måte for at jeg er mann. Er dette mot samfunnet generelt eller mer konkrete steder/tilfeller? Finnes de tilfeller i par krangler der mannen får skylden automatisk og kvinnen slipper unna, det er problemet er at hvis en mann har et problem kan de ikke gå ut med det fordi samfunnet rett og slett sier "Deal with it". Det er der saken ligger. Det er ikke problemet at kvinner har fått for mye, det er det at menn kanskje har blitt glemt igjen i utviklingen av sosialt normer og vi sitter enda igjen at en mann må kunne klare seg sjøl. 3 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Man kan anta at det er mye mørketall dessverre, er ikke mange som kommer ut og det er enda færre som tar det særriøst.Sant det. Har selv vært offer for vold i hjemmet, men folk tar dessverre ikke slikt så seriøst når det er mannen som er offeret.Menn er forventet å takle det. Unnskyld språket, men sånt er bare forjævlig. Vi har en lang vei igjen å gå når det gjelder kjønnsroller og hva som forventes av menn og kvinner i dag. Et av de viktigste stegene i retning av forandring er jo åpenhet, og jeg synes det flott at du snakker om det. Men kan jeg bare spørre: Når du står fram som offer for vold i hjemmet, hvor møter du mest forståelse, sympati, etc. Hos menn eller kvinner? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Men kan jeg bare spørre: Når du står fram som offer for vold i hjemmet, hvor møter du mest forståelse, sympati, etc. Hos menn eller kvinner?For å være ærlig så er jeg ikke så veldig åpen om det. Det er en annen ting her på forumet enn IRL. Jeg føler vel egentlig ikke at det blir tatt så seriøst. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 For å være ærlig så er jeg ikke så veldig åpen om det. Det er en annen ting her på forumet enn IRL. Jeg føler vel egentlig ikke at det blir tatt så seriøst. Nei, det er vel ikke så vanlig å snakke høyt om sånt uansett om du er mann eller kvinne. Hvor ofte faller tema over på vold i hjemmet, liksom :b Men det blir jo det samme som med at menn ikke skal gråte, de skal ikke avvise kvinner, de skal ikke bli opprørt når en kvinne tafser og klår, og de kan ikke si at de har blitt voldtatt. Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Men det blir jo det samme som med at menn ikke skal gråte, de skal ikke avvise kvinner, de skal ikke bli opprørt når en kvinne tafser og klår, og de kan ikke si at de har blitt voldtatt. "Men du er jo heldig som har kvinner som raser over deg", "Ikke klag, du har jo kvinnfolk som er ute etter deg" , "Er du helt gay eller?" , "Er du helt idiot eller? Selvfølgelig tar du det!", "Faen for en pingle du er, er du redd kvinnfolk ell?" Tja, vi menn er ikke akkurat så mentalt stabile når vi blir fortalt at dette er akkurat sånn det skal være. Endret 17. mars 2016 av Dracoknight 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Men det blir jo det samme som med at menn ikke skal gråte, de skal ikke avvise kvinner, de skal ikke bli opprørt når en kvinne tafser og klår, og de kan ikke si at de har blitt voldtatt.Ang. det så leste jeg en artikkel i The Mail online i går. http://www.dailymail.co.uk/femail/article-3491650/Male-victims-sexual-harassment-share-shocking-stories-publicly-groped-women.html Sjekk ut videoen. Reddit-tråden de henviser til er også verd å lese. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Så hvordan ser dere for dere at vi kan få bukt med dette? Som kvinne hender nok også at jeg opplever å bli tafsa på og at noen tror jeg tar hva jeg får fordi jeg ikke er gatebilbabemateriale, men likevel er det helt innafor for meg å dele ut et ballespark om det går for langt. Sånn er det ikke for menn. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Så hvordan ser dere for dere at vi kan få bukt med dette?Som med kvinnekampen fra 60-70-tallet så tror jeg første steg er at det må settes fokus på og snakkes om. Erin Pizzey var med å starte det første krisesenteret for kvinner i England. Hu ble etterhvert skviset ut av dette arbeidet da hu også ville åpne krisesentre for menn. I dag jobber hun for menns rettigheter. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Finnes det en mannsdag !?Ja, det gjør det. Det er dog ikke en offentlig og internasjonalt anerkjent dag, som kvinnedagen, men i Norge pleier den å bli markert 19. november. Men hei, der har dere jo noe å gå tog for: Anerkjenn mannsdagen! Den er til dels internasjonalt annerkjent, men ikke i like stor grad som Kvinnedagen. Her finner du en liste over land som annerkjenner den. https://en.wikipedia.org/wiki/International_Men's_Day Tøfft! Enda en dato en bør/kan feire med kake. Kake er godt. Synes ikke vi menn skal gå i tog, det gjør en på kvinnedagen. Dessuten er det kjedelig. Gå på fotballkamp ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå