kaaasen Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Hei! Jeg sitter her med en oppgave jeg prøver å løse, men som jeg ærlig talt ikke kommer noen som helst vei på. Det begrepsmessige skjemaet for en relasjonsdatabase for plassreservering i Fly inneholder (blant annet) følgende tabeller:Fly (FlyNr, startFlp, endeFlp, ankomstTid)FlyTabell (FlyNr, avgangsTid, stasjon)Plass (dato, FlyNr, seksjonNr, plassNr, vindu, ledig)- FlyNr, seksjonNr og plassNr har domene INT- startFlp, endeFlp og stasjon har domene VARCHAR(30)- vindu og ledig har domene BOOLEAN- avgangsTid og ankomstTid har domene TIME- dato har domene DATE- Fly har primærnøkkel FlyNr- FlyTabell har primærnøkkel (FlyNr, avgangsTid)- Plass har primærnøkkel (dato, FlyNr, seksjonNr, plassNr)- FlyNr er fremmednøkkel til Fly både i FlyTabell og Plass- Plass har følgende FD: (FlyNr, seksjonNr, plassNr) → vindu Jeg har lest endel om FD'er, men jeg vet ikke om det er nødvendig å gå dithen.Foreløpig - etter flere dager med tenking har jeg kommet dit at Fly er på 2NF, FlyTabell er på 1NF og Plass er på 2NF. Jeg regner med at disse relasjonene har en høyere normalform enn 1NF og 2NF... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå