Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir jeg lurt av arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Jeg var så genial at jeg tok en jobb som arbeidsgiver, fant ut at arbeidsvilkårene var langt så bra som jeg hadde trodd og jeg visste allerede etter første dag at dette ikke ville funke. Igår kom jeg inn og sa muntlig at jeg ville slutte, han ble ildsint (kan forsåvidt forstå det), så sa han at jeg ihvertfall må jobbe to uker før jeg kan slutte. I kontrakten står det at oppsigelsesfristen er på en dag? Jeg vet ikke om det er noe jeg har misset her eller om jeg blir lurt. Måtte jobbe dagen ut igår og skal egentlig jobbe idag også. Er KUN provisjonslønn og sjansen for at jeg selger noe i løpet av de to ukene er minimal, jeg gidder ikke jobbe gratis så vil helst ut av det NÅ. 

1. Blir jeg lurt, når det står i kontrakten at oppsigelsesfristen er på en dag?

2. Dersom jeg blir lurt og jeg oppsigelsen min var gyldig, må jeg møte opp personlig? Kan jeg eventuelt sende inn en oppsigelse uten personlig frammøte?

Anonymous poster hash: 9c261...e25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal sjefen gjøre hvis han ikke får viljen sin som han ikke har krav på? Bruke penger på advokat til 1.000,- i timen og gå til sak der han ikke kan vinne?

Tror du kan be ham ta seg en bolle, han kan finne en ny arbeider på dagen i markedet som er i dag. Sjansene for å få inn gode selgere er minimal uansett og det blir meningsløst å ha deg der hvis arbeidsgiver ikke tjener penger på deg.

Edit; Sleng inn en skriftlig oppsigelse for å være på den sikre siden selv om det ikke bør ha noe å si. Trenger bare å skrive noe ala "Jeg XXXX sier herved opp min stilling hos YYYY" + dato og underskrift fra deg og sjefen.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Hvis det er 1 dags oppsigelsestid i kontrakten din, så må du skrive oppsigelse og møte opp denne ene dagen.

Da har du alt ditt på det tørre, og de kan ikke ta deg på noe.

Det er langt mer normalt med 14 dager oppsigelse i prøvetiden, så studer kontrakten din en gang til for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan det er med én dag oppsigelsestid, men når det gjelder "vanlig" oppsigelsestid på 3mnd. så har alle avtaler jeg har sett hatt krav om 3mnd. fra den 1. i måneden. Dvs. om man ønsker å si opp 15.April så må man jobbe ut hele Juli måned. I verste fall kan det bety at man med 1 dags oppsigelsestid må jobbe en hel måned uansett. Men det vil stå i kontrakten. Vanlig også er å levere skriftlig, dette skal også stå. (Email/brev er mest vanlig).

Lenke til kommentar

Uten å belyse de juridiske temaene problemstillingen reiser må jeg si at jeg er sjokkert over at vedkommende vil ha deg gående noe mer enn absolutt nødvendig. Har hatt mange salgsjobber opp igjennom, og felles for de alle er at folk som har sagt opp, de leverer svært dårlig. Eneste unntaket er folk som har vært i stillingen i en årrekke og går på mer "ryddige" forhold, so to speak.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke vil jobbe der så kommer du ikke til å selge, og du vil ødelegge potensielle salg. Noen andre kunne jo ringt til disse kundene i stedet for deg og fått salg. Så jeg skjønner ikke hvorfor arbeidsgiver vil ha deg der.

Si opp og ikke møt opp. Ikke nevn det i CV.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Dersom du ikke vil jobbe der så kommer du ikke til å selge, og du vil ødelegge potensielle salg. Noen andre kunne jo ringt til disse kundene i stedet for deg og fått salg. Så jeg skjønner ikke hvorfor arbeidsgiver vil ha deg der.

Si opp og ikke møt opp. Ikke nevn det i CV.

Jeg gjør dette, skal hjem etter skolen og trippelsjekke kontrakten. Dette arbeidsforholdet skal aldri se dagens lys i form av en CV  :hm:

Anonymous poster hash: 9c261...e25

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan det er med én dag oppsigelsestid, men når det gjelder "vanlig" oppsigelsestid på 3mnd. så har alle avtaler jeg har sett hatt krav om 3mnd. fra den 1. i måneden. 

Når man er i prøvetiden er to uker det mest vanlige. Tre måneder er unormalt.

Lenke til kommentar

Dersom det står i kontrakten at du har én dags oppsigelsestid i prøveperioden, så kan du forholde deg til det. Har du allerede levert oppsigelse muntlig, så gjelder i utgangspunktet dette – men du bør likevel sende skriftlig, f.eks. pr. e-post, i tilfelle arbeidsgiver skulle påstå at du ikke har levert oppsigelse.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teoretisk sett er det lovlig med en dags oppsigelsesfrist i prøvetiden etter skriftlig avtale med den ansatte, jf. arbeidsmiljøloven § 15-3 syvende ledd.

Ellers må en dags oppsigelsesfrist avtales mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte i tariffavtale, se arbeidsmiljøloven § 15-3 første ledd, og pga. regelen i § 15-3 fjerde ledd vil den ene dagen være den første dag i påfølgende måned.

For øvrig er ikke enhver lovstridig avtale automatisk ugyldig. Det er for eksempel et prinsipp at den hvis interesse lovbruddet ivaretar ikke bør ha adgang til å nyttiggjøre seg lovstridigheten ved å påberope seg ugyldighet når interessen ikke lenger ivaretas.

Oppsigelse skal være skriftlig. Men den trenger ikke leveres ved personlig fremmøte (det er bare oppsigelse fra arbeidsgiver som må leveres personlig eller sendes rekommandert).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...