Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Risiko å chipe dieselbil?


Anbefalte innlegg

Har en Auris 2009 modell 2.2L 177hk/400NM diesel som jeg vurderer å chippe. Har blitt fortalt og sett på visse fora at folk har "optimalisert" chip med programmering slik at den yter 240 hk og 450NM.

 

Det jeg lurer på er om jeg risikerer for mye problemer med økt slitasje, økte avgifter, økt forsikring, økt drivstofforbruk etc. til at det ikke er verdt det? Jeg snakker her om å la et verksted ta seg av tuningen, altså ikke amatørarbeid.

 

Skal jeg trimme bilen og drite å medlde fra til staten (slik de fleste jeg har observert gjør) eller skal jeg gå den rette veien og betale ekstra avgifter (nesten 2000 kr per økt hk minus 10% avslag per år i alder, altså 70% avslag), høyere forsikring etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slitasjen på for eksempel svinghjul og clutch vil øke om 177 hk er maks antall hester den motoren er levert med. 

Drivstofforbruket går som regel ned eller blir uendret. 

Nå vet ikke jeg hvilke utgaver motoren i bilen din er levert med. Er veldig vanlig at samme motoren blir levert med 120,140,160 hk alt ettersom programvare pga avgifter. Det vil da si at en bil med 120 hk har akkurat de samme delene som en på 160 hk har. Som vil si at den fint tåler 40 hk ekstra. 

Er det automat, så hadde jeg vært mer skeptisk til det enn om det er manuell.

De som driver seriøst med dette har ofte egen garanti på drivlinje om det skulle skje noe. 

 

Statens vegvesen har såvidt jeg vet ingen godkjente medtoder for å måle effekt på bilen. Omprogrammering aka optimalisering av styreenheten er fysisk usynlig, så hadde nok ikke støttet den grådige staten med enda flere avgiftskroner.  

Endret av Opelduude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig vanlig at samme motoren blir levert med 120,140,160 hk alt ettersom programvare pga avgifter. Det vil da si at en bil med 120 hk har akkurat de samme delene som en på 160 hk har. Som vil si at den fint tåler 40 hk ekstra.

Det er svært ofte det er ulikheter som du ikke har oversikt over..

At det er den samme grunnmotoren betyr ikke at det er den samme motoren med de samme delene tvers gjennom.

Lenke til kommentar

 

Er veldig vanlig at samme motoren blir levert med 120,140,160 hk alt ettersom programvare pga avgifter. Det vil da si at en bil med 120 hk har akkurat de samme delene som en på 160 hk har. Som vil si at den fint tåler 40 hk ekstra.

Det er svært ofte det er ulikheter som du ikke har oversikt over..

At det er den samme grunnmotoren betyr ikke at det er den samme motoren med de samme delene tvers gjennom.

 

Men ofte er de identiske også. Har du en Audi A3 1,8T 150hk og setter inn motorstydeenhet fra en 180hk, BLIR det en 180hk. Skal du bestille en ny styreenhet til en 180hk må du dokumentere at det er den versjonen du har og ikke en 150hk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri lest om noen som har blitt tatt, straffa og fått bevist at de har trimma bilen. 

Det vil nok ikke få noen konsekvenser med mindre du anmelder deg selv og reiser til vegvesnet og sier at du har økt effekten på bilen din. 

Så lenge du ikke har en stor boks stripsa fast under panseret, så er det ingen som har noe bevis langt mindre ressurser til å ta noen for dette. 

Lenke til kommentar

Vet om en som kompressormata en gammel "gelenderwagen" som fikk beskjed om å fjerne alt og vise den originalt. Det var litt mer enn bare chip da.

 

*Tror* det skal gå fint med chipping.

 

Men hvis du ønsker å gjøre det etter "boka", til en viss grad, så kan du også betale avgiftene, det er fratrekk på alder.

 

https://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/bygge-om-bil/regn-ut-hva-det-vil-koste/ombygging-av-kjoretoy/

 

Men hva mer som må til for å faktisk få det *godkjent* er det vegvesenet som kan svare på.

Lenke til kommentar

 

Er veldig vanlig at samme motoren blir levert med 120,140,160 hk alt ettersom programvare pga avgifter. Det vil da si at en bil med 120 hk har akkurat de samme delene som en på 160 hk har. Som vil si at den fint tåler 40 hk ekstra.

Det er svært ofte det er ulikheter som du ikke har oversikt over..

At det er den samme grunnmotoren betyr ikke at det er den samme motoren med de samme delene tvers gjennom.

 

 

Som dyser, kammer, turbo osv osv. Er ofte mye "småtteri" som skiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må betale ca. 10 000 kr i engangsavgift om jeg går etter boka. Og så kommer jo en økning i forsikringsavtalen også. Det jeg frykter mest er jo en worst case scenario der motoren går kaputt eller jeg krasjer og jeg ringer forsikringsselskapet og de senere finner ut at den har blitt trimmet uten at jeg har sagt ifra og jeg ikke får en krone.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

 

Er veldig vanlig at samme motoren blir levert med 120,140,160 hk alt ettersom programvare pga avgifter. Det vil da si at en bil med 120 hk har akkurat de samme delene som en på 160 hk har. Som vil si at den fint tåler 40 hk ekstra.

Det er svært ofte det er ulikheter som du ikke har oversikt over..

At det er den samme grunnmotoren betyr ikke at det er den samme motoren med de samme delene tvers gjennom.

 

Men ofte er de identiske også. Har du en Audi A3 1,8T 150hk og setter inn motorstydeenhet fra en 180hk, BLIR det en 180hk. Skal du bestille en ny styreenhet til en 180hk må du dokumentere at det er den versjonen du har og ikke en 150hk...

 

Og siden den yter det samme med feil motorstyringsenhet vet du at den er identisk på alle andre vis?

Lenke til kommentar

 

 

 

Er veldig vanlig at samme motoren blir levert med 120,140,160 hk alt ettersom programvare pga avgifter. Det vil da si at en bil med 120 hk har akkurat de samme delene som en på 160 hk har. Som vil si at den fint tåler 40 hk ekstra.

Det er svært ofte det er ulikheter som du ikke har oversikt over..

At det er den samme grunnmotoren betyr ikke at det er den samme motoren med de samme delene tvers gjennom.

 

Men ofte er de identiske også. Har du en Audi A3 1,8T 150hk og setter inn motorstydeenhet fra en 180hk, BLIR det en 180hk. Skal du bestille en ny styreenhet til en 180hk må du dokumentere at det er den versjonen du har og ikke en 150hk...

 

Og siden den yter det samme med feil motorstyringsenhet vet du at den er identisk på alle andre vis?

 

Ja

Lenke til kommentar

Jeg må betale ca. 10 000 kr i engangsavgift om jeg går etter boka. Og så kommer jo en økning i forsikringsavtalen også. Det jeg frykter mest er jo en worst case scenario der motoren går kaputt eller jeg krasjer og jeg ringer forsikringsselskapet og de senere finner ut at den har blitt trimmet uten at jeg har sagt ifra og jeg ikke får en krone.

Først må du få velsignelse fra Statens Vegvesen (Biltilsynet). Før de godkjenner noe som helst vil de igjen be om dokumentasjon fra forhandler om at produsenten av bilen godkjenner det nye effektnivået, og dermed går god for at bremser og chassis osv. er godt nok. Det er det ikke mange importører som er behjelpelig med.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er veldig vanlig at samme motoren blir levert med 120,140,160 hk alt ettersom programvare pga avgifter. Det vil da si at en bil med 120 hk har akkurat de samme delene som en på 160 hk har. Som vil si at den fint tåler 40 hk ekstra.

Det er svært ofte det er ulikheter som du ikke har oversikt over..

At det er den samme grunnmotoren betyr ikke at det er den samme motoren med de samme delene tvers gjennom.

 

Men ofte er de identiske også. Har du en Audi A3 1,8T 150hk og setter inn motorstydeenhet fra en 180hk, BLIR det en 180hk. Skal du bestille en ny styreenhet til en 180hk må du dokumentere at det er den versjonen du har og ikke en 150hk...

 

Og siden den yter det samme med feil motorstyringsenhet vet du at den er identisk på alle andre vis?

 

Ja

 

 

1.8T er egentlig e veldig dårlig eksempel på motorer som er like men med forskjellig effekt. Turbo er ikke nødvendigvis lik. Så langt jeg kan se har noen 150hk k03 turbo, mens noen har k03s, 180 har k03s, mulig noen tidlige utgaver av 180hk har k03, men jeg er ikke helt sikker. k03s klarer noe mer effekt en det k03 klarer, men begge er i stand til å levere 180hk. Det finnes også forskjellige topper til disse motorene, men jeg har ikke oversikt over hvilke utgaver som har hvilken topp. Bare på A3 8L (97-03) finnes det minst 5 motorkoder til 150hk og 4 motorkoder til 180hk

Lenke til kommentar

 

Jeg må betale ca. 10 000 kr i engangsavgift om jeg går etter boka. Og så kommer jo en økning i forsikringsavtalen også. Det jeg frykter mest er jo en worst case scenario der motoren går kaputt eller jeg krasjer og jeg ringer forsikringsselskapet og de senere finner ut at den har blitt trimmet uten at jeg har sagt ifra og jeg ikke får en krone.

Først må du få velsignelse fra Statens Vegvesen (Biltilsynet). Før de godkjenner noe som helst vil de igjen be om dokumentasjon fra forhandler om at produsenten av bilen godkjenner det nye effektnivået, og dermed går god for at bremser og chassis osv. er godt nok. Det er det ikke mange importører som er behjelpelig med.

Så det letteste er å ikke blande inn noen statlige organer i det hele tatt. Som jeg forventet.

 

Men hvor lett er det for forsikringsselskap, politi og statens vegvesen om noe skulle skje og de ønsker å finne ut at den er trimmet?

Lenke til kommentar

Hvis den blir innblandet i en ulykke, spesielt hvor høy fart er involvert, så er risikoen større for at forsikringsselskapet vil se om det er gjort endringer.

 

Stemmer det som selle skriver, selv om det er "samme" motor, så betyr ikke det at det er brukt identiske deler. F.eks kan stemplene være annerledes, turbo kan være annerledes specca, toppakning kan være annerledes.

 

K03 håndterer høyere trykk dårligere enn K03s. K03 vil klare å levere ca. 180hk, men levetiden blir betraktelig redusert i forhold til s.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg må betale ca. 10 000 kr i engangsavgift om jeg går etter boka. Og så kommer jo en økning i forsikringsavtalen også. Det jeg frykter mest er jo en worst case scenario der motoren går kaputt eller jeg krasjer og jeg ringer forsikringsselskapet og de senere finner ut at den har blitt trimmet uten at jeg har sagt ifra og jeg ikke får en krone.

Først må du få velsignelse fra Statens Vegvesen (Biltilsynet). Før de godkjenner noe som helst vil de igjen be om dokumentasjon fra forhandler om at produsenten av bilen godkjenner det nye effektnivået, og dermed går god for at bremser og chassis osv. er godt nok. Det er det ikke mange importører som er behjelpelig med.

Så det letteste er å ikke blande inn noen statlige organer i det hele tatt. Som jeg forventet.

 

Men hvor lett er det for forsikringsselskap, politi og statens vegvesen om noe skulle skje og de ønsker å finne ut at den er trimmet?

 

Dessverre ja. Den eneste fornuftige angrepsvinkelen her er å la det offentlige være lykkelig uvitende. Det finnes selvsagt unntak, men helst da når du kan referere til at bilen din har samme spesifikasjoner som en annen utgave med høyere effekt, for så å øke motoreffekten til tilsvarende nivå. 

Selv skal jeg på sikt få godkjent en gammel Sierra IS med ettermontert turbo. Her skal jeg legge til grunn at den er utstyrt med bremser og hjuloppheng fra Cosworth, for så å legge motoreffekten tilsvarende. Likevel møtte jeg veggen her i Trondheim, der de ba meg dokumentere chassisstivhet, noe som selvsagt er umulig. En trivelig kar på ombyggingsgruppa i Oslo derimot mente at prosjektet mitt burde kunne godkjennes. På skjønn altså.

Lenke til kommentar

Det å chippe en dieselbil er ganske uproblematisk i forhold til slitasje og lignende, så lenge programvaren som blir brukt er velutviklet og sørger for at alle komponenter snakker sammen i riktig tempo. Viktigste er nok at turboen får bedre smøring, slik at den ikke blir ødelagt. Ville prøvd å bruke et seriøst firma, og ikke en billig bakgårds tuner for chipping hvertfall. I en dieselbil er det forsåvidt dreiemomentet som er det morsomme, og som du har mest glede av mellom 0 og 100 km/t. Det er liten grunn til å bekymre seg for diverse statlige organer i forhold til kontroll av motor osv. Det skal riktignok sies at dersom du er utfor en ulykke, og det er tykke bremsespor 100 meter oppi veien og helt gjennom autovernet så vil det nok kanskje bli stilt et spørsmål eller to ang motoreffekt. Men det er ikke slik at vegvesenet sjekker bilen for effektøkning dersom du skulle bli stoppet i teknisk kontroll langs veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...