Gå til innhold

Hvordan vil Sverige se ut i 2025 ?

Anbefalte innlegg

Thoto79, Kom deg ut av din drømmeverden.

Det er nesten to milliarder fattige som trenger hjelp.

Alle kan ikke flytte til vesten.

Vi må hjelpe dem der de er.

Passasjerskip synker på havet og du kaster ut EN livbøye og redder EN person.

Jeg sier vi må unngå at skipet synker, vi må lære de å reparere skipet.

Det vil du ikke.

Du har vilje til å hjelpe og det er flott, men du mangler fullstendig evne og kunnskap, det gjør deg til en potensiell katastrofe for mennesker i nød.

Det blir som om du skal gi livreddende førstehjelp til iskalde skipbrudne som du redder opp av havet. De er våkne, "Herregud de er iskalde" sier du, og du varmer de opp så fort du kan og får de til å holde seg i bevegelse for å få opp kroppstemperaturen. Plutselig begynner de å dø som fluer, du visste ikke at den økte blodsirkulasjonen fikk kaldt blod fra lemmene til å flyte tilbake til organene og forårsake hjertestans.

Personer som ønsker å hjelpe men mangler kunnskap og erfaring er livsfarlige i krisesituasjoner.

Når det kommer til den pågående migrantkrisen er du en slik person.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thoto79, Kom deg ut av din drømmeverden.

Det er nesten to milliarder fattige som trenger hjelp.

Alle kan ikke flytte til vesten.

Vi må hjelpe dem der de er.

Passasjerskip synker på havet og du kaster ut EN livbøye og redder EN person.

Jeg sier vi må unngå at skipet synker, vi må lære de å reparere skipet.

Det vil du ikke.

Du har vilje til å hjelpe og det er flott, men du mangler fullstendig evne og kunnskap, det gjør deg til en potensiell katastrofe for mennesker i nød.

Det blir som om du skal gi livreddende førstehjelp til iskalde skipbrudne som du redder opp av havet. De er våkne, "Herregud de er iskalde" sier du, og du varmer de opp så fort du kan og får de til å holde seg i bevegelse for å få opp kroppstemperaturen. Plutselig begynner de å dø som fluer, du visste ikke at den økte blodsirkulasjonen fikk kaldt blod fra lemmene til å flyte tilbake til organene og forårsake hjertestans.

Personer som ønsker å hjelpe men mangler kunnskap og erfaring er livsfarlige i krisesituasjoner.

Når det kommer til den pågående migrantkrisen er du en slik person.

Jeg tror vi alle skjønner at vi ikke kan hente alle verdens fattige, det var heller aldri det det var snakk om her. Poenget er den motvilligheten til å hjelpe mennesker og ha ett forbudsskilt i hodet som første reaksjon iblandet en voldsom skeptisk på grunn av en fremmed kultur/utseende w/e. 

Det bunner ofte i frykten for det ukjente, men det ukjente er bare skummelt det så lenge du tillater frykten å hindre videre bekjentskap til dem det gjelder.

Det var en amerikaner i en annen tråd som påpekte hva Amerika hadde manglet idag uten ikke-vestlig innvandring, som at faren til Steve Jobs er ifra Syria.. Man skal ikke skue hunden osv. Så om man ikke ser verdien av å hjelpe mennesker i nød (og nei ikke på bekostning av vår egen velferdsstat, ingen ønsker det) og heller ikke ser verdien av kulturell utveksling, så tror jeg akkurat det bare er destruktivt og dårlig nytt for fremtiden. Verden blir bare mindre og mindre som dem sier, så man får heller gjøre det beste ut av det og hjelpe flest mulig samtidig som man selvfølgelig fører en ansvarlig politikk og dermed utelukker faren for å undergrave Norge og nordmenn i samme vending. 

Om noen føler det blir gjort fordi vi pr nå lar 100 pers søke asyl i uka, og dermed kanskje gir stakkarslige 60-70 mann opphold og da med god grunn, om man tror at det blir problematisk på noen som helst måte så er det en hårreisende undervurdering av ditt eget hjemland. Vi kan gange disse tallene med hundre og allikevel komme veldig godt ut av det. Det hele står på politisk vilje og har vi mulighet og kapasitet til å hjelpe, ja så er det også riktig og gjøre nettopp det. Dette er noe som føles helt naturlig for de fleste og derfor gjør vi det også sånn, det er vel ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

Kan vel ikke skylde på fremmedfrykt og frykt for det ukjente lengre heller. Muslimer er verken fremmed eller ukjent. Vi i europa begynner å kjenne hva de står for, og hvordan de oppfører seg.

De muslimene jeg kjenner eller har kjent har hatt noen likheter, og det er en personlig liberal oppfatning om at alle kan gjøre hva de vil og tro hva de vil. De er typisk heller ikke fremmed for å drikke alkohol, eller andre ting nordmenn liker og som er forankret i vår kultur. Dette er ikke så veldig rart da disse muslimene det er snakk om selvfølgelig er endel av norsk kultur, vi begynner tross alt nå å snakke 3 og 4 gen innvandrere, det blir like absurd for dem som for deg dette de ser av terror og ikke minst ønsker de ikke noe Islamsk kalifat på noen måte. De presenterer seg som norske først, ikke som muslimer. Man må være veldig klar over at det finnes sekulære muslimer, akkurat som det finnes sekulære jøder, veldig mange vestlige muslimer er nettopp dette.

Og la Profeten Ummah sette standarden og definisjonen av muslimer blir like hårreisende for dem som det burde bli for oss. Man har farlige mennesker, også har man veldig mange flere mennesker som ikke er farlige. De vanlige norske muslimene er altså ikke det, men langt likere oss kulturelt enn noen Jihadist, for å si det pent. Og det føles så sykt unødvendig å måtte sitte å presisere akkurat det.

Lenke til kommentar

Thoto79, Den som har minst peiling på andre kulturer her er faktisk deg.

Det kalles ikke fremmedfrykt når du tror noen er ålreite mennesker men etter å bli nærmere kjent med de innser at de er religiøse beyond belief med skremmende verdenssyn/kvinnesyn. Dette kalles inkompatible kulturer.

Hver eneste person som kommer inn i landet kan bli din nabo og se barna dine leke på lekeplassen.

PST sier 1% av migrantene er IS/terrorister og det er de som ødelegger for resten.

En prosent av 100,000 migranter er 1000. Nok terrorister til å begå en selvmordsaksjon i Norge daglig i nesten 3 år.

Eller skal du si at PST har rasistisk fremmedfrykt som holder et øye med migranter fra krigssoner?

Du tenker at noen terrorister skal ikke få ødelegge for flertallet. Men det er akkurat det de gjør, og du hindrer de ikke ved å holde hender og synge kombaja.

Du hindrer de ved å hive de i fengsel på livstid eller holde de borte fra landet for alltid.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og la Profeten Ummah sette standarden og definisjonen av muslimer blir like hårreisende for dem som det burde bli for oss. Man har farlige mennesker, også har man veldig mange flere mennesker som ikke er farlige.

De er i det minste ærlige om sine intensjoner, noe man ikke kan si om progressive og liberale løgnere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Profetens Ummah og lignende nyter mye større støtte enn noen liker å tro. Mangelen på fordømmelse ifra deres såkalte trosfrender er påtagelig. De burde være utstøtte, i stedet ser mange muslimer, både i inn og ut- land på dem med en viss anseelse på grunn av deres overbevisninger. Å være "ekstrem" i religionens navn, eller å være islamist, med muslimske øyne, er sjelden noe som sees som noe negativt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror vi alle skjønner at vi ikke kan hente alle verdens fattige, det var heller aldri det det var snakk om her. Poenget er den motvilligheten til å hjelpe mennesker og ha ett forbudsskilt i hodet som første reaksjon iblandet en voldsom skeptisk på grunn av en fremmed kultur/utseende w/e. 

Det bunner ofte i frykten for det ukjente, men det ukjente er bare skummelt det så lenge du tillater frykten å hindre videre bekjentskap til dem det gjelder.

Nei, dette "ukjente" er ikke bare skummelt pga. man frykten for videre bekjentskap med dem det gjelder. En sak fra i går:

http://www.nettavisen.no/nyheter/politiet--jenter-i-oppland-trakasseres-av-utlendinger/3423209072.html

Nå vet jeg ikke hvor mye kontakt du selv har hatt med innvandrerbefolkningen, men de fleste av oss som har vokst opp "nye Norge" har rimelig god førstehåndskunnskap om hvordan mange av disse "flyktningene" er i praksis, altså hvilket verdigrunnlag mange av dem har. Det handler ikke om den søte barnefamilien fra Aleppo som media vinkler det til. Disse er bare en liten brøkdel av folk som kommer. De aller fleste er unge menn, som kommer fra områder der de fleste støtter ting som bryter fullstendig med norske verdier. Hvordan ser du på nordmenn som ser ned på damer, mener homofili skal straffes med døden og generelt mener at norske verdier er noe dritt. Det de derimot liker er pengene våre, og det faktum at man ikke nødvendigvis ikke trenger å jobbe for å leve greit.

Det er ikke til å stikke under en stol at krig og sosiale problemer skapes av mennesker. Det er en svært naiv måte å forholde seg på å tro at det bare er fryd og gammen og flytte mennesker hit. Svært mange av de ønsker ikke endre på sine tankemåter fordi de er her. Det synes jo godt. De som ønsker å bli en del av Norge, de klarer det, og det er ikke disse innvandrerne man ikke vil ha, men det er den store andelen som ikke jobber, ikke gidder å lære seg skikkelig norsk, ikke tar hensyn til norske normer og regler og generelt ønsker å leve på sin gamle måte, bare I Norge.

Denne fremmedfrykten du er glad i å prate om er rimelig reell. Faren for at damer trakasseres eller voldtas gatelangs, eldre blir ranet på gaten eller at menn blir banket opp av guttegjenger i Norge eksisterer nesten bare på grunn av ikke-vestlig innvandring den dag i dag. Frykten kommer av en grunn, og er helt naturlig. 

I tillegg til at vi har enorme sikkerhetsmessige og kulturelle problemer med den ikke-vestlige innvandringen er den også en økonomisk katastrofe. Skulle innvandringen hatt noe for seg, skulle man valgt ut høyt utdannede barnefamilier med gode språkkunnskaper og utdanning innenfor områder som betyr noe for Norge idag. Resten har vi rett og slett ikke bruk for, da arbeidsledigheten allerede er høy og det manko på ufaglærte jobber i Norge. Og det er ingenting som tyder på at vi får flere av de, for å si det sånn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De fleste av oss har ikke opplevd større fare enn det som er forbundet med å slåss for å rekke frem til godteri disken før de andre, men likevel nøler vi ikke med å bedømme krig og fred og sånn derre .. sender fly og soldater rundt i verden for å jakte på spøkelser, og skremmer hverandre på nett

Psykose 101

Lenke til kommentar

Og la Profeten Ummah sette standarden og definisjonen av muslimer blir like hårreisende for dem som det burde bli for oss. Man har farlige mennesker, også har man veldig mange flere mennesker som ikke er farlige.

De er i det minste ærlige om sine intensjoner, noe man ikke kan si om progressive og liberale løgnere.

Så du mener intensjonene til venstresiden er sammenfallende med radikale Islamister? Jeg personlig mener disse Islamistene, eller fascislamistene om du vil, har nettopp en fascistisk slagside ideologisk. Så dere er nok langt likere hverandre enn jeg noen gang kommer til å bli noen av dere, virkeligheten er ofte paradoksal.

Lenke til kommentar

Nei, dette "ukjente" er ikke bare skummelt pga. man frykten for videre bekjentskap med dem det gjelder. En sak fra i går:

http://www.nettavisen.no/nyheter/politiet--jenter-i-oppland-trakasseres-av-utlendinger/3423209072.html

Nå vet jeg ikke hvor mye kontakt du selv har hatt med innvandrerbefolkningen, men de fleste av oss som har vokst opp "nye Norge" har rimelig god førstehåndskunnskap om hvordan mange av disse "flyktningene" er i praksis, altså hvilket verdigrunnlag mange av dem har. Det handler ikke om den søte barnefamilien fra Aleppo som media vinkler det til. Disse er bare en liten brøkdel av folk som kommer. De aller fleste er unge menn, som kommer fra områder der de fleste støtter ting som bryter fullstendig med norske verdier. Hvordan ser du på nordmenn som ser ned på damer, mener homofili skal straffes med døden og generelt mener at norske verdier er noe dritt. Det de derimot liker er pengene våre, og det faktum at man ikke nødvendigvis ikke trenger å jobbe for å leve greit.

Det er ikke til å stikke under en stol at krig og sosiale problemer skapes av mennesker. Det er en svært naiv måte å forholde seg på å tro at det bare er fryd og gammen og flytte mennesker hit. Svært mange av de ønsker ikke endre på sine tankemåter fordi de er her. Det synes jo godt. De som ønsker å bli en del av Norge, de klarer det, og det er ikke disse innvandrerne man ikke vil ha, men det er den store andelen som ikke jobber, ikke gidder å lære seg skikkelig norsk, ikke tar hensyn til norske normer og regler og generelt ønsker å leve på sin gamle måte, bare I Norge.

Denne fremmedfrykten du er glad i å prate om er rimelig reell. Faren for at damer trakasseres eller voldtas gatelangs, eldre blir ranet på gaten eller at menn blir banket opp av guttegjenger i Norge eksisterer nesten bare på grunn av ikke-vestlig innvandring den dag i dag. Frykten kommer av en grunn, og er helt naturlig. 

I tillegg til at vi har enorme sikkerhetsmessige og kulturelle problemer med den ikke-vestlige innvandringen er den også en økonomisk katastrofe. Skulle innvandringen hatt noe for seg, skulle man valgt ut høyt utdannede barnefamilier med gode språkkunnskaper og utdanning innenfor områder som betyr noe for Norge idag. Resten har vi rett og slett ikke bruk for, da arbeidsledigheten allerede er høy og det manko på ufaglærte jobber i Norge. Og det er ingenting som tyder på at vi får flere av de, for å si det sånn.

Vi prater om to forskjellige ting, du om hva Norge trenger, jeg om hva flyktningene trenger.

Det handler om å ta ett ansvar, slikt blir lagt merke til og det setter Norge i en fordelaktig posisjon i verdenssamfunnet å vise storsinn og bidra når verden og Europa står overfor slike store utfordringer. Ingen politikere med innflytelse i Norge tillater at dette går på bekostning av Norges velferd eller syntes at Sverige er noe forbilde, tvert imot. Det er denne gyldne middelvei med å innse at vi må hjelpe siden vi kan og siden vi har en felles fiende og dermed ett moralsk ansvar, og samtidig ha fokus på assimilering av de som ønsker å bo her og i en omfattende integreringsprosess være veldig klar på norsk kultur og lovverk, ikke minst ytringsfriheten og den ufravikelige friheten man har ifra religion. Det siste her passer utmerket for veldig mange av disse som er på flukt ifra nettopp denne undertrykkende versjonen av religionen som de ønsker seg bort ifra.

Å dra det med å innvilge 50-60 mennesker asyl i uka, til dommedagsprofetier som at "nå kommerrem og tar over landet vårt" og "innføring av sharialover her snart" type piss... destruktivt for debatten og for alle parter, ikke minst pinlig for oss andre vanlige nordmenn som klarer å skille Islamisme ifra vanlig praktiserende muslimer og som selfvølgelig ikke har noe imot ikke-etnisk norske mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg studerer selv i Sverige og merker hvilken retning landet går i. Her jeg bor har det vært skuddvekslinger, x-antall brente biler, ran, voldtekter og selvfølgelig systematisk sykkeltyveri. Alt dette på et område der kun ca 9000 personer bor, og som ikke er et av de større problemområdene i Sverige. Jeg er ganske pessimistisk når det gjelder Sveriges fremtid, og det skal litt til for å endre mitt inntrykk akkurat nå. Videoen i første posten gjør en veldig god jobb i å oppsummere svenskers holdninger til situasjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg studerer selv i Sverige og merker hvilken retning landet går i. Her jeg bor har det vært skuddvekslinger, x-antall brente biler, ran, voldtekter og selvfølgelig systematisk sykkeltyveri. Alt dette på et område der kun ca 9000 personer bor, og som ikke er et av de større problemområdene i Sverige. Jeg er ganske pessimistisk når det gjelder Sveriges fremtid, og det skal litt til for å endre mitt inntrykk akkurat nå. Videoen i første posten gjør en veldig god jobb i å oppsummere svenskers holdninger til situasjonen. 

Sverige gapet over for høyt men det ingenting her som ikke kommer til å gå seg til på sikt nå som de har lagt seg på en mer edruelig linje. Når det er sagt så ble ca 50% av asylsøknader i Sverige godkjent i 2015 kontra 60-70% i Norge. Så det var vel mer den ekstreme pågangen mer enn en totalt uansvarlig politikk som har ført til dette. De hadde i 2015 160 000 søkere mens vi hadde 30 000.... Vi hadde altså vært i akkurat samme, og sannsynligvis en enda verre posisjon, hadde det vært oss som hadde fått denne strømmen på døra.

Syntes kanskje det har blitt en ovenifra og ned holdning hvordan vi nå ser på de "naive" svenskene som jo strengt tatt kunne fint lite for hva de fikk i fanget. Og der Norge har ett moralsk ansvar ettersom vi jo tross alt er delaktige i krigen mot IS, så har jo såvidt jeg vet Sverige som vanlig ingen militær tilstedeværelse i Syria engang.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Sverige gapet over for høyt men det ingenting her som ikke kommer til å gå seg til på sikt nå som de har lagt seg på en mer edruelig linje. Når det er sagt så ble ca 50% av asylsøknader i Sverige godkjent i 2015 kontra 60-70% i Norge. Så det var vel mer den ekstreme pågangen mer enn en totalt uansvarlig politikk som har ført til dette. De hadde i 2015 160 000 søkere mens vi hadde 30 000.... Vi hadde altså vært i akkurat samme, og sannsynligvis en enda verre posisjon, hadde det vært oss som hadde fått denne strømmen på døra.

Syntes kanskje det har blitt en ovenifra og ned holdning hvordan vi nå ser på de "naive" svenskene som jo strengt tatt kunne fint lite for hva de fikk i fanget. Og der Norge har ett moralsk ansvar ettersom vi jo tross alt er delaktige i krigen mot IS, så har jo såvidt jeg vet Sverige som vanlig ingen militær tilstedeværelse i Syria engang.

Hehe, alt tyder på motsatt utvikling.

For bare i fjor sa over 2000 kommunalarbeidere opp jobben sin i Malmö og man ser at utskiftingen av personalet stort sett har fordoblet seg siden 2009 samtidig som at sykefraværet øker.

Pluss at bare i år trenger de over 1000 førskolelærere (noe de aldri vil klare) samtidig som de må ha over 3.000 nye pedagoger fram til 2019.

Lenke til kommentar

Hehe, alt tyder på motsatt utvikling.

For bare i fjor sa over 2000 kommunalarbeidere opp jobben sin i Malmö og man ser at utskiftingen av personalet stort sett har fordoblet seg siden 2009 samtidig som at sykefraværet øker.

Pluss at bare i år trenger de over 1000 førskolelærere (noe de aldri vil klare) samtidig som de må ha over 3.000 nye pedagoger fram til 2019.

De har jo 100 000 nye mennesker til å fylle slike stillinger nå, burde være problemfritt på sikt. Jeg tipper en veldig stor del av innvandrerne hadde kastet seg på ett tilbud om en utdannelse om å bli kommunearbeider og/eller lærer hadde tilbudet kommet. Hadde vel vært langt verre om det ikke var ledige jobber i landet i sikte. Det er ikke sånn at samtlige av disse nye landsmenn begynner på bar bakke, inntil krigen brøt ut hadde 99.1 prosent fullført grunnskole i Syria så tror det er en undervurdering av folks kapasitet ute å går her.

Man må være på og gi dem skoleplass og jobb før religionen tar dem fordi det er flere sterke radikale krefter i de muslimske miljøene som ikke ønsker en integrering ettersom det igjen minsker sjansen for en evnt religiøs radikalisering. Disse må overstyres og beste våpen er å inkludere disse potensielle Islamister i samfunnet og få dem ut av fattigdom. Plutselig frister ikke mullahen`s selvmordsbelter like mye lenger når livet er bra og man behandles godt.

Lenke til kommentar

Første fallacy i innlegget ditt er at det er stort sett ikke syrere som kommer. For det andre så vil nok de fleste som kommer si nei takk til noe som helst som krever at de skal gjøre noe annet enn å besøke trygdekontoret. Det er steder i Sverige der folk ikke engang kan uttale gatenavnet de bor i. Folk som har vært i landet i åresvis, og har aldri jobbet en dag siden de kom der.

Det at folkene som kommer her er ufattelig late er et annet problem enn at de klinger seg til religionen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

De har jo 100 000 nye mennesker til å fylle slike stillinger nå, burde være problemfritt på sikt. Jeg tipper en veldig stor del av innvandrerne hadde kastet seg på ett tilbud om en utdannelse om å bli kommunearbeider og/eller lærer hadde tilbudet kommet. Hadde vel vært langt verre om det ikke var ledige jobber i landet i sikte. Det er ikke sånn at samtlige av disse nye landsmenn begynner på bar bakke, inntil krigen brøt ut hadde 99.1 prosent fullført grunnskole i Syria så tror det er en undervurdering av folks kapasitet ute å går her.

Man må være på og gi dem skoleplass og jobb før religionen tar dem fordi det er flere sterke radikale krefter i de muslimske miljøene som ikke ønsker en integrering ettersom det igjen minsker sjansen for en evnt religiøs radikalisering. Disse må overstyres og beste våpen er å inkludere disse potensielle Islamister i samfunnet og få dem ut av fattigdom. Plutselig frister ikke mullahen`s selvmordsbelter like mye lenger når livet er bra og man behandles godt.

Du slår meg som den mest uinformerte personen i hele tråden, vet du egentlig noenting? :)

På hvilke måter vil du tilfredsstille migrantene ytterligere? Ser du ikke ironien i at du vil bestikke dem slik at de ikke sprenger deg i luften?

Disse bestikkelsepengene, skal vi ta de fra at du og andre betaler mer skatt? Hvor vil du ta pengene fra?

Med deg i fronten er vi sikkert på vei mot et perfekt samfunn.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Linkene dine er opptil 8 år gamle, og de fleste er fra Linkøping, som er en by med I overkant av 100 000 innbyggere. Så når du prøver å få dette til å se ut som noe som skjedde I går og I ditt lille nabolag, feiler du totalt. Har du flere amatørmessige skremmeskudd på lager?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...