Gå til innhold

"Piratblekk" for Epson?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Epson XP-950. 98 % av det jeg skriver ut er egentlig bare kladd, så til det bruk regner jeg med "no-name" blekk er helt kurant. Men hvordan er det til foto? Og er det noe fabrikat/butikk som peker seg ut positivt eller negativt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke kommentere på kvalitet, jeg ser ikke forskjell til min ordinære bruk men husk på at i evt garantisak er det ikke uvanlig å kjøre test på om piratblekk har blitt brukt :)

Mange kommer til det punktet at restverdi ikke gjør det forsvarlig å innvestere i originalt blekk og den ser jeg.

Har selv hatt kunder som har møtt seg selv i døra på dyrt maskineri :)

Lenke til kommentar

Disse blekktypene ligger normalt et godt stykke bak originalblekket som skriveren er designet for.

Fargefastheten over tid er som regel mye dårligere. Pigmentstørrelse er som regel mye større, så du får ikke like fin utskrift. Du kan risikere at blekket ikke passer så godt til skriveren heller og at det roter til ting.

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg hadde brukt denne typen blekk, spesielt til fargeprint, men det er jo din risiko uansett. Fargemixen er vel også som regel forskjellig. Skriver du ut samme bildet med samme inntstillinger så vil man som regel merke forskjell på orginalblekk og piratblekk. Du betaler som regel ganske mye for et blekk av dårligere kvalitet så kost/nytte for det er diskutabelt sett i lys av kvalitet og reliabilitet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du planer om å behlde printeren en stund så bruk originalblekk. Jeg ødela en Epson pga. uoriginalt blekk.

Jeg har 16+ år gamle fotoutskrifter (med originalt Epson-blekk) hengende på veggen som fremdeles ser nye ut. Til sammenligning fikk foreldrene mine en fotoutskrift som var printet med uoriginalt blekk. Dette ble til et grått papir etter 7-8 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Kompatible blekkpatroner fungerer like bra til de fleste utskrifter, har prøvd å printe ut samme bilde ved bruk av originale blekkpatroner og kompatible blekkpatroner, det er liten forskjell på kvalitet. Har ikke sjekket hvordan holdbarheten er på bildene etter noen år. Jeg brukte en canon pixma mp 640 i over 4 år med bare kompatible blekkpatroner før den tok kvelden, printet nok ut over 1000 ark i mnd. Har prøvd mange forskjellige merker av kompatible blekkpatroner, men Peach patronene er noen av de bedre jeg har brukt.

Lenke til kommentar

Tør ikke bruke piratblekk i min Epson fotoskriver så det kan jeg ikke si noe om, men jeg har veldig dårlig erfaring med pirattoner til laser. Utskriftene var like gode, men over tid (halve tonerkassetten) ble det et lag med løs toner på båndet i skriveren, dette la seg på utskriftene som et mer eller mindre jevnt lag. Vasket båndet og byttet til original toner, og alt går greit. Når det så ikke er mer enn 10-15% prisforskjell er valget enkelt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...