Dessverre_;-) Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Hei jeg har altibox og en linksys hovedrouter (altibox er satt med viderekobling til linksys router, bro modus) så har jeg deretter koblet en router og deretter en til... Har satt de som wifi kontakt punkt med ip fra linksys. Men så kommer mitt lille problem, linksys er både 2,4 og 5mhz de andre er bare 2,4mhz ( alle er fast ip adresser ) hva er best og ha forskjellige navn på de eller samme? Jeg har nå samme navn på alle 4 nå (3x 2,4 og en 5mhz) , men mobil og nettbrett hopper fra nettverk til nettverk, og jeg har 2 chromecast som også har farst ip men de også tuller seg :-( har i kampens hete satt de opp på forskjellige kanaler ( 3, 7 og 13 + 5mhz) Hva er best samme navn på alle routerene med samme passord eller forskjellige feks wifi1 osv Må bare legge til at nettet fungerer 100% med maks fart på lan (kabler) for alle som er koblet til routerene ca 6-10 enheter :-) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Du bør ikke ha mer enn en router i nettet ditt. Dersom du har behov for å øke rekkevidden på WiFi-nettet på en billig måte så bør du bruke en router uten WiFi og så bruke en switch til å fordele signalet ut til 2-3 aksesspunkt. Aksesspunktene bør låses på gitte kanaler og i overlappende dekningsområder så bør det være 3 kanaler differanse mellom aksesspunktene. En del trådløse routere kan omprogrammeres til å fungere som aksesspunkt. Kablede punkt bør du tilkoble på hovedswitchen. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Kanskje jeg forklarte meg dårlig men det er slik jeg har det, routerene er satt opp som aksepunkt, bare at alle routerene er satt opp med wifi. Skal prøve og forandre kanalene, slik at det er 3-4 mellom hvert aksepunkt. Det vil vel ikke ha noe og si om jeg bruker faste ip adresser på div utstyr? (innenfor et fast ip område) Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Nå har jeg stilt inn kanalene etter en app på mobilen og det kom seg. Har også prøvd og bytte navn uten at det hjalp noe særlig (wifi 1, wifi 2 osv) det ble faktisk mer ustabilt!! Uten at jeg skjønte hvorfor? (jeg forandret først kanalene og så navnet, gikk tilbake til gamle navn) Endret 17. mars 2016 av Dessverre_;-) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Det er ikke roaming i mellom aksesspunktene du forsøker å få til? Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Det jeg vil er at mobile enheter bytter mellom de forskjellige nettene sømnløst, altså at jeg alltid er tilknyttet det sterkeste nettet. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 kalles sømløs roaming det. Da må du ha utstyr som støtter det. Asus routerene gjør det om du kjøper minimum ac66u.. så må du stille inn signalet de skal slippe på. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Må alle routerene være like med sømløs rouamaning? Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 nei men de må støtte det. Du kan ikke bruke noe gammelt vræl som ikke har funksjonen implementert. Så må du også selv sette grense for hvor sterkt signal du ønsker den skal slippe ap på. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2016 Ok takker for hjelpen :-) Lenke til kommentar
Rim Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Ev. kan du kjøpe AirTies (http://snorlaus.no/rutere-ap-og-switcher-/traadlose-rutere/traadlost-aksesspunkt-dual-band-802.11ac-3stk-airties) som støtter client- og bandsteering som gjør sømløs roaming. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Slik jeg har forstått det, så er det ikke aksesspunktene som styrer roamingen, men klientene (PC, mobiltelefoner, etc.). Pass på at du har satt opp aksesspunktene, eller range extenders, med samme SSID, samme passord og samme autentiseringsmetode, men ulik kanal. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 22. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2016 Slik jeg har forstått det, så er det ikke aksesspunktene som styrer roamingen, men klientene (PC, mobiltelefoner, etc.). Pass på at du har satt opp aksesspunktene, eller range extenders, med samme SSID, samme passord og samme autentiseringsmetode, men ulik kanal. Det har jeg allerede gjort, jeg bruker kanal 3, 8 og 13 siden det er de som ikke noen andre bruker. har funnet ut etter litt leting/søking at det er et par "range extender" jeg trenger, har satt som krav de de skal være dualband. Men hvem er best? det har jeg problemer med og finne ut... Lenke til kommentar
Rim Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Slik jeg har forstått det, så er det ikke aksesspunktene som styrer roamingen, men klientene (PC, mobiltelefoner, etc.). Pass på at du har satt opp aksesspunktene, eller range extenders, med samme SSID, samme passord og samme autentiseringsmetode, men ulik kanal. Det optimale er at aksesspunktene styrer dette da de vet hvordan infrastrukturen (nettverket) er. De fleste konsumentproduktene støtter ikke klient- og båndstyring, da blir det opp til klienten og de tviholder på forbindelsen til latterlige nivå selv om de ser samme ssid med mye sterkere signal. Det er derfor du vil ha klient- og båndstyring når du har flere aksesspunkt (som da Air4920 som jeg linket til, støtter). Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 24. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2016 Ok så det er egentlig klientene sin "feil" siden de tviholder på kontakten? Finnes det da noen apper (for android) som kan overstyre det, siden mitt problem er at jeg ikke får god nok fart på mobil og nettbrett til og bruke chromecast skikkelig? (må koble fra og til wifi) når jeg går fra kjøkkenet til stua, der jeg har egen router til chromecasten og kjøkken router nesten ikke har dekkning :-( Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 (endret) Info om apper for Android finner du i linken jeg oppga i mitt innlegg, sitert rett over ditt. Eller søk opp "wifi roaming fix" i Google play. Mer info: https://supportforums.cisco.com/discussion/12543176/workaround-android-devices-do-not-roam-wifi Endret 25. mars 2016 av Horten Market Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 25. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2016 Takk Morten Market, så dessverre ikke den linken. Skal prøve det ut i morgen når jeg kommer hjem fra jobb. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 25. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2016 Da takker jeg for all hjelpen, dere har lært meg endel nytt og nyttige ting. Nå fungerer det over all forventning, løsningen ble på klient nivå med app som gjør at mobil og nettbrett byttet oftere og raskere til raskeste nett. Minuset er at det tar litt tid (ca 30-60sekunder) Men fordelen oppveier det negative sidene wifi nettet er mer stabilt og raskere nå enn før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå