Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjemme nettverk med routere

Anbefalte innlegg

Hei jeg har altibox og en linksys hovedrouter (altibox er satt med viderekobling til linksys router, bro modus) så har jeg deretter koblet en router og deretter en til... Har satt de som wifi kontakt punkt med ip fra linksys. Men så kommer mitt lille problem, linksys er både 2,4 og 5mhz de andre er bare 2,4mhz ( alle er fast ip adresser ) hva er best og ha forskjellige navn på de eller samme? Jeg har nå samme navn på alle 4 nå (3x 2,4 og en 5mhz) , men mobil og nettbrett hopper fra nettverk til nettverk, og jeg har 2 chromecast som også har farst ip men de også tuller seg :-( har i kampens hete satt de opp på forskjellige kanaler ( 3, 7 og 13 + 5mhz)

Hva er best samme navn på alle routerene med samme passord eller forskjellige feks wifi1 osv

Må bare legge til at nettet fungerer 100% med maks fart på lan (kabler) for alle som er koblet til routerene ca 6-10 enheter :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke ha mer enn en router i nettet ditt. Dersom du har behov for å øke rekkevidden på WiFi-nettet på en billig måte så bør du bruke en router uten WiFi og så bruke en switch til å fordele signalet ut til 2-3 aksesspunkt. Aksesspunktene bør låses på gitte kanaler og i overlappende dekningsområder så bør det være 3 kanaler differanse mellom aksesspunktene. En del trådløse routere kan omprogrammeres til å fungere som aksesspunkt. Kablede punkt bør du tilkoble på hovedswitchen.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg forklarte meg dårlig men det er slik jeg har det, routerene er satt opp som aksepunkt, bare at alle routerene er satt opp med wifi. Skal prøve og forandre kanalene, slik at det er 3-4 mellom hvert aksepunkt. Det vil vel ikke ha noe og si om jeg bruker faste ip adresser på div utstyr? (innenfor et fast ip område)

Lenke til kommentar

Nå har jeg stilt inn kanalene etter en app på mobilen og det kom seg. Har også prøvd og bytte navn uten at det hjalp noe særlig (wifi 1, wifi 2 osv) det ble faktisk mer ustabilt!! Uten at jeg skjønte hvorfor? (jeg forandret først kanalene og så navnet, gikk tilbake til gamle navn)

Endret av Dessverre_;-)
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så er det ikke aksesspunktene som styrer roamingen, men klientene (PC, mobiltelefoner, etc.). Pass på at du har satt opp aksesspunktene, eller range extenders, med samme SSID, samme passord og samme autentiseringsmetode, men ulik kanal.

Det har jeg allerede gjort, jeg bruker kanal 3, 8 og 13 siden det er de som ikke noen andre bruker. 

har funnet ut etter litt leting/søking at det er et par "range extender" jeg trenger, har satt som krav de de skal være dualband. Men hvem er best? det har jeg problemer med og finne ut...  

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så er det ikke aksesspunktene som styrer roamingen, men klientene (PC, mobiltelefoner, etc.). Pass på at du har satt opp aksesspunktene, eller range extenders, med samme SSID, samme passord og samme autentiseringsmetode, men ulik kanal.

Det optimale er at aksesspunktene styrer dette da de vet hvordan infrastrukturen (nettverket) er. De fleste konsumentproduktene støtter ikke klient- og båndstyring, da blir det opp til klienten og de tviholder på forbindelsen til latterlige nivå selv om de ser samme ssid med mye sterkere signal. Det er derfor du vil ha klient- og båndstyring når du har flere aksesspunkt (som da Air4920 som jeg linket til, støtter).

Lenke til kommentar

Ok så det er egentlig klientene sin "feil" siden de tviholder på kontakten? Finnes det da noen apper (for android) som kan overstyre det, siden mitt problem er at jeg ikke får god nok fart på mobil og nettbrett til og bruke chromecast skikkelig? (må koble fra og til wifi) når jeg går fra kjøkkenet til stua, der jeg har egen router til chromecasten og kjøkken router nesten ikke har dekkning

:-(

Lenke til kommentar

Da takker jeg for all hjelpen, dere har lært meg endel nytt og nyttige ting. Nå fungerer det over all forventning, løsningen ble på klient nivå med app som gjør at mobil og nettbrett byttet oftere og raskere til raskeste nett. Minuset er at det tar litt tid (ca 30-60sekunder) Men fordelen oppveier det negative sidene wifi nettet er mer stabilt og raskere nå enn før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...