SuperBlackBird Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Hadde bilen på service og fikk beskjed om at bremsene bør byttes til sommeren pga. rust. Sjekket dem så senere for å se hvor galt det var slik at jeg kunne bestille, men bremsene ser jo fine ut de? Klossene ser bra ut og. Bremsene tar tidlig og bilen bremser godt... Hva tror dere? Legger ved bilder. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 (endret) Jeg hadde ikke bytta noe av det der så lenge bremsevirkningen er god. Edit: Hvis de andre 3 er like fine. Endret 16. mars 2016 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Trenger ikke bytte før de er utslitt, bare huske å sjekke gliderne en gang i blant så de ikke henger. 2 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg hadde ikke bytta noe av det der så lenge bremsevirkningen er god. Edit: Hvis de andre 3 er like fine. Takk for svar Ja, de var nesten bedre enn dem jeg tok bilde av. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Rust? Hvor? Du har en slitekant, som kan være grei å file vekk. Så sant tykkelsen på sliteflaten er innafor så er det helt greit. Har selv opplevd at merkeverksted (Opel Oldervoll i Drotningsvik i Bergen) prøver seg på noe lignende, da var bremsene henimot nye. Jeg hadde tilogmed kjøpt alle delene på samme stedet, så jeg kunne dokumentere når delene var kjøpt (par måneder i forveien) bare ved å be de sjekke sine egne systemer. Det var rett og slett kostelig å se det pionrøde fjeset på kundebehandleren, som først hardnakket hadde påstått at bremsene var snart utslitt... Moralen er: Finn deg et annet (merke)verksted. Og gi gjerne beskjed til disse at du ikke finner deg i å bli lurt. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 De der er ikke modne for utskiftning som flere sier. Eneste du kan gjøre er å smøre opp glidebolter ved dekkskift og eventuelt file bort slitekanten. Kaller det nesten svindel å si at de der må skiftes. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2016 (endret) Hei og takker for svar. Ja, har blitt litt betenkt angående dette Fordverkstedet. Har spurt om pris på å få byttet olje på girkassen (manuell) da bilen har gått snart 150.000km, og ble da fortalt på en ganske så brydd måte at der er evigvarende olje på girkassen som ikke skal byttes. Jeg vet nå ikke jeg, ingenting varer vel evig. Dessuten syns jeg bilen uler noe mer enn jeg er vant til ved motorbrems, spesielt når bilen er kald. Er jo en billig måte å forsikre seg på ved å bytte den oljen. Litt merkelig at man setter seg i mot en kunde sitt ønske på slikt vis. Endret 16. mars 2016 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Opplegg med "evigvarende" olje har vært bra for girkassebransjen, spesielt automat. Der har de fått solgt en del ekstra kasser. Virker rimelig useriøst når de helt sikkert kunne ha fakturert 1 timer i arbeid og et par liter av den dyreste oljen vet et skift som gjøres på 15 min. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Er ikke bytte av automatolje litt mer pes pga. behov for flushing og greier? Er vel ofte et filter eller en sil inni der også som bør byttes? Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Går det bruneste partiet på skiva vekk med bruk av stålbørste ? Det er vel lite tvil om hvordan reglene skal tolkest ved synlig korrosjon på ytterkant bremseskive ? Om du vil ha denne gjennom er det snakk om relativt liten innsats. Jeg tror mange hadde latt denne gå ved ett opparbeid kundeforhold, notis om godkjent men med visning på utbedring på normal EU kontroll men reglene er nok tolket rett. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 (endret) Ikke så kritisk med bytte av olje på manuell, da det ikke blir like mye "slitasje" på oljen der som på Automat. Skal man bytte på "moderne" automat må man flushe ja. Skal man bare bytte får man bare ut 1/4 del av oljen av gangen, så man må gjenta prosessen mange ganger og det blir aldri helt bra. På verksted blir dette dyrere enn å kjøre en flush. Endret 16. mars 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Det mørke feltet midt på br.skiva og utover. Ligger rust bak dette. Plutselig flaker det av. Akkurat nå er det veldig lite og langt ifra nok til å bytte. Jeg vil tippe det viser seg bedre om et par mnd. Bare kjør. Å anbefale noen å bytte denne skiva etterhvert, gjerne før man drar på sommerferie/roadtrip, kan være lurt. Ta en ny vurdering til sommeren. Det er bedre å gi kommentaren på service enn å ikke gjøre det. Hvis de skivene er rustne til sommeren så går det plutselig som reklamasjon fordi det ikke ble anmerket på service. 2 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 Takker for svar folkens! Er vertfall greit å få tidlig beskjed, så får en se om det går gjennom PKK til høsten. Tenkte å pusse litt med stålbørste når jeg legger om hjul, hva bør jeg smøre på 'kontaktflaten' mellom skiven og felgen? Alu. eller kobberpasta? Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg bruker zinkspray men hammerite(med zink i) og mye slikt funker bra Har en litt "rims" er det ett must. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg gikk utifra at han mente navet(der felg møter skive i fremkant) slik han selv skriver. Å ha noe på selve bremsebane uten bytte av klosser eller skive, evt at det var snakk om langtidslagring ser jeg ikke poenget i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå