Gå til innhold

registrerer ikke alt minne

Smidt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror du bør bruke kun 66MHz rambrikker eller 100MHz brikker

som kan garantert kjøre på 66MHz...

Det er ikke det som er problemet, han kan bruke 133 brikker selv om bus er bare 66.

jarmo

Men det som kan være problemet er at brikkesettet ikke støtter dobble og single sided brikker samtidig. Altså enten 2x128 singel, eller 2x64 dobbelsided ram brikker, eller motsatt.

Det står vel også i brukermanualen til hovedkortet ditt.

Vel... er ikke så sikkert på det at han kan bruke 133 brikker på

Intel LX brikkesett.. ikke alle typer i hvertfall.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
hva er en BIOS og hvorfor skal jeg laste dette ned? hadde vært kjekt å hva jeg gjør for å løse problemet.. :yes:

En bios er den delen av maskinen som sørger for å starte OSet ditt. Det er den som skriver alt på skjermen før du ser "starter Windows ....".

Som med all software, så finner man hele tiden feil, bugs eller har lyst til å legge til nye features/støtte for nye ting. F.eks støtte for større disker enn det som var på markedet når hovedkortet ble laget osv osv.

Slike oppdateringer får man ved å lete på produsentens hjemmesider. I ditt tilfelle blir det http://www.gigabyte.com.tw/

Kanskje Gigabyte har lagt ut en nyere bios-versjon som fixer de problemene du har med minnebrikkene dine.

Btw: kan du titte på rambrikkene dine og fortelle oss om det er minnechiper (de små svarte "klæddene") på begge sider av de brikkene, eller om det bare er på ene siden? Det høres ut som om det kan være her problemet ligger:

Ethvert hovedkort har støtte for x antall såkalte minnebanker. En minnebank er rett og slett en side av en minnebrikke. Så hvis du har en brikke med chip'er på begge sider av brikka(såkalt "DoubleSided" brikker), vil hovedkortet måtte støtte minst to banker for å kunne "se" hele brikka. Om det bare har støtte for en bank, vil du oppleve å bare få brukt halvparten av brikka osv osv

Lenke til kommentar
hva er en BIOS og hvorfor skal jeg laste dette ned? hadde vært kjekt å hva jeg gjør for å løse problemet..  :yes:

En bios er den delen av maskinen som sørger for å starte OSet ditt. Det er den som skriver alt på skjermen før du ser "starter Windows ....".

Som med all software, så finner man hele tiden feil, bugs eller har lyst til å legge til nye features/støtte for nye ting. F.eks støtte for større disker enn det som var på markedet når hovedkortet ble laget osv osv.

Slike oppdateringer får man ved å lete på produsentens hjemmesider. I ditt tilfelle blir det http://www.gigabyte.com.tw/

Kanskje Gigabyte har lagt ut en nyere bios-versjon som fixer de problemene du har med minnebrikkene dine.

Btw: kan du titte på rambrikkene dine og fortelle oss om det er minnechiper (de små svarte "klæddene") på begge sider av de brikkene, eller om det bare er på ene siden? Det høres ut som om det kan være her problemet ligger:

Ethvert hovedkort har støtte for x antall såkalte minnebanker. En minnebank er rett og slett en side av en minnebrikke. Så hvis du har en brikke med chip'er på begge sider av brikka(såkalt "DoubleSided" brikker), vil hovedkortet måtte støtte minst to banker for å kunne "se" hele brikka. Om det bare har støtte for en bank, vil du oppleve å bare få brukt halvparten av brikka osv osv

Godt "se" deg ufo ;) Dette kan du bedre enn de fleste her....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
BIOS lastet ned, men hva skjer så? jeg går inn i  "autoexec" og får opp en meny, men hva skal jeg gjøre der? jeg hadde håpet på en update som oppdaterte seg selv :D

Det greieste å gjøre, er å laste ned en Windows98 bootdiskett eller noe slik fra www.bootdisk.com Pakk den ut på en diskett og boot fra denne. Når det står "Starter Windows98..." trykker du på F8 og velger "Sikkermodus med Kommandolinjen", eller noe slikt. Da starter maskinen til DOS uten å laste noen former for drivere osv. En god del flash-programmer krever at det ikke ligger noen drivere lastet inn i minnet for å fungerer skikkelig. Og gode gamle DOS er så nærme du kommer akkurat dette. Det kun heeelt i nyere tid (par mnd. tilbake omtrent) at noen hovedkort støttet flashing via Windows eller mens Windows kjørte. :!:

Om allerede kjører Win95/98 trenger du ikke å laste ned bootdisken; bare å trykke F8 direkte når Starter Windows98..." kommer opp på skjermen. Så er det bare å bruke kommandoen "cd <mappen du har lagt bios i>" (uten "<" og ">" selvfølgelig).

Hvordan du skal gjøre det videre, står å lese i readme.txt som sikkert følger med bios-filen. Ellers står det sikkert direkte på hjemmesidene. Flash-programmet vil sikkert spørre deg om du vil lagre den gamle bios'en ... og det bør du. F.eks om den nye bios'en inneholdt en bug som var verre enn det minneproblemet du har nå. Da kan du jo bare flashe tilbake til sånn den var.. og i teorien; ingen skade skjedd. :)

NB: dette med flashing er ikke 110% trygt. Om maskinen skulle kræsje eller strømmen gå osv osv, kan du ende opp med ubrukelig PC. MEN dette skjer uuutrolig sjeldent.

Etter flashinga har jeg pleid å resette bios på hovedkortet (enten ved å ta ut det lille klokkebatteriet, eller å bruke en spesiel RESET-BIOS/CMOS jumper på hovedkortet) Strømmen må naturligvis være koblet av når du reset'er. Så kan du begynne å legge inn evt. innstillinger i bios på nytt.

Hvis ikke dette skulle funke; så ville jeg prøvd å få tak i noen andre minnebrikker.

Btw: Hvordan var det med chip'er på sidene av minnebrikkene dine? Var det chip'er på begge sidene?

Endret av ufo
Lenke til kommentar

jarmo:

Husk en 133MHz brikke er bakoverkompantible, selv om bussen er max 66 så kan du bruke 133MHz brikker.

Har selv hatt det. Brikkesettet 440LX støtter max 512MB/66 ram brikker, men du kan bruker 1024MB om du bruker EDO brikker. Så må du og huske at det er ikke enkelt å få kjøpt pc66 eller pc100 brikker i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...