Balrog11 Skrevet 16. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2016 Har jeg lov å registrere et domenenavn som har samme navn som et produkt? F.eks. at jeg nå registrerer xboxone.no , ville det vært ulovlig? ( om det ikke hadde vært tatt fra før). Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 16. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2016 Ja, det har skjedd flere ganger at de som har rettigheter på navnet ber deg om å ta ned siden. Og hvis du nekter, kommer advokatene til Microsoft og gjør at du ikke får sove på lenge. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mars 2016 (endret) Får bruke angreretten da så jeg ikke blir saksøkt i hue og ræva. Og jeg som trodde jeg var så lur. Endret 16. mars 2016 av Balrog11 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 16. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2016 Angrerett? Vil ikke tro det gjelder på domener, ettersom det er en tjeneste du kjøper (leier, strengt tatt), og ikke en vare. Ta min synsing med en god klype salt Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 17. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2016 xboxone.no vil du garantert tape xbox-guide.no vil du kunne beholde(samt om innholdet er relevant) xbox-sucks.no vil du også kunne beholde, da du har lov å uttale deg negativt om produkter og selskaper. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Jeg prøvde å kvitte meg med dem, men webhuset sa at jeg måtte ha dem i 1 år siden det er det jeg har bundet meg for. Det er det konkrete navnet til produkter, så nå blir jeg vel saksøkt siden jeg ikke kan kvitte meg med dem.. navnene er Trademarked. Endret 17. mars 2016 av Balrog11 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Reglene kan nok variere litt basert på hvilket toppnivådomene det er snakk om. Er det .no, så kan du lese om reglene på Uninett Norid sine nettsider. Angående angrerett, så er det et interessant spørsmål. Er det registrert på deg som privatperson, er det i utgangspunktet angrerett på tjenester. Merk at det ikke gjelder om du uttrykkelig har godtatt at tjenesten skal leveres før 14 dager har gått. Endret 17. mars 2016 av Horrorbyte Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 17. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2016 Tviler på at du blir saksøkt. Men du kan bli klaget inn for Norid og bedt om å overlevere domenet til firmaet som mener det har krav på det. Hvis du ikke vil gi det fra deg kan saken havne i Domeneklagenemnda. https://www.norid.no/no/regelverk/navnepolitikk/#link17 Det ligger et arkiv med tidligere klager behandlet i nemnda. Du kan se om du finner saker som ligner på din og hva utfallet ble utfallet. https://www.norid.no/no/domenekonflikter/klagearkiv/ 1 Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 17. mars 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2016 Ser heldigvis ikke ut som saksøking er vanlig nei. Fant tilogmed eksempel på mitt eksempel.. xboxone.no. De fikk bare vedtak om å overføre domenet til Microsoft. Takk for link til klagearkivet andreasn. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. mars 2016 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2016 Hvis du har en god grunn til å registrere navnet f.eks. et forum så pleier det å betales hvis f.eks. MS vil ha domenet. Det er folk som driver med kjøp og salg av "feilstavingsdomener" og domener med annet etternavn enn firma domener. Det vil koste dem en del å gå til retten så du kan sikkert inngå forlik, du vil uansett ikke få noen økonomiske konsekvenser hvis du lever i Norge. Selv om de har kopirettigheter på et navn så skal det litt mer til for å få rettigheter til et domene, dvs. at de burde ha kjøpt det selv og da bør betale deg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå