-Siberian- Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg leser stadig om varianter som benytter hydrogen for å lage strøm som i sin tur driver en elmotor, men ingen som brenner det på en mer "direkte" måte. I mitt hode høres det unektelig mer effektivt ut, selv om det helt sikkert er gode grunner til å la det være. Noen som kan opplyse meg? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Det er ikke forbrenningsmotor.. Derfor produserer de heller strøm med celler, og driver elektrisk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg leser stadig om varianter som benytter hydrogen for å lage strøm som i sin tur driver en elmotor, men ingen som brenner det på en mer "direkte" måte. I mitt hode høres det unektelig mer effektivt ut, selv om det helt sikkert er gode grunner til å la det være. Noen som kan opplyse meg? Vel, det har blitt laget flere modeller som brenner hydrogen i en forbrenningsmotor (ikke ulik en vanlig bensinmotor) - se her: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle Et problem med en forbrenningsmotor er at det produseres mye varme som ikke kan brukes til å drive bilen fremover, og jeg antar at varmetapet i en forbrenningsmotor er større enn konverteringstapet i en brenselcelle og at det er grunnen til at biler med brenselcelle ser ut til å ta over. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Hydrogen har for lav energitetthet, og ICE er egentlig ikke foretrukket. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Det har tidligere vært utprøvet hydrogenkjøretøy med forbrenningsmotor. De første hydrogenbilene som kom til Norge i 2006 var konverterte Toyota Prius-biler, og hadde da en mye lavere kostnad enn brenselcelle hydrogenbiler, men også en lavere virkningsgrad og rekkevidde. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 En stempelmotor konverterer først brennstoffet til varme som i sin tur konvereres til en lateral mekanisk bevegelse i stempelet som igjen konverteres til en roterende bevegelse i krankakslingen som konvereres til en roterende bevegelse med annet hastighets/momentforhold i girkassen før det sendes til drivlinjen.Fortsatt sikker på at en stempelmotor er en 'direkte' konvertering? Antallet konverteringer som skjer sier lite om systemeffektiviteten. En brenselscelle er 40-60% effektiv (La oss si 50%). Hvis hvis så antar at halvparten av energien fra brenselscellen går til motoren or resten til lagring i et batteri (Hybrid batteri/brenselscelle er den normale topologien i hydrogenbiler siden det er unødig fordyrende å skalere brenselscellen til å ha en makseffekt som dekker motorsystemets ønskede makseffekt, når denne bare brukes i svært kort tid av gangen). Så antar vi videre en lade/utladeeffektivitet på netto 80% og en motoreffektivitet på 90% får vi en systemeffektivitet på (50%*90% + 50%*80%*90%)/2~=40% Til sammenligning klarer en stempelmotor i bil* kanske 30% på en god dag, men det blir gjerne en del lavere i realiteten, og dette er ikke for hydrogen**. *) Store motorer i tog og skip greier vesentlig mer. Opp til 50% har jeg hørt om. Men dette er motorer med svært høy forbrenningstemperatur og dertilhørende høy kompresjon, som er tunet for ett optimalt turtall. Dette fungerer dårlig i biler fordi motorene blir for tunge, slipper ut for mye nitrogenoksider, går på feil drivstoff (tunge drivstoffoljer), liker dårlig å starte og stoppe ofte (må holde varmen oppe), og krever en seriehybridtopologi eller CVT i bil (P.g.a. at de bare går på ett turtall) **) Hydrogen mot strukturellt metall som f.eks stempelvegger er ikke så festlig i lengden. Hydrogenmolekylet diffunderer inn i metall og gjør det sprøtt over tid. I tilegg ser jeg ikke bort i fra at hydrogen er et mindre egnet drivstoff også rent kjemisk tatt i betraktning at det tenderer til å være slik at motorer for tunge oljetyper gjerne er mer effektive siden disse tenner senere og dermed lar en bruke høyere kompresjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå