Tåkefyrste Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Du kan vel tenke deg oppstyret om gamestop nektet noen å kjøpe noe, og det viser seg at det er deres egne penger. Det som er sløvt i denne saken er å i det hele tatt nevne gamestop som medskyldig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Hvor har du hue ditt hen når du har så mye cash liggende hjemme? Tja, kan jo ha sammenheng med hvordan arven ble utlevert , å få kontanter som man kan ta vare på å ikke nødvendigvis må registrere i skattevesenet kan være kjekt... Nå kan man jo stille spørsmål ved hvor fornuftig det er å lære opp 13-åringer til å drive å gjemme penger fra skattemyndighetene. Ikke at 31 000 er nok til å utløse noen formueskatt uansett. Ingen som sier at du er nødt til å oppgi penger som du har fått fra foreldrene dine , eksempelvis forskudd på arv , eller arveavgiften fra og med 2014. http://smartepenger.no/arv/97-arv/336-gaver-og-forskudd-pa-arv http://e24.no/privat/familie/arveavgiften-er-borte-men-ikke-helt-fritt-frem/22690703 Så ja, det er helt legitimt å ha store mengder med kontanter i hjemmet som man har arvet , derimot lurt trenger det ikke å være. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Hvem betaler egentlig kontant for håndtverkerarbeid? Høres ut som noen har hatt svart arbeid. Ingen seriøse bedrifter tar i mot betaling for håndtverkerarbeid kontant. Alt skjer på faktura. Det er også kundens kvittering, og når han får samsvarserlæring for jobben som er gjort. Ikke alltid folk tenker så langt når de plaprer til media. Husker det var en som ringte P4 for å lure kompisen sin i "5på", og hvor han ville de skulle kødde med han om det svarte arbeidet han hadde fått utført. Morsomt da at P4, køddet tilbake med den fyren i stedet. 1 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Tyveri blant ungdom i 12+ alderen for å kjøpe alt fra Fifa-points til annet er et ganske omfattende problem. Her er nok mørketallene store. (Har jobbet mye med barn og ungdom siste årene, ikke uvanlig at man har stjålet tusenvis av kroner for slike formål). Det er nesten som om jeg revurderer hele linjen min med at aldersgrenser er ganske fjollete. Spill som er såpass bra designet at man blir helt hektet på å kjøpe mer innhold i spillet, det er ikke helt heldig for unge lett-påvirkelige-sjeler. Nesten som om jeg har større betenkeligheter med å la en ungdom spille Fifa fremfor å se på Natural Born Killers. Tar det som et godt tegn på at jeg begynner å bli gammal. Alt var bedre før i tiden da man betalte en sum for spillet og det var det ^^ 4 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Når mikrotransaksjoner stadig vekk viser at folk ikke et i stand til å begrense seg, når skal utgiveren bli pålagt rutiner tilsvarende andre som selger til spilleavhengige? Det er jo gambling om virtuelle verdier, bare kjøpt med litt mer konkrete verdier. Når det kommer til at gutten har brukt mye penger så er ikke det noede burde stoppet. Det er faktisk mange tenåringer som har noen lapper å bruke på spill, og når det går over tid blir det ikke merket av betjeningen heller. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Når mikrotransaksjoner stadig vekk viser at folk ikke et i stand til å begrense seg, når skal utgiveren bli pålagt rutiner tilsvarende andre som selger til spilleavhengige? Det er nok hele grunnen til at dette finnes, og ligger i ordet Microtransaksjoner. Noe billig her og der, så ser man ikke hele det store beløpet. Smart for å tjene penger, dumt for forbruker at det funker såpass bra, siden det dessverre blir mer og mer av det. Regner heller også med at myndighetene ikke gidder å ta dette alvorlig heller. Kan dra litt paralleller til de gamle spillmaskinene som skapte en haug spill avhengige. Her valgte myndighetene å løse problemet med å forby disse (en spesiell fikk bli, men hvor er de i dag?), og heller la alle drive med nettspilling i stedet. Enkelt å grei måte å skyve problemet ut av syne på, uten å måtte gjøre noe skikkelig tiltak. Har en jeg gikk i klassen med som slet med dette. Det siste jeg hørte var at begge familie husene måtte selges på tvangsslag, både han og broren med hans familie mistet husene sine. Husker at han ble stående igjen på togstasjonen å spille når resten rakk toget til skolen. Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Idiotiske pengegriske butikk de må jo skjønne at noe er gal når en 13 år gammel gut handler for 5000 kr med kontanter..de bare henviser til Norges sjefen og han igjen til den internasjonale sjefen lol snakk om å fra skrive seg ansvar. Og faren bare spurte om hvordan rutinene var men ikke noe svar yay! det er en butikk jeg sikkert kommer til å handle i etter dette "Not" Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Rutinene er å selge når noen vil kjøpe. Butikker lever av salg. Og en gjennomsnittlig ansatt i retail tar seg ikke tid til å tenke "hvorfor?". Hadde det motsatte vært tilfelle, at ungen ikke ble betjent kunne overskriften like gjerne vært "13-åring ble nektet å bruke bursdags pengene sine på spill". Velkommen til 2016, hvor alt er alle andre sin feil og man kan påta seg en offerrolle uansett. Jeg trudde ærlig talt at denne artikkelen handlet om en familie i USA første gang jeg leste den. 3 Lenke til kommentar
Espp Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Er det dette nivået Gamer er kommet på nå? Lage en sak om en tenåring som bruker penger på spillutstyr? Selv om han stjal det hos mamma og pappa. Lavmål! Bruk heller tiden deres på å komme med dybdestoff om, ja, f.eks. spill?! 4 Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) "Gutt(13) nektet betjening hos GameStop Etter sin bursdag forrige søndag fikk lille Gunnar på 13 år usedvanlig mye penger fra familie og venner i presanger, og han hadde bestemt seg på forhånd og bruke alle pengene han fikk i bursdagen på gavekort fra Steam, noe foreldrene støttet. Da han kom til sin lokale GameStop dagen etter, en mandag ettermiddag etter han var ferdig på skolen, fikk han seg derimot et lite sjokk. Han ble, til sin store forskrekkelse nektet betjening fordi de ansatte syntes det var veldig mistenkelig at en ung gutt ville bruke såpass mye penger på Steam gavekort. Vi har tatt kontakt med foreldrene til gutten som har følgende å si om saken: Vi syns det er helt horribelt av GameStop å nekte vår stakkars, uskyldige sønn å bruke sine egne, opptjente penger på det han vil. Vi har kontaktet GameStop om rutinene og reglene de har for å nekte betjening av kunder." Skjønner dere hvor jeg vil? Er ikke GameStop eller ansatte sitt ansvar å ta stilling til hvem som kjøper hva, eller hvorfor. Endret 17. mars 2016 av Tobeass 5 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Ingen som sier at du er nødt til å oppgi penger som du har fått fra foreldrene dine , eksempelvis forskudd på arv , eller arveavgiften fra og med 2014. Nja, alle som har over 3000 kroner i kontanter ved årsskiftet plikter å oppgi dette på selvangivelsen. At 99% ikke gjør det er en annen sak. Endret 17. mars 2016 av coffeee 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Det virker veldig suspekt å ha en kasse med sedler hjemme. Hvorfor ble ikke pengene satt inn i banken? Det var tydeligvis viktig at skattemyndighetene ikke fikk vite om de. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 De valgte imidlertidig å koble inn advokat og fraskrev seg alt ansvar umiddelbart GameStop framskrivelse av ansvar i denne saken viser at det ikke er en butikk som man kan stole på. Her burde GameStop vist litt mer ydmykelse og skjerpet sine rutiner for salg til mindreårige. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Det virker veldig suspekt å ha en kasse med sedler hjemme. Hvorfor ble ikke pengene satt inn i banken? Det var tydeligvis viktig at skattemyndighetene ikke fikk vite om de. vell om du selger noe privat er det ganske vanlig med kontant oppgjør.Så kjøper du noe eller bruker pengene. Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Tja grunnen til at games top kan henges litt ut her er at de til en viss grad kan ha brutt vergemålloven. De ansatte får nok ikke uttale seg fordi du kan få en uttalelse om at de vurderte det som merkelig at en så ung person hadde så mye penger osv for om han opplagt seter ut til å kunne være under 15 så bør de spør etter legitimasjon. Overskrifter om de hadde nektet han å kjøpe for bursdagspengene kunne lett kontres med vergemålsloven. Barn under 15 år har faktisk ikke egen råderett over egne midler utover det som normalt kan regnes som lommepenger og derfor burde gamestop reagere om han brukte store beløp på en gang. 2 Lenke til kommentar
Ensnared Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 1. Har du prøvd å sette kontanter inn på konto de siste årene? Med mindre man har DNB-konto er egentlig eneste mulighet å prøve og finne et åpent postkontor og betale det inn som manuell giro, med tilhørende gebyr og x-antall dager behandlingstid. Har de ikke innskuddsautomater på din kant av landet? 2 Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 En tenåring stjeler penger fra sine foreldre? Er dette virkelig nyhetsverdig? I don't even Ja det er jo helt normalt. Jeg vet ikke hvilken planet du kommer fra, men her på jorden er ikke det akseptert. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Ja det er jo helt normalt. Jeg vet ikke hvilken planet du kommer fra, men her på jorden er ikke det akseptert.Akseptert? Nei. Vanlig? Ja. Det er jo helt klart at dette er en grovere sak enn normalen, men det er likevel ikke nyhetsverdig i mine øyne. Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Så vidt jeg kan se det er dette ikke Gamestops ansvar. Her burde foreldre snakke godt med poden for å skjønne konsekvenser, og ikke legge på tredjepart. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Gamestop burde nok ha merket en kid som bruker 5000 i steam-kort om gangen, men jeg tror det når alt er sagt og gjort ikke er Gamestops ansvar å være barnevakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå