Gå til innhold

Oppgradere Benq W1070 til LCD projektor grunnet overfølsomhet til RBE, tips?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har montert 106" Dreamscreen v2 Dynagray i min stue. Stuen har hvitt tak, mørkebrune tømmervegger og mørkt tregulv. Kjøpte meg en Benq w1070 på tilbud og tenkte at dette blir bra nok for meg som ikke har et ideelt kinorom. Dessverre så er jeg alt annet enn fornøyd med projektoren, jeg lider tydeligvis av regnbue "allergi" og klarer ikke helt nyte kinofølelsen på grunn av RBE problemet som noen av oss ser så alt for godt. Mine venner og familie ser ikke noe galt med bilde, men jeg får helt noia. Prøvde å se "Book of Eli", det må være en av de verste filmene å se med tanke på regnbuer på grunn av sin høye kontrast gjennom hele filmen.

Planen var altså å få lerret og projektor til under 10.000, men ser nå at det blir vanskelig. Jeg må vel gå for LCD for bli kvitt regnbue effekten. Har dere noe anbefalinger å komme med?

Jeg vurderer Epson TW6600W eller TW7200, men det er et såpass steg opp i prisklasse at jeg finner ikke noe gode sammenligninger med min Benq w1070. Begge er vel et par år gamle nå men ikke sikkert det er vits å vente på noe nyere? TW7200 er ikke så lyssterk som TW6600, men har i følge spesifikasjoner høyere kontrast og den er vel egentlig et hakk høyere på modellstigen til Epson? Projektor må være hvit for å blende mest mulig inn med taket så TW6600 som ikke er trådløs er derfor uaktuell. TW6600W og TW7200 er veldig like i pris så jeg sliter med å bestemme meg for hvilken som er best for meg, høyere lysstyrke(TW6600W) eller høyere kontrast (TW7200). Min Benq w1070 har en dårligere kontrast enn begge disse Epson modellene, men i følge det jeg leser så er svartnivået på min dlp bedre enn disse Epson LCD projektorene. Vil dårligere svartnivå oppveies litt av den høyere kontrasten og også lysstyrken som TW6600 har; at det lurer hjernen vår til å føle at det er bedre svartnivå?

Viktig for meg er plassering 3 til 4m fra lerret, ikke for mye støy, bra 3D (liker godt 3D) og et generelt bra bilde med bra svartnivå. Nå har jeg ikke en ideell stue med tanke på svartnivå så vil ikke betale overpris for et svartnivå som jeg aldri får opplevd i stuen min, men kjekt om det kan bli så bra som mulig. Vurderer å henge opp svarte gardiner langs vegg og vindu de gangene jeg innviterer til skikkelig kinokveld. Tror ikke det er aktuelt med en projektor over 14.000, hvis ikke det er en ekstremt bedre projektor for bare litt mer penger.
Det vil bli sett mest film på projektor, typisk action og sci/fi. Jeg gamer ikke og ser ikke fotball/sport.

All hjelp og tips mottas med takk!

Mvh,
Jørgen

post-7757-0-65995000-1458130753_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...