Gjest Slettet-rSyFTyLegO Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Hei, jeg må skrive et kortsvar om en analyse av et dikt. Og det diktet jeg skal analysere heter Jamnsterke (diktet ligger i slutten av innlegget). Jeg lurte på om jeg kunne fått litt hjelp til det? Selvfølgelig ikke at noen skriver hele oppgaven eller noe, men litt hjelp. Jeg må skrive om to språklige virkemidler, og jeg tenkte at den ene kan være metafor. Er det noen andre språklige virkemidler der? Dette er de metaforene jeg har funnet i teksten: «Kan vi saman smørje salve og legge bandasjar over alle sår» «Stundom glefser vi kvarandre til blods». Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare de metaforene. Og hva betyr "Jamnsterke"? Betyr det "Jammen sterke"? Og litt hjelp til hva temaet er hadde vært hyggelig. Takk på forhånd Jamnsterke: "Det fins eit menneske eg kjenner og likevel elskar. Stundom glefser vi kvarandre til blods, men vi er jamnsterke og derfor kan vi saman smørje salve og legge bandasjar over alle sår" 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Og hva betyr "Jamnsterke"? Betyr det "Jammen sterke"?Nei, jamn = jevn. Altså jevnsterke, like sterke. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rSyFTyLegO Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Nei, jamn = jevn. Altså jevnsterke, like sterke.Åja, da så. Da gir det litt mer mening. Tusen takk! 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 De "glefser hverandre til blods" følelsesmessig sett, men i realiteten gjør det de ikke. Gir nesten inntrykk av to schaefere som sloss... De smører salve på og legger bandasjer følelsesmessig sett, men i realiteten gjør de det ikke. "Saman smørje salve" føler jeg blir litt som "Vreid var Ving-Tor", dvs mange ord med samme forbokstav. Men det er kanskje ikke nok S-er til å oppfylle kravet for et sånt virkemiddel. Diktet er jo veldig kort. Men jeg syns det er et fint dikt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rSyFTyLegO Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 De "glefser hverandre til blods" følelsesmessig sett, men i realiteten gjør det de ikke. Gir nesten inntrykk av to schaefere som sloss... De smører salve på og legger bandasjer følelsesmessig sett, men i realiteten gjør de det ikke. "Saman smørje salve" føler jeg blir litt som "Vreid var Ving-Tor", dvs mange ord med samme forbokstav. Men det er kanskje ikke nok S-er til å oppfylle kravet for et sånt virkemiddel. Diktet er jo veldig kort. Men jeg syns det er et fint dikt. Oki, takk! Dette hjelper veldig! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rSyFTyLegO Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Vet noen hva tematikk er? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Når en er usikker på hva et ord betyr, er det første en gjør å slå opp i en ordbok for gjeldende språk. Slik som Nynorskordboka: jam|sterk[/size] [/size]a1[/size] like sterk[/size] eller Bokmålsrdboka: [/size]tematikk[/size] [/size]m1[/size] samling eller mengde av temaer i et verk (II), temastruktur[/size] eller et leksikon. Store norske leksikon: [/size]Tematikk, fremstilling av tema(er), tema-materiale i et verk[/size] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rSyFTyLegO Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Når en er usikker på hva et ord betyr, er det første en gjør å slå opp i en ordbok for gjeldende språk. Slik som Nynorskordboka: jam|sterk[/size] [/size]a1[/size] like sterk[/size] eller Bokmålsrdboka: [/size]tematikk[/size] [/size]m1[/size] samling eller mengde av temaer i et verk (II), temastruktur[/size] eller et leksikon. Store norske leksikon: [/size]Tematikk, fremstilling av tema(er), tema-materiale i et verk[/size] Ja, jeg har søkt på det. Men skjønte det ikke. Ikke foreldrene mine heller... Hvis du forstod det, kunne du ha forklart det? Eventuelt gi et eksempel når det kommer til analyse av dikt? (Ikke mitt dikt, da gjør jo andre jobben min ) Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Betyr vel ganske enkelt hva er temaet? Jeg ville sagt at temaet er krangling i et ekteskap. En kan si et drama der de blir venner igjen hver gang. Lenke til kommentar
Nøkkelknippe Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Vær obs på forskjellene mellom tema, motiv og budskap. Tema eller tematikk er hva diktet egentlig handler om, på et dypere plan, og trenger ikke å være det samme som faktisk står skrevet. Tema er derfor til en viss grad åpent for tolkning. http://ndla.no/nb/node/48024 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå