Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mopeden går dårlig oppover


Anbefalte innlegg

Mitt krav til en moped er at den gjør 60 km/t i oppoverbakker, og det klarer dem, ellers så gidder jeg ikke.

 

Dette er jo en sånn plastrakett, en sånn R sykkel, bare at det er flaut å kjøre den.

 

Jeg tipper feil giring/dreving eller epic fail trimming. Sikkert en eller annen "essential" du har gitt faen i i løpet av trimme prosessen, og nå får du føle hvorfor. Google it.

 

All trimming bør starte med pusteproblemer. Sjekk at den får nok luft og tell tenner for å sjekke drevingen.

Du kan godt kreve så mye du orker, men uansett hvor mange "R"'er du klistrer på en moped så vil den ikke gå noe bedre enn en vanlig moped. Snarere tvert i mot. Slike plastraketter i mopedkategorien er flaue saker ja. Den ser ut som en ekte R-sykkel forfra på avstand, men høres ut som en gressklipper (og går som en) når man nærmer seg. 

 

En 30 år gammel Honda MT5 hadde kjørt rundt denne R-mopeden hvis begge var orginale. 

 

Når man øker toppfarten i form av dreving på en moped så flytter du bare kreftene lenger opp i registeret. Den får høyere toppfart, men bakdelen er at den fra før svake motoren blir enda svakere i motbakker. Du kan muligens trimme den på forskjellige måter, men det er jo j**** mye styr. Kjøp heller en 125cc og kjør med den. Er vel like ulovlig det så klart, men der har du vertfall en sykkel som takler kreftene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hva folk måtte ha av preferanser når det gjelder mopeder, biler, mobiler eller PC-er kan vel bare vi drite i? Når noen ønsker hjelp med en "R-moped" på dette forumet begynner alltid de samme menneskene å sutre om hvor teit det ser ut. 

 

En 30 år gammel MT-5 går kanskje noen km/t over 45km/t originalt, men der stopper det også. Hele sylinderen på en MT-5 er en plombe, forgasseren er liten og trimmulighetene er veldig begrenset. Har du noen gang kjørt en MT-5 Bjerknez? Isåfall vet du hvor pinglete ramma og bremsene er. En moderne moped, enten det er en TZR eller en Derbi Senda, har helt greie bremser, helt grei ramme og føles mye sikrere enn en MT-5. Trimmulighetene er også uendelig mye bedre enn på en MT-5. Vær så vennlige å anbefale folk hauggamle og utdaterte mopeder.  

Lenke til kommentar

Hva folk måtte ha av preferanser når det gjelder mopeder, biler, mobiler eller PC-er kan vel bare vi drite i? Når noen ønsker hjelp med en "R-moped" på dette forumet begynner alltid de samme menneskene å sutre om hvor teit det ser ut. 

 

En 30 år gammel MT-5 går kanskje noen km/t over 45km/t originalt, men der stopper det også. Hele sylinderen på en MT-5 er en plombe, forgasseren er liten og trimmulighetene er veldig begrenset. Har du noen gang kjørt en MT-5 Bjerknez? Isåfall vet du hvor pinglete ramma og bremsene er. En moderne moped, enten det er en TZR eller en Derbi Senda, har helt greie bremser, helt grei ramme og føles mye sikrere enn en MT-5. Trimmulighetene er også uendelig mye bedre enn på en MT-5. Vær så vennlige å anbefale folk hauggamle og utdaterte mopeder.  

Ja, jeg har kjørt en haug av gamle mopeder som var relativt nye den gangen jeg kjørte moped. Jeg hadde en 10 år gammel MB-5 selv og denne gjorde 65km/t på flatmark. Dagens mopeder er jo bare en stor vits i forhold.

 

Naboens klin orginale 50 år gamle Tempo moped gjør 55km/t på flatmark, klin orginal. 

 

For meg så står R'en for "racing" og det minste man kan kreve av en moped med R på er at den i vertfall i det minste har litt bedre prestanda over "vanlige" mopeder. Toppfarten er plombert ja og det er jo lovpålagt, men skasellerasjonen kan man vel gjøre noe med? Siden motoren i utgangspunktet er så overdimensjonert så hadde det vel vert en lett match og øke nettopp aksellerasjonen og dermed dreimomentet? 

 

Jeg vet om flere som sier at vanlige scootere føles kvikkere enn disse R-mopedene. Hvorofr vet jeg ikke, men jeg synes dte er merkelig.

 

Nå er det som sagt lenge siden jeg har kjørt moped for alvor, men alt er "pinglete" på en moped når det kommer til det du nevner om bremser og ramme. Men sikkert bra nok med tanke på prestandaene. 

 

Men det jeg lurer på som jeg også skrev i forrige post er: Hvorfor ikke bare kjøpe seg en 125cc med en gang? Man kjører jo uansett ulovlig med en trimmet moped så hvorfor ikke kjøre ulovlig med en 125cc som faktisk kan takle kreftene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg og flere naboer har gitt ungene totalforbud mot moped. Hvis du har lett motorsykkel kan du følge trafikken i 60-sonen på hovedveien nedenfor. Med en moped lager du bare en masse farlige forbikjøringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Problemet med mopeder er at opplæringen ikke er god nok. Problemet med lett-MC er at lommeboka til en 15-åring ikke er tykk nok til lappen. Kjørte lett-MC selv, og angret ikke et sekund. Men hvis man kun skal til og fra skolen er moped helt greit. 

 

 

Hva folk måtte ha av preferanser når det gjelder mopeder, biler, mobiler eller PC-er kan vel bare vi drite i? Når noen ønsker hjelp med en "R-moped" på dette forumet begynner alltid de samme menneskene å sutre om hvor teit det ser ut. 

 

En 30 år gammel MT-5 går kanskje noen km/t over 45km/t originalt, men der stopper det også. Hele sylinderen på en MT-5 er en plombe, forgasseren er liten og trimmulighetene er veldig begrenset. Har du noen gang kjørt en MT-5 Bjerknez? Isåfall vet du hvor pinglete ramma og bremsene er. En moderne moped, enten det er en TZR eller en Derbi Senda, har helt greie bremser, helt grei ramme og føles mye sikrere enn en MT-5. Trimmulighetene er også uendelig mye bedre enn på en MT-5. Vær så vennlige å anbefale folk hauggamle og utdaterte mopeder.  

Ja, jeg har kjørt en haug av gamle mopeder som var relativt nye den gangen jeg kjørte moped. Jeg hadde en 10 år gammel MB-5 selv og denne gjorde 65km/t på flatmark. Dagens mopeder er jo bare en stor vits i forhold.

 

Naboens klin orginale 50 år gamle Tempo moped gjør 55km/t på flatmark, klin orginal. 

 

For meg så står R'en for "racing" og det minste man kan kreve av en moped med R på er at den i vertfall i det minste har litt bedre prestanda over "vanlige" mopeder. Toppfarten er plombert ja og det er jo lovpålagt, men skasellerasjonen kan man vel gjøre noe med? Siden motoren i utgangspunktet er så overdimensjonert så hadde det vel vert en lett match og øke nettopp aksellerasjonen og dermed dreimomentet? 

 

Jeg vet om flere som sier at vanlige scootere føles kvikkere enn disse R-mopedene. Hvorofr vet jeg ikke, men jeg synes dte er merkelig.

 

Nå er det som sagt lenge siden jeg har kjørt moped for alvor, men alt er "pinglete" på en moped når det kommer til det du nevner om bremser og ramme. Men sikkert bra nok med tanke på prestandaene. 

 

Men det jeg lurer på som jeg også skrev i forrige post er: Hvorfor ikke bare kjøpe seg en 125cc med en gang? Man kjører jo uansett ulovlig med en trimmet moped så hvorfor ikke kjøre ulovlig med en 125cc som faktisk kan takle kreftene?

 

Det du leter etter er Power Up-modellene til Rieju. Dette er uplomberte (mekanisk) mopeder, som er elektronisk begrenset til 45 km/t. Dette er mopeder som er gode for rundt 70 km/t uten plomben. Det positive med disse mopedene er at man har mye kraft tilgjengelig. Det negative er at om man velger å fjerne plomben, er det ikke mulig å plombere sykkelen igjen, uten å kjøpe ny coil. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...