Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mopeden går dårlig oppover

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

20km/t er ikke normalt i oppoverbakker nesten uansett hvor tung dreving du har. Skriv opp alt du har gjort med mopeden fra den var ny, så er det lettere å hjelpe. Er du helt sikker på at du har riktig dreving? 

Lenke til kommentar

Endre drevingen, men da går den ikke som "F*aen" men litt tregere på "flata", men du får mer torque = Raskere i bakker.

Hvor mye av farta mister jeg? Har ca 90-95 i toppfart nå

På en moped?  

Nye mopeder har godt med krefter når de er uplomberte. Men alt sitter på det høyeste turtallet. De har null bunndrag, derav den dårlige ytelsen i motbakker. Legg til muligens dårlig justert forgasser, som kanskje også egentlig er litt for liten, pluss høy dreving.

Lenke til kommentar

20km/t er ikke normalt i oppoverbakker nesten uansett hvor tung dreving du har. Skriv opp alt du har gjort med mopeden fra den var ny, så er det lettere å hjelpe. Er du helt sikker på at du har riktig dreving? 

har bare byttet potte og dyse. det er alt! :o kan det være noe galt med sykkelen?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet? Blir turtallet for lavt når du har dratt ut et gir og girer til neste? I så fall er det kun omdreving som vil hjelpe. Kanskje en litt større forgasser kan hjelpe, men jeg kjenner ikke den mopeden spesifikt så tør ikke garantere noe.

På en eldre moped jeg hadde måtte jeg opp fra 14mm til 17mm for å få nok drag til å dra ut alle gira. Med 14mm var det null krefter helt til jeg kom opp rundt 7000-ish rpm. Med 17 dro den helt jevnt fra lavt turtall og ut gira.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mener å huske at det er 17,5mm gasser på disse mopedene. Har du fjernet gullplata som sitter foran forgasseren? Isåfall må du dyse opp for å kompensere for det. 

Du skriver at du kun har montert større eksos og byttet dyse, men du får ikke 90-95km/t med original dreving. Er du sikker på at du kjører den riktig? Effektanlegg beregnet på 50cc sylinder flytter effekten laangt opp i turtallsregisteret, noe som betyr at man stort sett må ha høyt turtall på mopeder med effektanlegg. 

Ligger du over kicket i oppoverbakker? For isåfall skal den være sterk nok til å dra deg opp bakker langt fortere enn 20 km/t. Trikset er å ligge over kicket, havner du under er du sjanseløs i oppoverbakker. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet? Blir turtallet for lavt når du har dratt ut et gir og girer til neste? I så fall er det kun omdreving som vil hjelpe. Kanskje en litt større forgasser kan hjelpe, men jeg kjenner ikke den mopeden spesifikt så tør ikke garantere noe.

På en eldre moped jeg hadde måtte jeg opp fra 14mm til 17mm for å få nok drag til å dra ut alle gira. Med 14mm var det null krefter helt til jeg kom opp rundt 7000-ish rpm. Med 17 dro den helt jevnt fra lavt turtall og ut gira.

Ja det er turtallet som blir lavt

Lenke til kommentar

Mener å huske at det er 17,5mm gasser på disse mopedene. Har du fjernet gullplata som sitter foran forgasseren? Isåfall må du dyse opp for å kompensere for det.

Du skriver at du kun har montert større eksos og byttet dyse, men du får ikke 90-95km/t med original dreving. Er du sikker på at du kjører den riktig? Effektanlegg beregnet på 50cc sylinder flytter effekten laangt opp i turtallsregisteret, noe som betyr at man stort sett må ha høyt turtall på mopeder med effektanlegg.

Ligger du over kicket i oppoverbakker? For isåfall skal den være sterk nok til å dra deg opp bakker langt fortere enn 20 km/t. Trikset er å ligge over kicket, havner du under er du sjanseløs i oppoverbakker.

Hva mener du med kicket?

Lenke til kommentar

Han snakker om punktet på turtallet hvor sykkelen plutselig blir sprekere. Kan du se turtallet på den sykkelen? Har du forsøkt å dra den helt opp på det rød feltet på flat mark i første, andre eller tredje gir? Når turtallet er rundt 6000 til 7000 omdreininger i minuttet, så vil du merke at sykkelen akselererer bedre. Så når du kjører opp bakker, ligger du over eller under dette punktet?

Lenke til kommentar

Han snakker om punktet på turtallet hvor sykkelen plutselig blir sprekere. Kan du se turtallet på den sykkelen? Har du forsøkt å dra den helt opp på det rød feltet på flat mark i første, andre eller tredje gir? Når turtallet er rundt 6000 til 7000 omdreininger i minuttet, så vil du merke at sykkelen akselererer bedre. Så når du kjører opp bakker, ligger du over eller under dette punktet?

Jeg ligger under dette punktet

Lenke til kommentar

Mitt krav til en moped er at den gjør 60 km/t i oppoverbakker, og det klarer dem, ellers så gidder jeg ikke.

Dette er jo en sånn plastrakett, en sånn R sykkel, bare at det er flaut å kjøre den.

Jeg tipper feil giring/dreving eller epic fail trimming. Sikkert en eller annen "essential" du har gitt faen i i løpet av trimme prosessen, og nå får du føle hvorfor. Google it.

All trimming bør starte med pusteproblemer. Sjekk at den får nok luft og tell tenner for å sjekke drevingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...