Gå til innhold

Bergene hvor mye samboer skal betale i leie

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og min samboer har bodd sammen i 3 år. For 2 år siden kjøpte jeg meg leilighet. hun har igjennom hele samboerskapet holdt på med deltid utdanning, så jeg har alltid vært den som har tjent mest siden jeg er i full jobb. Nå er hun snart ferdig utdannet og jeg tenker da det er rett å rimelig at vi fordeler utgiftene 50/50. Jeg har alltid betalt mesteparten av maten, samt alt av strøm/ internett og andre utgifter. Hun har betalt meg 2500 i leige sålangt. Ville ikke kreve mer av henne siden hun er student, men det dekker ikke mye av utgiftene jeg har iløpet av en mnd.

Hun eier ikke i leiligheten min. Etter å ha søkt litt så leste jeg at det er vanlig at samboere betaler halve renten i leie. Gjelder det halve renten av verdien, eller halve renten av resterende lån? (vil jo ikke være mye om jeg har lite i lån).

Alle utgifte vil bli delt på 2 ellers.

Når det kommer til bilen. Hvordan er det vanlig å gjøre det der? Jeg eier bilen, å betaler alt som har med den å gjøre. Kjøpte den i oktober, å puttet inn penger i den, samtidig som jeg tok opp lån. Hun bruker bilen mest fordi jeg reiser på havet en mnd i slengen, men eier ikke i den, eller betaler ikke noe i den. Hvordan er det da vanlig å fordele utgiftene på den?

Jeg tjener mest av oss. Har ikke lyst til å være urettferdig. Men samtidig så sitter hun sikkert igjen med mer penger enn meg til overs hver mnd etter alt er betalt. Så sikkert greit og fordele mer likt fremover.

Takker for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satt det opp noe slikt:

Leilighet:

Samboeren din bør betale 50% av renter+strøm+internett+tv+fellesutgifter.

Du må betale avdrag, forsikring, opppussing, NRK-lisens osv. selv.

Mat: 50/50

Bil:

Samboeren din bør betale 50% av renter på lån+årsavgift+drivstoff.

Du må betale avdrag på lån, forsikring, verksted, servicer, EU-kontroll osv. selv.

Personlig ville jeg ikke tatt noe for bilen og kun latt samboer betale drivstoff.

Hvis 50% blir for mye for henne bør dere dele etter inntekt, f.eks. 60/40% eller lignende. Den som tjener mest betaler mest.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Her er det en faktor man må ta stilling til, nemlig å unngå husleieloven. Jo nærmere man kommer det at "leietaker" skal betale markedsleie (som er det maksimale tillatt etter husleieloven), jo nærmere kommer man at domstolene gir den som betaler leie alle de andre rettighetene husleieloven gir.

Ett sentralt element her vil være om det man søker dekket er sine egentlige utgifter (renter, strøm, internett, TV, fellesutgifter, mv) eller om man også ønsker et overskudd (bidrag til avdrag, avkastning på egenkapital) som ikke er ment kompensert ved opparbeidelse av eierskap. Et annet element er om man bidrar etter evne, etter nytte, eller etter forbruk.

Lenke til kommentar

Jeg lar samboer betale ca halvparten rentekostnadene, kanskje litt i overkant. Felleskostnader (varmtvann, internett, tv) betaler jeg. Strøm deles dersom jeg klarer å huske det. Bilkostnader deles 50/50 (forsikring, årsavgift, service), mens den som bruker bilen betaler drivstoff. 

Så av de totale bokostnadene på kanskje 11'000 pr mnd betaler hun 2500. Den er tross alt min og eventuell profitt er min, og avdrag er min egen sparing. Hun sparer for harde livet til egenkapital til den gangen vi kjøper felles. Jeg lider ingen økonomisk nød, og ifølge statistikk går leiligheten opp med ca. 250'000 i året i verdi... 

Mat deles 50/50

NRK betales annenhver gang. 

Lenke til kommentar

I mine auger er det tre måtar å gjere det på:

1) Ho blir rekna som leigetakar og betalar vanlig husleige, men dette gir ho enkelte rettigheitar etter husleigelova, som f.eks at du ikkje berre kan kaste ho ut.

2) Ho hjelper deg å betjene boliglånet eller på tilsvarande måte kjøper seg inn som deleigar av boligen. Om ho skal være med på å betale rentene på din invistering, så er det også rimelig at ho skal ha rett til å hente ut sin del av gevinsten ved eit seinare salg.

3) Ho får bu gratis og er verken medeigar eller leigetakar. I eit slikt tilfelle så deler dere kun forbruket av strøm, mat, osv. Då får ho bu billig, men ho vil ikkje ha grunnlag for å kunne kreve ein andel av boligen, eller ha eit vern i forhold til utkastelse.

Så du må sjå litt på kva som er mest hensiktsmessig.

Eg veit at det er ganske vanlig at sambuerar delar bu og levekostnadane 50/50, og vanligvis så vil ikkje den parten som ikkje eig boligen gå til sak ved eit samlivsbrudd for å kreve å bli kjøpt ut som deleigar, men det er noke som kan skje.

Lenke til kommentar

Vi er gift og tjener omtrent 60/40, og har dermed satt opp alt av utgifter 60/40 også.

Jeg betaler alt, hun setter over 40% av dette til meg hver måned.

Individuelle ting, som hver vår bil, studielån, sparing osv står utenfor dette.

Vi føler begge at dette er rettferdig. Vi bidrar til fellesutgiftene i samme andel som vi tjener i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...