egeg Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Skal kjøpe meg høytalere til loftsstuen. Tenkte å kjøpe brukt for rundt 3-5000. Har sett litt på finn og synes Kef sine høytalere virker ok: har sett på KHT 3005se , R-100, Q100 og Q600. Ellers har jeg sett litt på Klipch RF52mk2, SA Saxo1, B&W DM603S3 etc. Hvordan de forskjellige høytalerne lyder vet jeg ikke da jeg aldri har hørt noen av de live. Kun googlet og lest om de. Rommet er 4x6m og har skråtak. Knevegger er 75cm. Derfor er nok Kef R100 og lignende størrelser mest aktuelt. For å drive høytalerne trenger jeg vel en forsterker. Her (også) er jeg helt grønn. Trenger jeg både forforsterker og forsterker? Effektforsterker? Har virkelig ikke peiling på dette. Og hvor mye bør jeg investere i denne delen av anlegget? Finnes det noen gode høytalere med innebygd forsterker som kan plugges rett i TV'en? Ellers er jo bluetooth og annen nymotens teknologi et pluss når jeg skal velge. Noen som har noen forslag og erfaringer? På forhånd takk! Endret 15. mars 2016 av egeg Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 Har du kikket på torget til Hifi-sentralen? http://www.hifisentralen.no/forumet/torget Og det er drøssevis av produkter på finn om dagen. Mye til svært bra pris (og selvsagt mye rask). Kan love deg at Kef R-serie leverer, men er redd budsjettet ditt blåser før du nærmer deg forsterker da. Om du finner deg noen interessante saker er det lettere å gi tilbakemelding på dem enn såpass vide ønsker som du starter med. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 For å drive høytalerne trenger jeg vel en forsterker. Her (også) er jeg helt grønn. Trenger jeg både forforsterker og forsterker? Effektforsterker? Har virkelig ikke peiling på dette. Og hvor mye bør jeg investere i denne delen av anlegget? Finnes det noen gode høytalere med innebygd forsterker som kan plugges rett i TV'en? Ellers er jo bluetooth og annen nymotens teknologi et pluss når jeg skal velge. Om du trenger forsterker eller effektforsterker + forforskerker avhenger hvordan du vil ha det og hva slags system du skal sette opp. Slik du beskriver det virker det som forsterker er det du bør gå for. En forsterker er en slaga "to-i-et"-løsning hvor en har både effektforsterker og forforsterker i samme boks. En forforsterker er en rent forforsterker i et eget kabinett, uten noe effekttrinn. En forforsterker benyttes sammen med en effektforsterker. Ved å separere komponentene og ha forforsterker og effektforsterker i hvert sitt kabinett får man redusert interne forstyrrelser til det minimale og oppnår den absolutt beste lydkvaliteten. Separate komponenter er valget for deg som ønsker det aller beste av det beste. En effektforsterker er et rent effekttrin i et eget kabinett til bruk sammen med en forforsterker. Med andre ord brukes en effektforsterker til å watte opp lyden mens en forforsterker "kobler sammen" effektforsterker(nerne) med alt det andre i anlegget. Når det gjelder Blåtann (BT) og strømming av lyd har du et par valg. BT egner seg best som enkeltstående men siden det har en rekkevidde på 10 meter som blir redusert av byggemasse og lignende bør du vurdere noe som bruker det trådløse nettverket hjemme hos deg som bærer. Her er Chromecast og AirPlay to eksempler. Jeg har skrevet en artikkel om det på hjemmesiden min som forklarer litt mer i dybden hva du har av muligheter her. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Argumentet om at lydkvalitet er bedre på pre+eff enn på en integrert har egentlig null verdi. Det er langt mer rundt oppbygging som har svært mye mer å si til at dette kan være en generell regel. Eneste argumentet for å velge separat pre og effekt i dag er om man er glad i å mixe og teste komponenter. Noe jeg for så vidt er selv, men i en stue hvor andre også skal leve gjør min Parasound Halo Integrated en glimrende jobb og bedre enn det meste annet i prisklassen, inkl separate komponenter. Har man ingen spesielle preferanser på antall bokser man vil ha, så leser man tester, lytter og sonderer bruktmarkedet i forhold til budsjettet. Har man allerede høyttalere bør man se etter erfaringer mellom disse høyttalerne og det man evt finner av interessante forsterkeralternativ. For budsjettene man finner på dette forumet er det i 9 av 10 tilfeller integrerte forsterkere som passer (evt surround). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå