Kirchhoff Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Hei Jeg har hatt nettopp oppgradert min cpu i mitt eldre system. Tidligere hadde jeg: Phenom II X2 550 låst opp til X3 @ 3.5 GHz 1.45 volt i 5 år. Nå kjøpte jeg en AMD fx 6300 på tilbud fordi jeg trengte flere kjerner. Mitt hovedkort er: ASUS M5A88-M med nyeste BIOS(1702). Kjøler: Scythe mine Når jeg kjører Cinebench eller occt på alle kjerner klokker den seg ned til 3 GHz nesten umiddelbart selv om temp er under 50 grader. Om man googler dette problemet får man mange resultater, men jeg har ikke funnet noen som fungerer. Det jeg har prøvd: Skrudd av turbo i BIOS Skrudd av C1E i BIOS Skifte kjølepasta Mange av google resultatene skylder på overopphetede eller for svake VRMs. Men fx6300 er en 95 watt cpu og mitt hovedkort skal støtte 140W prosessorer. Min phenom II x2 er egentlig en 95 watt CPU også, og den bruker ikke mindre strøm når jeg skrur på en ekstra kjerne og setter spenningen til 1.45 volt. Kan dere hjelpe meg? Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 bruker du amd overdrive? 1 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 Har det installert. Men pc klikker om jeg gjør en endring Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 har selv hatt problemer med asus hovedkort, de billige versjonene vil ikke overklokke i det hele tatt. virker som asus bevisst saboterer overklokking på de billige for å selge flere rampage kort. kjøp gigabyte istedenfor. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Har fungert med overklokking før som nevnt. Og det throttler selv med standard bios innstillinger. Fx6300 er på supported cpu list også. Endret 15. mars 2016 av Kirchhoff Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 16. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg er nå ganske sikker på at det skyldes AMD APM (Application power management). Frekvensen til en AMD FX cpu under last er bestemt av temperatur og strømtrekk. APM sørger for at min CPU ikke trekker mer enn det som er spesifisert. Når jeg tester med urealistiske testprogrammer som OCCT så vil CPU klokke seg ned selv om ingen innstillinger er rørt. På de fleste hovedkort kan man skru av APM. Det kan man ikke på mitt. Å øke spenningen vil derfor føre til dårligere ytelse pga den vil klokke seg ned oftere. Blir under-volting på meg da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå