Spartapus Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Man kan ikke skille de flotte byggene i Dubai fra slaveriet, dessverre. Vil man ha det ene må man også akseptere det andre. Det er forøvrig også sant for mange europeiske storbygg av eldre dato. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg er klar over slavesituasjonen ja, noe som gjør at jeg personlig ikke har lyst å reise til Dubai. Føler det blir litt uetisk for meg å nyte en by bygget på slaveri og lidelse. Men Norge har alikevel noe å lære av Dubai, selv om de har mye mer å lære av oss, på mange områder. Emiratene er sannsynligvis mindre byråkratisk, men det har også sammenheng med at landet ikke er et demokrati. Man kan altså få reist en skyskraper på relativt kort tid, men det går altså på bekostning av eks. bygningssikkerhet og menneskerettigheter. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 (endret) Poenget mitt er uansett at UAE har fått noe ut av pengene sine mens Norge har fått lite ut av pengene. Hadde du lagt Oslo inn som et område i Dubai, tror jeg det er et område de fleste ville holdt seg unna... Dessuten har vi store behov for investeringer i infrastruktur (lyntog, byer osv) i Norge, noe jeg håper blir iverksatt for å kompensere for redusert økonomisk aktivitet i oljesektoren. Det eneste positive og unike Norge har fått ut av sin økonomiske oppsving er vel egentlig den enorme og utbredte forbedringen av boforhold (oppussing av hus etc). Endret 24. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 (endret) I tillegg til en av de høyeste levestandardene og BNP per innbygger i verden, men hvem bryr seg? UAE er ikke et forbilde på så veldig mange områder, aller minst hvordan en oljeformue skal forvaltes. Endret 24. mars 2016 av Spartapus Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Nå har heldigvis FAE differensiert økonomien sin, bl.a. ved å satse på turisme. Landet er likevel sterkt avhengig av oljeinntekter og de merker godt nedgangen i oljeprisen. Dubai er i tillegg nedsyltet i gjeld og har vært nødt til å få økonomisk hjelp av bl.a. Abu Dhabi. Norge burde ha satset mer på infrastruktur (tog, veier, t-bane), men jeg tror ikke at Dubai bør brukes som noe forbilde. Fun fact: FAE har bare 1,4 mill. statsborgere. Resten, rundt 7 mill., er i praksis utlendinger som bor der midlertidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå