skrujern123 Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 hei, trenger litt hjelp, har fagprøve, og på ett bad skal lyset styres av 3 forskjellige brytere, en bryter som er på badet, en bryter som er rett utenfor, og en bryter til som er lengre unna i gangen (sikkert nyttig) det letteste hadde vel vært å brukt et pulsrele i skapet, men her må jeg bruke 3 forskjellige brytere som skal gi ett topolt brudd, som en endevender. noen som vet hva jeg kan bruke? har aldri vært borti noe lignende takker for svar :=) Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Aldri vært borti det? Huh, jeg var borti det på VG1. Istedenfor å gi deg svaret direkte så gir jeg deg en lenke som har svaret. https://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B8mbryter 1 Lenke til kommentar
skrujern123 Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 mulig jeg er veldig treig her, men jeg får ikke til å koble kryssvenderen slik at den bryter begge fasene og skrur av lyset Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Topolt brudd, ja. Overså den. Jeg finner ikke noe om det ved å google heller. Oppgaven sier du skal bruke brytere spesifikt? Jeg er ikke elektriker, så jeg må nok sende den videre. Lenke til kommentar
skrujern123 Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 står spesifikt 3 forskjellige brytere ja, finner virkelig ikke ut hvordan jeg kan få det til, om noen som vet det kunne bare skribla sammen en rask tegning eller noe hadde det vært supert! Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Ante ikke at noe slikt fantes, du må vel ha en bryter med 8 koblingspunkt? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) 2 polte endevendere finnes og jeg har koblet opp et sånt arrangemang 2 ganger mens 2 polt mellomvender har jeg ikke sett og tviler på at det finnes og for å få til det må du ha en bryter med 8 koblingsterminaler på. BTW. sier oppgaven noe om hvilken type belysning det dreier seg om? 12V belysning trenger ikke 2 polt brudd så lenge "sikkerhetsstrømforsyningen" står utenfor badet, som betyr at om det er f.eks. spotter i taket med drivere over tak så er det ikke krav til 2 polt bryting. Endret 15. mars 2016 av perpyro Lenke til kommentar
skrujern123 Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 oppgaveteksten sier at det skal være et lyspunkt på ett bad, som skal styres fra 3 forskjellige brytere (da går jeg utifra at det er topolt brudd såklart) bra det ikke bare er jeg som ikke finner noe som funker (A) mulig jeg bare må ha opp vanlig enpolt kryss/endevender bare for å ha gjort noe, om ikke jeg finner noe impulsrele som gjør jobben Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Nå er ikke jeg elektriker, men jeg jobber en del med styringer. Slik jeg ser det, så må du bruke brytere som kan operere uavhengig av hva slags posisjon de andre bryterne er i. Da tenker jeg på vippebryter med to impulsbrytere(en av og en på), slik at alle kan slå av og på et rele eller en kontaktor som bryter begge ledere. Endret 15. mars 2016 av RRhoads Lenke til kommentar
skrujern123 Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) 2 polte endevendere finnes og jeg har koblet opp et sånt arrangemang 2 ganger mens 2 polt mellomvender har jeg ikke sett og tviler på at det finnes og for å få til det må du ha en bryter med 8 koblingsterminaler på. BTW. sier oppgaven noe om hvilken type belysning det dreier seg om? 12V belysning trenger ikke 2 polt brudd så lenge "sikkerhetsstrømforsyningen" står utenfor badet, som betyr at om det er f.eks. spotter i taket med drivere over tak så er det ikke krav til 2 polt bryting. nei det står faktisk ikke noe om det, det står ''monter ett lyspunkt'' har ikke sett noe 12volts utstyr på prøvestasjonen da, men ingen dum tanke det der! tror kanskje løsningen blir å ha opp 3stk 2polte impulsbrytere som alle går til skapet og ett rele som går videre til lampa Endret 15. mars 2016 av skrujern123 Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Tør jeg spørre hvorfor du skal ha topolte impulsbrytere når du skal styre lampen via et rele? Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Riktig, jeg leste om den et sted https://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B8mbryterAlternativ er å bruke et rele, i kjelleren på blokka er det en trykk knapp så derved rele, Lenke til kommentar
__::^^::__ Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 hmm.. dobbel endevendere med dobbel vekselvender i midten ? dobbelt ,, vet ikke om det finnes men høres bra ut i mitt hode. Lenke til kommentar
skrujern123 Skrevet 21. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2016 Fikk det ikke til men besto likevel ? koblet 3x topolte brytere med fjær til et impulsrele, men må ha gjort noe veldig galt, det lyste kun når du holdt inne de fjæra bryterne, menmen? Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Hvilket relé brukte du da? Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Du trenger vel bare et impulsrele/skrittrele? Den skifter stilling ved hver puls, så da skal du ha fjærer på bryterne. Hver puls (trykk på en bryter) endrer stilling på releet. Det kan enten styre en kontaktor om du store laster, eller kobles direkte om det er vanlig lys. Lenke til kommentar
skrujern123 Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Brukte impulsrele 2polt, fikk ikke releet til å holde, så måtte holde fjærbryteren inne for at d skulle lyse, fikk ikke sett på koblinga etterpå så er ikke sikker på hvordan det ble kobla, var litt stress den dagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå