Gå til innhold

Er Nordmenn for "gode" for de "dårlige" jobbene?


Anbefalte innlegg

Utlendinger skal arbeide og vi nordmenn skal trekke oss tilbake og nyte velferdsgodene, mens de fortsatt eksisterer :)

Det er vel heller omvendt, selv sliter og arbeider hele tiden og når jeg har fri ser jeg bare fullt av innvandrere som går i flokker med plenty unger som snakker arabisk og blir oppdratt etter den troen.

Veldig generaliserende ja, men et faktum i byer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig: Situasjonen Salvesen. beskriver fra verftet han var på kan ha en sammenheng med hvordan ting i den bransjen har vært inntil de siste par årene. Det har vært vanskelig å få tak i kvalifisert arbeidskraft. Du kan ikke akkurat bare hente inn en kar fra NAV som kun har fullført fagskole og sette han til å sveise, dreie eller kjøre kran. Alt dette krever kvalifikasjoner. Ikke alle er innleid på kortvarige engasjement. Disse personene er fast ansatt og har samme oppsigelsesvern som "vi" har. De som er innleid på korte engasjement er kanskje mer fleksibel enn nordmenn. Det er jo ikke akkurat noe å trakte etter å ikke vite om du har jobb om et halvt år. Men det er nok mer kurant for en fra Litauen å tjene en halv norsk årslønn og dra hjem enn det er for oss å tjene en halv årslønn og fortsatt klare oss med kostnadsnivået vi har her. 
Dog vet jeg ærlig talt ikke, jeg synser en del om hvordan jeg oppfatter ting. Forøvrig, det stilles generelt høye krav om dagen. Selv når man søker seg jobb som produksjonsarbeider på et lakseslakteri blir det gjennomført personlighetstester(!). Jeg har tro på at noen av utlendingene på sikt vil bli erstattet av nordmenn i de "dårlige" jobbene hvis arbeidsmarkedet fortsetter å surne til i Norge og utlendingene får det bedre hjemme.
De fleste utlendingene jeg har pratet med som arbeider i Norge liker seg ikke så veldig godt her og foretrekker å kunne ha en ok standard hjemme. Men høy ledighet nedover i Europa vanskeliggjør det.

 

Utlendinger skal arbeide og vi nordmenn skal trekke oss tilbake og nyte velferdsgodene, mens de fortsatt eksisterer :)

Det er vel heller omvendt, selv sliter og arbeider hele tiden og når jeg har fri ser jeg bare fullt av innvandrere som går i flokker med plenty unger som snakker arabisk og blir oppdratt etter den troen.
Veldig generaliserende ja, men et faktum i byer.

 

Hvilken jobb har dem da? Gå på NAV? Man kan si hva man vil, men det er absolutt ikke noen god løsning rent økonomisk. At de får så veldig mye mer enn alle andre er stort sett bare tull. Jeg mener det finnes noen engangsstønader som de kan få, men det er engangs og ikke varig. Utover det er det nok omtrent slik vi alle andre har det om vi skulle levd på NAV. 

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er snakk om 10-20 svensker i stillinger som krever spesielle kvalifikasjoner. Det ville blitt uforholdsmessig dyrt å kjøre masse kursing på noen hvis man allerede har noen som er kvalifisert.

Hvilke kvalifikasjoner er det kun svensker som besitter??

 

Han sier ikke noe om at bare svensker besitter disse kvalifikasjonene i utgangspunktet. Men hvis man ikke finner folk med disse kvalifikasjonene her i landet må man ut av landet. Sverige har vel høyere arbeidsledighet enn Norge, og da er det naturlig at det er enklere å finne kvalifiserte folk der.

Lenke til kommentar

De fleste utlendingene jeg har pratet med som arbeider i Norge liker seg ikke så veldig godt her og foretrekker å kunne ha en ok standard hjemme. Men høy ledighet nedover i Europa vanskeliggjør det.

 

Bra, vi vil ikke at dem skal ha det så altfor bra. Svekkelse av den norske kronen hjelper jo på litt, svenskene får vesentlig mindre nå når det ligger rundt 100 NOK for 100 SEK mot 80-85 NOK for 100 SEK.

 

 

Hvilken jobb har dem da? Gå på NAV? 

Er vel der de fleste skaffer pengene ja. Når dem ikke 

1. Kan språket

2. Kan noe som helst nyttig

3. Gidder noe som helst

4. Prøver å integrere seg i samfunnet men samler seg som en gruppe som står ved siden av det norske systemet.

Da er dem dømt til å mislykkes. Det krever litt for å lykkes, det er klart. Man ser det jo over alt i samfunnet, bare en tur på butikken vil du jo høre minst 5 forskjellige språk snakkes der inne. De fleste prøver ikke engang men holder seg kun med sine egne.

Lenke til kommentar

Det er vel naturlig at man søker sammen. Se bare på nordmenn i Spania og Thailand - trenger ikke si mer.

 

Det også soleklart at man ikke blir motivert av å vite at man kun blir tilbudt drittjobber.

 

Det å vite at man må gå årevis på tiltak og evt. praksisplass hos Nav hvor man arbeider for en latterlig lav trygd er også ett helt håpløst utgangspunkt. Arbeid fortjener lønn på like vilkår - ikke trygd og annenrangs blikk fra andre "kolleger".

 

Når det gjelder integrering kan det hende det er lønnt verdt å skrinlegge rådyre tiltak og norskopplæring da det ikke fører til noe likevel. Det fører vel til mer misnøye og terroristhandlinger enn integrering. Personlig mener jeg midlertidig opphold er på sin plass og at dette da ikke krever noe som helst siden man skal reise hjem igjen, forhåpentligvis om ikke lenge. Man kan tilby frivillige kurs men ikke under tvang, så kan det hende at de som er der faktisk får noe ut av kurset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...