8483838383 Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 har da denne siden www.kleivotreff.tk Tingen er at jeg vil ha Designet. Altså Menyen, banneren oppe og høyre meny i ei fil, og innholdet på sidene i forsjellige filer. Sånn at jeg kan endre alt som jeg vill uten å måtte gå gjennom alle filene for å gjøre det. Hvordan gjør jeg dette? Håper på eg god å fyldig forklaring her. Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 To måter: 1) <?php include("header.php"); ?> body på dokumentet her <?php include("footer.php"); ?> I header og footer kliner du alt som har med design og sånn å gjøre, og innholdet på siden havner i body. På den måten fungerer navigeringen på samme måte som med HTML (du linker til php-sider) 2) <!-- Sett header her--> <?php $side = strip_tags($_REQUEST[side]); // henter inn ønsket side fra URL $side .= ".php"; // legger på filendelse if (file_exists($side)) { (include($side); } else {echo "$side finnes ikke."; } ?> <!-- Sett footer her--> I denne må du kalle sidene et eller annet. (f.eks ommeg.php). Når du nå kaller opp index.php?side=ommeg, vil dette vesle scriptet ta "ommeg", legge på .php, og include denne. Fancy greier. HJ Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 om det er noen av kommandoene her du ikke forstår, bruk php.net for å finne mer hjelp. For eksempel: php.net/strip_tags gir hjelp på strip_tags() funksjonene h Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå