Odd R. Valmot Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Bussprodusenter og teknologileverandører går sammen.Nå skal elbusser få en egen standard for lading Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Noe for Bussveien på Nord-Jæren? Så får de som savner trolleybussen pantografen sin, og vi andre slipper kjøreledningene nå når bybane ikke er aktuelt allikevel? 1 Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Hvordan fungerer dette på en vinterdag med våt snø eller underkjølt regn? Lenke til kommentar
Tor R. Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Dette lover godt. Gledelig lesning at ikke kollektivleverandørene lar seg rive med av drivstoffcellehypen, men ser verdien i enkle, energieffektive løsningen. Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Hvordan fungerer dette på en vinterdag med våt snø eller underkjølt regn? Veldig greit. Lokk og et lite varmeelement er inkludert. Både ABB, Siemens og Volvo vet at det finnes snø og underkjølt regn. Lenke til kommentar
Karbon1 Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Er det en grunn til at man prøver å hurtig-lade bussene framfor å bare bytte batteriene hver 2time eller noe sånt? Batterier med høy C rate er som oftest mye dyrere en de med lav C rate. Det går jo også hardt utover antall sykluser batteriet klarer. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Er det en grunn til at man prøver å hurtig-lade bussene framfor å bare bytte batteriene hver 2time eller noe sånt? Batterier med høy C rate er som oftest mye dyrere en de med lav C rate. Det går jo også hardt utover antall sykluser batteriet klarer. Må da vere billigere og betre å kjøpe dobbelt opp med busser, slik at en slepp alt dette ladeutstyret. Bybusser har en betydelig slitasje og hurtiglading som er så ille for batteriet bør unngås. Dette er som å pløje med bare en hest. Har man glemt det artige innkjøpet man hadde, der kravet var dieselpåfylling på andre sida. Dette er jo verre, bare en pantograf koster mer enn en buss og er avleggs innen 10 år. Det er billigere å kjøpe en slegge for å ødlegge batteria. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Tror ikke dette vil gjøre noe fra eller til, da vi har en samferdselssjef som er teknologisk analfabet og et politikerkorps som er indoktrinert til å følge bjellesauen og mikrobølgelobotomert til ikke å tenke selv. Samferdselssjefen har bestemt at det skal legges sviller i veien for privatbilismen ved å innføre trikk, og da er kjøreledningene til trolleybussen første milepæl til en trikkelinje som skal gå parallelt med Jærbanens dobbeltspor, og naturligvis ikke strekningen "Sentrum-Paradis stasjon- dagens SUS- dagens UIS-Forus-Sandnes sentrum" hvor det virkelig store kollektivbehovet finnes. På sistnevnte strekning vil bare T-bane eller Monorail kunne fungere, og disse konseptene ble for sikkerhetsskyld aldri utredet den gang Bybanekontoret svidde av like mye penger på ingenting og PR, som anslaget fra Jernbaneverket for å gjenåpne Ålgårdbanen. Her vestpå, her setter man politisk inkompetanse i system!! Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Tror ikke dette vil gjøre noe fra eller til, da vi har en samferdselssjef som er teknologisk analfabet og et politikerkorps som er indoktrinert til å følge bjellesauen og mikrobølgelobotomert til ikke å tenke selv. Samferdselssjefen har bestemt at det skal legges sviller i veien for privatbilismen ved å innføre trikk, og da er kjøreledningene til trolleybussen første milepæl til en trikkelinje som skal gå parallelt med Jærbanens dobbeltspor, og naturligvis ikke strekningen "Sentrum-Paradis stasjon- dagens SUS- dagens UIS-Forus-Sandnes sentrum" hvor det virkelig store kollektivbehovet finnes. På sistnevnte strekning vil bare T-bane eller Monorail kunne fungere, og disse konseptene ble for sikkerhetsskyld aldri utredet den gang Bybanekontoret svidde av like mye penger på ingenting og PR, som anslaget fra Jernbaneverket for å gjenåpne Ålgårdbanen. Her vestpå, her setter man politisk inkompetanse i system!! Du kommer ikke til å vere utredet! Lenke til kommentar
Hans Kotthaus Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Hva er moden teknologi? Er det noe å lære av Kina? Sjekk Beijings investeringer i el-busser og ladestasjoner: http://eandt.theiet.org/news/2015/dec/beijing-largest-ev-charging-station.cfm En ladestasjon for hurtiglading av opptil 30 busser. For noen dager siden kunne CCTV fortelle at Beijing planlegger innkjøp av 5000 el-busser i 2020. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå