Gå til innhold

20% deltidsstilling, deltidsstudent og intet stipend fra Lånekassen

KushmaR

Anbefalte innlegg

Hei!

Har forsøkt litt av hvert med metoder nå, for å se om det er mulighet for å få noe form for støtte i en vanskelig økonomisk tid. Men prøver tilslutt her for å se om det er noe tips noen her inne har, eller om noen har vært i samme situasjon som meg.

Problemet mitt går da som følge. Jeg er for tiden deltids student, jeg får ikke støtte av lånekassen fordi jeg har gått over kvoten til lånekassen på antall poeng som ikke er inntjent. Da skolen jeg har gått på, og hvor jeg har stryket i fagene ligger langt unna hjembyen min så må jeg nesten bo i byen for å kunne delta i forevisninger og grupper, slik at jeg får tatt eksamen til sommeren og komme ajour med lånekassen igjen. 

Har da samtidig som dette en deltidsjobb ved siden av som er en 20% stilling, ikke allverdens, men merker at det blir trangere og trangere etterhvert som det har blitt rekruttert inn flere personer og den fleksible løsningen hvor jeg jobbet ved behov ikke er like stor lenger. Da jeg flytter fra Oslo etter sommeren så er det også uaktuelt med å skaffe ny jobb, og har ei heller tid i forhold til skole til en 100% jobb. 

For øyeblikket tjener jeg rundt 10.000,- i måneden, hvor halve går til leie, 1/4 går til regninger til telefon, kredittgjeld o.l. og da sitter jeg igjen med 2.500,- som ikke er noe å slenge hælene i taket for. Det er til og overleve av, men ikke mer enn dette. 

Har forsøkt å søke på NAV om støtte derifra, men da jeg er deltids student så er ikke dette mulig, og jeg sitter da med fella om at jeg har 3-5 måneder igjen i Oslo før jeg flytter hjem. Så lurer da på om det er noen som har opplevd det samme, eller om det er noen som har noen tips.

(Jeg vet jeg burde fulgt med på skolen bedre osv. men dette er ikke en diskusjon om det så vennligst hold det til trådens spørsmål)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det bare vært så enkelt, søkt aktivt siden Januar, men da jeg skal flytte fra byen i slutten av Juli/starten av August så er det lite attraktivt og ansette meg. Samt den deltidsjobben jeg har nå så ender jeg med 100%, men dette kun i Juli.

Har da spurt arbeidsgivere og de jeg har vært på intervju om dette, og da sier de alltid at de helst skulle hatt en som ble lenger, og at jeg dermed ville bli nedprioritert. 

Lenke til kommentar

Penger må inn, om problemet er at arbeidsgiver ønsker deg lengre tar du en hvit en og dropper å nevne dette neste gang du er på intervju. Av og til må en være litt drittsekk også, slik er livet. Evt kan du prøve å få deg ett billigere sted å bo, men dette blir nok vanskelig, du kan prøve å redusere kosten du har til regninger osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom situasjonen er midlertidig (som det virker den er), kan du eventuelt prøve å forhandle med de du har kredittgjeld hos - f.eks få redusert månedsbeløp noen måneder. Se om du kan kutte telefonkostnad etc også. Man kan faktisk klare seg med 100 kr måneden til telefon - om man vil.

Tar man skikkelig tak - ja da klarer man fort å kutte både her og der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...