MilKman' Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Heyho! Jeg har nylig kjøpt inn ny PC, hvor et rykende ferskt GTX 970-kort ble installert. Denne har følgende outputs: HDMI Displayport DVI-D DVI-I. Per dags dato så bruker jeg DVI-D til en 144hz-skjerm og DVI-I til en "vanlig" skjerm (VGA-inngang, medn overgang fra VGA til DVI-I). Skjermen med VGA-inngang har også HDMI-inngang, og jeg bestemte meg for å teste dette. Det som er merkelig er at teksten på skjermen blir for "skarp", akkurat som at linjene på bokstavene blir veldig hakkete og ikke særlig smud å lese. Bytter jeg tilbake til VGA blir det bra. Jeg har ikke testet displayporten for å se om dette utgjør noen forskjell fra HDMI. JEg har forsøkt å kjøre Win10's integrerte ClearText-something for å forbedre text på skjermen, men det hadde selvfølgelig ingen nytte. Det er ikke kun tekst som blir slik, men alt av krappe kurver (F.eks kantene på fanene i Chrome). Noen gode idéer? Skjermene: AOC 24" LED G2460PQU (DVI-D) AOC 24" LED E2476VWM6 (DVI-I) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) VGA i 2016? uffda. Juster ned skarpheten i instillingen til skjermen din. Edit: altså på selve skjermen din. Den har sikkert noen knapper en plass. Endret 15. mars 2016 av Complexity 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) VGA i 2016? uffda. Juster ned skarpheten i instillingen til skjermen din. Edit: altså på selve skjermen din. Den har sikkert noen knapper en plass. Det er det som er problemet - den har ingen sharpness-justeringer i det hele tatt. Jepp, i know.. VGA er ikke helt konge - tanken er jo å bruke HDMI, men jeg bytta tilbake på grunn av teksten som ble meget irriterende å lese :\ EDIT: Den har sharpness-innstilling, men denne er utilgjengelig dersom man bruker digital input.. Endret 15. mars 2016 av MilKman' Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Finner du noen instillinger på skarphet eller lignende i programvaren fra Nvidia? 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Sånn du forklarer det virker det som skjermen skarper opp pr. default. Normalt skal det mye skarping til før det blir riktig ille, og poenget er lite når signalet allerede er digitalt så det kan vel kanskje være du som er vant med et mykt bilde. Vanskelig å bedømme ut fra det du har lagt ut. Kan du legge ut et godt foto av forskjellen på VGA og HDMI som er så likt at det er sammenlignbart ? Det kan jo også være at det er skjermkortet som skarper opp. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Eksempler: (Det var egentlig vanskelig å få det frem på kamera, så jeg håper det synes!) Hakkete: Ikke hakkete: Endret 15. mars 2016 av MilKman' Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 Finner du noen instillinger på skarphet eller lignende i programvaren fra Nvidia? Kunne kanskje vært en idé å prøve det først (Ny PC, ny software, helt ukjent for meg). (Jeg tror) jeg starta Nvidia-greia fra desktop, og da løste problemet seg... Fikk fikset litt lsik at fargene og lysstyrkene også er myyye bedre. 2016 og HDMI, her kommer jeg! Takk for hjelp og gode svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå