Stigah Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) Hei! Først og fremst vil jeg bare nevne at jeg var litt usikker på om jeg skulle poste innlegget i "Hus, hage og oppussing", eller "økonomi". Jeg valgte i alle fall denne kategorien. Jeg skal til våren begynne på Norsk Jernbaneskole, og må i den anledning finne meg en leilighet i Oslo-området. Jeg har bodd borte fra hjemmet før, men dette er første gang jeg må ordne leilighet selv. Så vi kan trygt si at jeg er veldig fersk på boligmarkedet. Jeg bor på vestlandet, og er absolutt ikke kjent på østlandet. Jeg vet derfor ikke hvor det er best, eller lurest, å slå seg ned. Jeg har lenge vært bestemt på at jeg ikke vil bo midt i sentrum av Oslo. Rett og slett fordi det er dyrt, og fordi jeg er en landsens gutt, og trives best ute på landet. Jeg ønsker derfor å bo litt i utkanten. Selve skolen ligger på Grorud. Skolen spanderer togturer på oss, så derfor vil det bli mitt førstevalg av fremkomstmiddel. Nærmeste stasjon er altså Grorud. Jeg har sett litt på steder som Leirsund, Frogner, Lindeberg og Kløfta. Perfekte området for meg. Uheldigvis går det ikke direktetog til Grorud, så vidt jeg vet. Jeg må i så fall bytte tog i Lillestrøm, noe jeg føler kan bli litt risky. Mitt første spørsmål blir da: Er det noen som har erfaring med å bytte tog i Lillestrøm? Går det greit, eller er det flere ganger dere har mistet toget videre inn til Oslo, noe som har ført til at dere har blitt forsinket til jobb og skole? Det tryggeste blir nok allikevel å finne seg en leilighet langs linje L1, altså mellom Lillestrøm og Spikkestad. Det gjør meg ingenting om jeg må sitte en time på toget, så lenge jeg slipper å måtte bytte tog. I utgangspunktet ser jeg etter en leilighet for meg selv, men "i verste fall" jeg har ikke noe imot å bo i kollektivt heller. I så fall hadde det vært best å funnet noen som enten studerer det samme som meg, eller som går på samme skole. Så, hvor er det best og billigst å bosette seg? Er det noen her som bor f.eks. i Spikkestad, og som pendler inn til Oslo hver dag? I så fall, fungerer det greit? Som nevnt så ønsker jeg å bosette meg nærmest mulig togstasjoner. Jeg har ikke noe imot å måtte gå en kilometer eller to, men mer enn det blir kanskje litt for langt. Jeg tenkte å poste dette innlegget tidligst mulig, og så får jeg heller komme med flere spørsmål etter hvert. Til slutt kan jeg nevne at jeg vil motta ca. 7 569 kr av lånekassen hver måned. I begynnelsen av hvert semester vil jeg motta 12 615 kr ekstra (20 184 kr totalt). Hvis jeg sparer de pengene, og fordeler de likt utover, vil jeg ha 10 092 kr til rådighet hver måned, sånn ca. Setter pris på alle svar og all hjelp dere måtte komme med! Endret 14. mars 2016 av Stigah Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Lillestrøm har hybler som leies til 4500-5500kr i måneden strøm og vann inkl. ok sted å bo og nokså grei rute å gå fra deg til toget(20-25min) eller 845 buss som går fra deg til stasjon som bruker 10minutter. http://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=71970472 1 Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Åråsen vil være utrolig upraktisk sted å bo dersom du skal studere på Grorud. Lillestrøm sentrum er ganske dyrt, så du kan i stedet gjerne se etter leiligheter på Strømmen, da har du tilgang til det meste av det en by gir deg samtidig som du har marka kun fem minutter på sykkel unna. Er du glad i natur og fiske og har sykkel har du mange muligheter her. Og det går tog fire ganger i timen. Du kan også se etter leiligheter i Grorud da, så slipper du pendlingen helt. For øvrig ville jeg styre unna Leirsund, Kløfta osv. En ting er at pendlingen vil ta uhorvelig lang tid, men å være avhengig av togbytte er en ekstra stressfaktor så lenge togtilbudet i Norge er så varierende. 1 Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2016 Lillestrøm har hybler som leies til 4500-5500kr i måneden strøm og vann inkl. ok sted å bo og nokså grei rute å gå fra deg til toget(20-25min) eller 845 buss som går fra deg til stasjon som bruker 10minutter. http://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=71970472 Hei, og tusen takk for gode tips! Jeg er åpen for absolutt alle muligheter. 20-25min å gå blir muligens i det lengste laget. Jeg føler selv jeg er ganske aktiv, men jeg har - for sikkerhetsskyld - lyst å bo i nærheten av en stasjon. Jeg vil helst prøve å unngå å ta buss, da jeg får reise med så mye tog jeg bare vil, helt gratis. Den leiligheten du linket til så ikke så dum ut Jeg er ikke helt sikker på når jeg faktisk bør skaffe meg en leilighet. Sånn sett så er det jo lurest å skaffe seg en leilighet tidligst mulig, men det er også dumt å skaffe seg en alt for tidlig, og måtte betale leie mens jeg ikke bor der. Åråsen vil være utrolig upraktisk sted å bo dersom du skal studere på Grorud. Lillestrøm sentrum er ganske dyrt, så du kan i stedet gjerne se etter leiligheter på Strømmen, da har du tilgang til det meste av det en by gir deg samtidig som du har marka kun fem minutter på sykkel unna. Er du glad i natur og fiske og har sykkel har du mange muligheter her. Og det går tog fire ganger i timen. Tusen takk for svar! Strømmen ser absolutt ikke ut som et dumt sted å bo! Det ser ut som at det er greit med togstasjoner også, slik at jeg kan bosette meg et sted mellom Hanaborg og Sagdalen, uten å måtte gå milevis til nærmeste stasjon. Du kan også se etter leiligheter i Grorud da, så slipper du pendlingen helt. Jeg kan ikke gi deg et helt fornuftig svar på akkurat dette, men jeg vil helst bo litt unna skolen. Men som sagt så er jeg åpen for alle muligheter, så jeg skal i alle fall ta en titt! For øvrig ville jeg styre unna Leirsund, Kløfta osv. En ting er at pendlingen vil ta uhorvelig lang tid, men å være avhengig av togbytte er en ekstra stressfaktor så lenge togtilbudet i Norge er så varierende. Takk for tipset! Det var nettopp det som bekymret meg litt også. Da stryker jeg ut disse stedene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå